شناسهٔ خبر: 47135222 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تجربه‌ای از شرکت در کارآزمایی بالینی فاز 3 واکسن کرونای ایران - کوبا در بندرعباس

استقبال از انجام واکسن کرونا در کارآزمایی بالینی فاز 3 پاستور - کوبا در بندرعباس بالاست و حالا تجربه کمک به علم برای نجات بشر در وجود مردم امیدهای تازه‌ای ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، شرکت‌کنندگان در فاز 3 مطالعات بالینی واکسن کرونای ایران - کوبا که این روزها همزمان با 5 شهر دیگر کشور در بندرعباس در جریان است، به بیان تجربیات خود از فرآیند نام نویسی و ثبت نام و شرکت در این طرح مطالعاتی پرداخته است که افق روشنی از تولید واکسن ایرانی کرونا را پیش روی کشورمان قرار داده است. این تجربه نزدیک خبرنگار فارس از حضور در این کارآزمایی بالینی است.

1. نام نویسی در سایت  https://www.pasteurcovac.ir

اولین قدم در این راه نامنویسی و ثبت نام کوتاه در سایت انستیتو پاستور ایران است.

2- ارسال پیامک موفقیت در ثبت نام و تعیین زمان دقیق برای مراجعه به مرکز تزریق واکسن

به فاصله کوتاهی از ثبت نام در سایت انستیتو پاستور ایران، پیامکی حاوی زمان دقیق مراجعه شما به مرکز تزریق واکسن ارسال می‌شود.

 


3- حضور در مرکز بهداشت شهرک پیامبر اعظم (س) بندرعباس

عمده کسانی که به مرکز بهداشت شهرک پیامبر اعظم (س) بندرعباس مراجعه می‌کنند از دوری این مرکز بهداشتی تا شهر و سخت پیدا شدن این مرکز گلایه دارند اما پس از ورود به این مرکز بهداشتی کم کم دلایل انتخاب این مرکز نیز برایمان روشن می‌شود. تقریبا هیچ مرکزی به بزرگی و نوسازی و تجهیز این مرکز بهداشتی در بندرعباس نیست و تدارک خوبی برای میزبانی از مراجعه‌کنندگان صورت گرفته است.

4- ورود به مرکز و کنترل مدارک شناسایی

لیستی از تمام کسانی که باید در آن روز در زمان‌های مختلف برای تزریق واکسن مراجعه کنند در درب ورودی قرار دارد و کارشناس مربوطه با بررسی مدارک شناسایی، به شما خوشامد می‌گوید. 

5- اندازه گیری قد و وزن

پس از ورود به مرکز و در ابتدای مسیر، قد و وزن شما اندازه‌گیری و به طور دقیق در سامانه جامع این برنامه ثبت و ضبط می‌شود و سپس راهی اتاق بزرگی می‌شوید که صندلی‌هایی با فاصله و تهویه مناسب قرار دارد. تلویزیون بزرگی نیز کلیپ آموزشی ویژه‌ای که در انستیتو پاستور برای این منظور ضبط شده و راهنمای این طرح است را نمایش می‌دهد. کارشناس مربوطه پس از نشستن شما بر صندلی به شما مراجعه و دو سری مدارک شرکت در این برنامه کارآزمایی را برای امضا به شما تحویل می‌دهد. یک طرف این رضایت‌نامه حسین فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی است و سوی دیگر آن شمایی هستند که برای ورود به این برنامه مراجعه کرده‌اید.

6- امضای رضایت‌نامه و ورود رسمی به برنامه فاز 3 مطالعات بالینی واکسن کرونای ایران - کوبا

پس از امضای رضایت‌نامه که لینک آن در سایت انستیتو پاستور و در زمان ثبت نام برای مطالعه نیز قرار دارد، به اتاق پزشک هدایت شده و مورد معاینه معمول قرار می‌گیرید و سوالاتی درباره بیماری زمینه‌ای و حال فعلی و شغل شما پرسیده می‌شود. اگر همه چیز خوب باشد، پزشک شما را راهی مرحله خونگیری می‌کند.

7- خونگیری

از تمامی شرکت‌کنندگان در این برنامه مطالعاتی پیش از تزریق واکسن و به منظور بررسی وضعیت پادتن‌ها قبل و بعد از تزریق واکسن، آزمایش خون گرفته می‌‌شود. کارشناسان خونگیری نیز از میان کارشناسان با تجربه انتخاب شده‌اند، بدون کوچک‌ترین خطایی با همان سوزن اول از شما خون می‌گیرند.

8- تزریق واکسن

ویال‌های واکسن منتظر هستند تا به محض ورود شما به اتاق، تزریق واکسن به شما انجام شود. ویال‌های کوچکی که در مرحله سوم کارآزمایی بالینی قرار دارند و اگر به خواست خدا همه چیز خوب پیش برود، خیلی زود به طور انبوه تولید شده و در واکسیناسیون عمومی به مردم کشورمان تزریق می‌شوند.

 

9- پایان مرحله و استراحتی کوتاه

پس از تزریق واکسن که حالا حدود 20 دقیقه‌ای از شما زمان گرفته است، باید نیم ساعتی نیز در اتاقی که پنجره‌هایی باز و کولرهایی روشن دارد و تهویه مطلوبی در جریان است، منتظر بشینید تا اگر عوارضی احتمالی احساس نکردید با گرفتن آب و آبمیوه و کیکی که برای پذیرایی شما تدارک دیده شده اما بدلیل ماه رمضان در پاکتی قرار دارد، محل را ترک کنید. به شما توضیح داده می‌شود که هرگونه مشکلی را با شماره 3118 در میان بگذارید و کارت واکسنی نیز به شما تحویل می‌شود و یک نسخه از رضایت‌نامه نیز در اختیار شما قرار دارد. فرم ارزیابی وضعیت بالینی نیز در اختیار دریافت کنندگان واکسن قرار می‌گیرد تا هرگونه عوارض احتمالی واکسن را در آن ثبت کنند.

 

نکته: به 20 درصد از شرکت‌کنندگان در این برنامه شبه واکسن تزریق می‌شود که در بررسی دقیق مطالعات بالینی بتوانند تأثیر واکسن را در هر دو گروه مورد بررسی قرار دهند. در پایان طرح به افرادی که شبه واکسن دریافت کرده‌اند نیز واکسن تزریق می‌شود. البته فقط کارشناسان پاستور از تزریق شبه واکسن به شما مطلع هستند.

نکته: استقبال خوب مردم بندرعباس از این طرح و مشاهده افراد مختلفی از بانوان 50 تا 60 ساله تا جوانان 20 تا 25 ساله در این طرح نشانه فرهیختگی مردم هرمزگان است که به یاری علم آمده‌اند تا زودتر برنامه مطالعاتی این واکسن به پایان برسد و اقدام آنها بتواند قدمی در راستای تولید واکسن ایرانی باشد.

به گزارش فارس، امید به تولید واکسن داخلی در وجود مردم میهن‌مان استوار و زنده است و بی‌شک با اعتماد به فرزندان این ملت در حوزه پزشکی و آزمایشگاهی خیلی زود شاهد تولید واکسن داخلی موفقی خواهیم بود که پرچم وطن‌مان را بالا نگه خواهد داشت. امید را در چهره تمامی آنانی که در انتظار برای تزریق واکسن نشسته‌ بودند را نیز می‌شد، دید. علم در ایران زنده است و باید به علم اعتماد کرد.

نویسنده: مهدی خسروی

انتهای پیام/ 88055

 

نظر شما