شناسهٔ خبر: 47122192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و نحوه انتشار فایل اظهارات ظریف تصویب شد

طرح تحقیق و تفحص از نحوه خروج فایل صوتی محرمانه اظهارات ظریف از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و انتشار آن در شبکه‌های فارسی زبان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصویب شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه امروز عصر خود با ادغام سه طرح پیشنهادی از سوی نمایندگان برای تحقیق و تفحص مجلس در مورد ماجرای خروج فایل صوتی محرمانه مصاحبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با سعید لیلاز از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و انتقال آن به شبکه های فارسی زبان خارج از کشور به آن رای مثبت دادند.

ابوالفضل عمویی با اشاره به جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور محمد جواد ظریف، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از این جلسه به موضوع فایل منتشر شده از وزیر خارجه گذشت و نشست بسیار انتقادی و چالشی بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به قدس آنلاین گفت: در این جلسه ۱۲ نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و دیگر کمیسیون ها به طرح دیدگاه ها و انتقاداتشان از اظهارات ظریف پرداختند از جمله اینکه سخنان آقای ظریف موجب القای نوعی دوقطبی بین میدان و دیپلماسی شده و به این اختلاف دامن زده و در جهت منافع ملی نبوده و همینطور از عدم دقت در انجام این مصاحبه ها و محتوای آن در مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری انتقاد شد.

وی افزود: علاوه بر این نمایندگان و اعضای کمیسیون بر اثار منفی انتشار این فایل بر امنیت ملی و روابط ما با برخی از کشورهای دوست و همسایه پرداخته شد و نمایندگان بر جایگاه والای شهید سلیمانی در تامین منافع ملی و تاکید داشتند.

عمویی اظهار داشت: وزیر امور خارجه با اشاره به روند طراحی این مصاحبه تاکید کرد که در دولت تصمیم گرفته شده بود برای انتقال تجربیات وزرا به افرادی که در آینده مسئولیت می‌پذیرند مصاحبه هایی انجام شود و مباحث به نفرات بعدی به عنوان تجربه منتقل شود و قرار بوده ۶۰ تا ۹۰ دقیقه از این مصاحبه عمومی بشود مسئول انجام این کار هم مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری بوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از ظریف گفت: از طرف مصاحبه شونده(ظریف) از مسئولان انجام این پروژه امضا گرفته شده بوده که مباحث طرح شده بدون رضایت آنها منتشر نمی شود اما این روند رعایت نشده و این فایل به نحوی در اختیار رسانه های خارجی قرار گرفته.

عمویی گفت: آقای ظریف تاکید کرد که فرمایشان مقام معظم رهبری را پایانی بر مباحث کارشناسی در این زمینه می‌دانند و با اشاره به سابقه همکاری و رفاتت خودش با شهید سلیمانی گفت که حاج قاسم برای او بیشتر از یک فرمانده بوده و به هیچ وجه قصد تختئه ایشان و جایگاه او را نداشته است و تاکید کرد با ایده دو قطبی دیپلماسی و میدان موافق نیست.

وی اضافه کرد: دستور دیگر نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی سه طرح و پیشنهاد تحقیق و تفحص از مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری  بود که اعضا با تجمیع این پیشنهادها که از سوی آقایان حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، احمد آبادی فراهانی  نماینده مردم قم و بنده با آن موافقت کرد و در پی این موضوع طرح مذکور به صحن علنی مجلس برای رای‌گیری ارجاع خواهد شد.

عمویی گفت ایت تحقیق و تفحص درباره عملکرد مرکز بررسی های استرتژیک ریاست جمهوری در دوره ۸ ساله دولتهای یازدهم و دوازدهم انجام خواهد گرفت.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی هم در توضیح محورهای تفحص از مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری، گفت: علت انتشار اطلاعات سری و محرمانه کشور که در این مرکز بوده و نگهداری می‌شده در شبکه‌های بیگانه معاند چیست؟ نحوه نگهداری این اطلاعات و اینکه چه افرادی مسئول نگهداری هستند و به این اطلاعات دسترسی دارند؟ میزان فعالیت‌های مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری و اینکه آیا این مرکز تحت نظر نهادهای نظارتی فعالیت می‌کند یا خیر و همچنین میزان اهتمام افراد این مرکز به حفظ مباحث امنیتی از جمله محورهای تفحص از این مرکز است.

عضو هیئت رئیسه مجلس در تشریح دیگر محورهای تفحص از این مرکز اضافه کرد: آیا افراد مشغول فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک سابقه سوء امنیتی دارند یا خیر و همچنین بررسی و انطباق محتوای مصاحبه شفاهی با واقعیت‌های تاریخی و صحت اظهار نظرهای ایشان، از دیگر محورهای تفحص از مرکز تحقیقات استراتژیک است.

نظر شما