شناسهٔ خبر: 47107073 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

مراقب کپسول های اکسیژن باشید

صاحب‌خبر -


گروه حوادث/ همزمان با شیوع بیماری کرونا در کشور، استفاده از کپسول‌های اکسیژن به‌عنوان یک روش درمانی ضروری برای بیماران در خانه‌ها افزایش یافت، اما استفاده از این کپسول‌ها بدون آموزش و رعایت نکات ایمنی می‌تواند خطرآفرین باشد.
دکتر حسن نوری، معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور درباره خطراتی که کپسول‌های اکسیژن می‌تواند داشته باشد هشدارداد و گفت: با توجه به اپیدمی بیماری کرونا عده زیادی از مردم ما مجبور به بستری در بیمارستان ها شده‌اند. تعداد قابل توجهی ازبیماران نیز در خانه بستری و تحت درمان هستند. این درمان‌ها شامل داروهایی است که پزشک تجویز می‌کند و در کنار آن از درمان با اکسیژن نیز باید استفاده کرد. اکسیژن یکی از پایه‌های درمان بیماری کرونا است. اگر در خانه اکسیژن به وسیله دستگاه‌های اکسیژن ساز برای بیمار تعبیه شود خوب و مناسب است اما گاهی به خاطر تأمین هزینه یا نبود دسترسی به دستگاه اکسیژن ساز مجبور به استفاده از کپسول‌های اکسیژن می‌شویم.
دکتر نوری در ادامه به ایسنا گفت: باید در نظر داشت که دلیل استفاده از این دستگاه، حفظ غلظت اکسیژن بیمار روی عدد ٩۵ درصد و بیشتر است که این در حالت ایده آل است.
 اگر از کپسول اکسیژن در خانه استفاده می‌کنیم، سه خطر جدی ما را تهدید خواهد کرد. نخست اینکه اگر کپسول اکسیژن را بدرستی ثابت نکرده باشیم خطر سقوط کپسول به خاطر وزن بالای آن می‌تواند باعث ایجاد صدمه و آسیب جدی شود. همچنین شکستن بخش مانومتر کپسول اکسیژن می‌تواند خطر دیگری باشد که با خروج ناگهانی اکسیژن موجب پرتاب شدن کپسول و در صورت وقوع حریق موجب مخاطرات بسیار جدی شود.
وی درباره سومین خطر کپسول‌های اکسیژن گفت: اگردر قسمت خروجی کپسول کوچک‌ترین چربی گرفته باشد ممکن است حین باز کردن اکسیژن دچار انفجار شود. اگر موقع تعویض مانومتر، محل اتصال مانومتر به کپسول به دلایل مختلفی چرب شود، ممکن است موجب وقوع انفجار شود. پس باید با دقت به این نکات، از رخ دادن این حوادث جلوگیری کرد.


نظر شما