شناسهٔ خبر: 47122315 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

عمویی خبر داد: تصویب طرح تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری

صاحب‌خبر -

شفقنا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه امروز کمیسیون، اظهار کرد: در جلسه امروز با درخواست جمعی از نمایندگان، طرح تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به تصویب رسید.

ابوالفضل عمویی در تشریح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی امروز در محل کمیسیون تلفیق برگزار شد و دکتر ظریف در این جلسه حضور داشتند که بخش عمده این جلسه در رابطه با فایل منتشر شده دکتر ظریف بود.

او در ادامه افزود: در این جلسه۱۲ نفر از نمایندگان به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خودشان پرداختند که از جمله محورهای مورد توجه نمایندگان این بود که این فایل موجب ایجاد دو قطبی در اذهان جامعه نسبت به موضوع میدان و دیپلماسی شده است و در جهت منافع ملی نبوده و از عدم دقت در انجام این مصاحبه ها در مرکز بررسی های استراتژیک یاست جمهوری انتقاد کردند.

عمویی تصریح کرد: همچنین به آثار منفی انتشار این فایل بر امنیت ملی و روابط با برخی کشورهای دوست و همسایه پرداخته شد و نمایندگان بر جایگاه والای شهید سلیمانی به عنوان قهرمان ملی در افکار عمومی و تامین منافع ملی، اشاره داشتند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به صحبت های وزیر خارجه در این جلسه، گفت: وزیر امور خارجه با اشاره به روند طراحی این مصاحبه اشاره کردند که در دولت تصمیم گرفته شده بود که برای انتقال تجربیات به افرادی که در آینده مسوولیت می پذیرند، مصاحبه ای صورت بگیرد و مباحث به نفرات بعدی منتقل شود. همچنین قرار بود حداکثر ۶۰ تا ۹۰ دقیقه از مصاحبه عمومی شود و مرکز انجام این کار هم مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری بود  و برای انجام آن هم از طرف مصاحبه شونده امضا گرفته شده بود که بدون رضایت منتشر نشود اما این روند رعایت نشد و فایل در اختیار رسانه های خارجی قرار گرفت.

عمویی ادامه داد: وزیر امور خارجه تاکید کردند که فرمایشات مقام معظم رهبری را پایانی بر این بحث‌ها می دانند و به سابقه رفاقت و همکاری خودشان با شهید سلیمانی اشاره کردند و گفتند که شهید سلیمانی برای او، بیشتر از فرمانده بوده و هیچ گاه به دنبال تخطئه جایگاه ایشان نبودند به هیچ وجه ایده دو قطبی میدان و دیپلماسی را دنبال نکردند و معتقدند میدان و دیپلماسی در کنار هم می‌توانند منجر به تامین دقیق منافع ملی شوند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: دستور دیگر جلسه امروز کمیسیون، درخواست ۳ مورد تحقیق و تفحص از مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری بود که توسط آقایان امیرآبادی، حاجی دلیگانی و بنده مطرح شد که کمیسیون به صورت کلی تجمیع این تحقیق و تفحص های را تصویب و آن را به صحن علنی ارائه کردند که بازده زمانی این فعالیتی که در مرکز بررسی ریاست جمهوری مورد برسی قرار خواهد گرفت، از دوره ۸ ساله منتهی به سال های اخیر است.

عمویی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین سوالاتی از وزیر خارجه مطرح شد و خانم محمد بیگی در مورد تاخیر در روند افتتاح کنسولگری در حلب سوالاتی داشتند که وزیر خارجه تاکید کردند موضوع در دست پیگیری است و سرکنسول ها در حلب و لاذقیه تعیین شدند .همینطور سوال اقای سلیمی نماینده دلیجان هم طرح شد که موضوع پیگیری خسارت وارد شده به ایران در اثر عدم پایبندی طرف مقابل به برجام بود که وزیر امور خارجه، روندی از پیگیری این موضوع را ارائه کردند و نماینده سوال کننده برای ارائه توضیحات بیشتر، این سوال را به صحن علنی ارجاع داد.

نظر شما