شناسهٔ خبر: 47133895 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

پنج رویـــداد جهان

صاحب‌خبر -


سقوط موشک جنجالی در اقیانوس

بقایای یک موشک چینی که به مدار زمین فرستاده شده بود، پس از بازگشت به جو زمین در اقیانوس هند فرود آمده است. بخش‌هایی از موشک «لانگ مارچ ۵ بی» پس از ورود به جو زمین در آتش سوخت و بقایای آن در ساعت ۰۲:۲۴ بامداد به وقت گرینیچ در اقیانوس هند و در نزدیکی جنوب غربی هند و سری لانکا فرود آمده است.
مرکز مهندسی فضایی چین پیش از این پیش‌بینی کرده بود این بقایا برفراز دریای مدیترانه وارد جو زمین شود. این سفینه با ۱۸ تن وزن یکی از بزرگ‌ترین سفینه‌هایی است که طی چند دهه گذشته بدون اینکه هدایت و کنترل شود به جو زمین وارد شده است و به‌همین خاطر نگرانی‌هایی درباره احتمال اصابت آن به مناطق مسکونی وجود داشت. موشک لانگ مارچ برای احداث ایستگاه فضایی چین به مدار زمین پرتاب شده بود.

بازگشت اروپا به زندگی عادی

واکسیناسیون گسترده و کاهش آمار ابتلا و مرگ و میرهای کرونایی باعث شد اروپا بتدریج به زندگی عادی باز گردد. وزیر بهداشت آلمان ابراز خوشبینی کرده که بزودی سفر و تعطیلات تابستانی و ساحلی در سطح اروپا، حتی بدون واکسیناسیون امکانپذیر شود. ایتالیا هم در صدد ایجاد تسهیلات سفر در سطح اروپاست و اعلام کرده که از میانه ماه مه(اردیبهشت-خرداد)، مقررات قرنطینه را  برای مسافران کشورهای اروپایی اعمال نمی‌کند. مقررات سراسری کرونایی در اسپانیا نیز تعدیل شده‌ است؛ در بلژیک هم پس از هفت ماه محدودیت‌های سختگیرانه، میکده‌ها و رستوران‌هایی که تراس یا باغچه دارند، بازگشایی شده‌اند. یونان نیز بتدریج آماده میزبانی از گردشگران می‌شود؛ از روز شنبه، شنا و آفتاب گرفتن در سواحل خصوصی مجاز اعلام شده و فعالیت رستوران‌ها و کافه‌هایی که امکان پذیرایی در فضای باز دارند نیز شروع شده است. موزه‌ها و تئاترها قرار است یک هفته درهای خود را باز کنند.

جذب گردشگر با واکسن

شهردار نیویورک در تلاش است با ارائه واکسن کرونا گردشگران را جذب کند. «بیل دی بلازیو» شهردار نیویورک، گفت: قرار است تیم‌هایی سیار برای این کار آماده شوند و با استقرار در مراکز و مناطق دیدنی شهر، مانند میدان تایمز تزریق واکسن به گردشگران را انجام دهند. بیل دی بلازیو این تصمیم را پیامی مثبت برای گردشگران خواند و گفت: «به اینجا بیایید. اینجا ایمن است، مکانی است فوق‌العاده که ما در آن از شما مراقبت می‌کنیم.» شهردار نیویورک اعلام کرد، گردشگران حق انتخاب دارند و واکسیناسیون برای آنها اجباری نیست. همچنین قرار نیست در مورد اینکه آیا گردشگران واکسن کرونا زده‌اند یا نه کنکاشی صورت بگیرد.

انتخاب دوباره صادق خان

صادق خان از حزب کارگر بریتانیا با شکست« شان بیلی» رقیبش از حزب محافظه‌کار برای دومین‌بار به‌عنوان شهردار لندن انتخاب شد. این نماینده سابق مجلس زمانی که  نخستین بار در سال ۲۰۱۶ این سمت را در اختیار گرفت، نخستین مسلمانی بود که شهردار یک پایتخت اروپایی می‌شد.

افزایش قربانیان انفجار مدرسه دخترانه

وزارت داخله (کشور) افغانستان از افزایش شمار جان‌باختگان و زخمی‌های انفجار دیروز در نزدیک مدرسه(مکتب) دخترانه «سیدالشهدا» در غرب شهر کابل خبرداد. طارق آرین، سخنگوی این وزارت گفت در این انفجار بیش از ۵۰ نفرکشته شده و آمار زخمی‌ها  به بالاتر از ۱۰۰ نفر رسیده است.
به گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که این انفجار با استفاده از یک خودروی بمبگذاری شده (تویوتا کرولا) سرمه‌ای رنگ انجام شده است؛ بعد از انفجار خودرو و خارج شدن دانش‌آموزان از مدرسه، ۲ مین‌ کارگذاری شده نیز منفجر شده است. او گفت که این آمار، نهایی نیست و ممکن است  شمار قربانیان حمله افزایش یابد. به‌گفته وزارت داخله ابتدا یک خودروی بمبگذاری منفجر و بعد دو بمب کارگذاری شده منفجر شدند. این انفجار ساعت ۴:۲۷ عصر به وقت محلی، روز گذشته رخ‌داد و بیشتر قربانیان  دانش‌آموزان دختر بودند. سخنگوی وزارت داخله گفت که طالبان مسئولیت حمله به دانشگاه کابل را نیز به عهده نگرفت، ولی با دستگیری عامل این حمله مشخص شد که حمله کنندگان  با گروه طالبان ارتباط دارند.



نظر شما