شناسهٔ خبر: 47106919 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

گشتی در حوالی نشر

برخی تازه‌های کتاب پیش روی علاقه مندان

صاحب‌خبر -
مریم شهبازی
خبرنگار
این روزها که امکان رفت‌ و آمد به کتابفروشی‌ها به سهولت دوران پیش از شیوع کرونا نیست برای اطلاع از تازه‌های نشر می‌توان سری به سایت مؤسسات نشر زد؛ بویژه آن‌هایی که پیش‌تر آثارشان را مطابق با سلیقه‌مان یافته‌ایم و می‌دانیم با هر مرتبه جست‌و‌جو میان تازه‌های آنها چند کتاب عایدمان می‌شود؛ گزارش امروز هم به معرفی برخی از جدیدترین کتاب‌های نویسندگان و مترجمان سرشناس کشورمان تعلق دارد.
«راه دور...» زندگینامه خودنوشت سیدعلی صالحی، شاعر و نویسنده پیشکسوت کشورمان است که چندی قبل از سوی نشر چشمه منتشر شد. این کتاب فرصت خوبی برای آشنایی هرچه بیشتر با زندگی شخصی و حتی تا حدی هم تفکرات او به‌شمار می‌آید. در خلال مطالعه «راه دور...» درباره فراز و نشیب‌ها، سختی‌ها و شادکامی‌ها و شکست‌ها و پیروزی‌های این شاعر نام‌آشنا می‌خوانیم.
«خانه گربه‌ها» به ترجمه مریوان حلبچه‌ای عنوان رمانی از «هیوا قادر» است که این روزها از سوی نشر ثالث منتشر شده. «خانه گربه‌ها»، رمانی مدرن پیرامون یک ماه کار اجباری پناهجویی کرد است. درونمایه این رمان که شخصیت‌های آن اغلب زنان هستند را مضامینی نظیر تنهایی انسان‌ها تشکیل داده که خلأ آن با حضور حیوانی مانند گربه پر می‌شود و... مریوان حلبچه‌ای مترجم متولد حلبچه، نویسنده، مترجم و روزنامه‌نگار کرد عراقی است که طی سال‌های اخیر نقش مهمی در آشنایی مخاطبان ایرانی با آثار شاخص نویسندگان کردستان عراق ایفا کرده است.
علاقه‌مندان ادبیات نمایشی هم می‌توانند شش نمایشنامه تازه از احمد آرام، نمایشنامه نویس و داستان‌نویس بوشهری بخوانند که در قالب سه کتاب منتشر شده است. کتاب اول این کارگردان تئاتر و مدرس بازیگری «تخم‌مرغ فلزی» نام دارد که شامل دو نمایشنامه‌ «تخم‌مرغ فلزی»، اثر برگزیده دوسالانه ادبیات نمایشی ایران و نیز نمایشنامه «فرشته‌ای با کفش‌های اسکیت» اثر برگزیده جشنواره سراسری دانشجویان است.
کتاب دوم «آخرین بار کی دیدمت گندم» نام دارد و شامل دو نمایشنامه «آخرین بار کی دیدمت گندم» و «خانه تلخ» است، خانه تلخ متن برگزیده بخش جشنواره‌های تئاتر فجر در سال ۱۳۷۳ هست. کتاب سوم «به خاکسپاری زن زنده» در بردارنده نمایشنامه‌های «به خاکسپاری زن زنده» و «اسم شب؛ ویرجینا وولف» است. هر سه کتاب از سوی نشر انتشارات دریانورد در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته‌اند.
اما برای علاقه‌مندان کتاب‌های صوتی هم «گفت‌وگو با شیاطین» نوشته «ریکاردو اریزیو» یکی از تازه‌ترین آثار منتشر شده است که گویندگی آن را احمد گنجی، بازیگر، گوینده و هنرمند پیشکسوت رادیو برعهده داشته. هرچند که این گوینده رادیو انتشار کتاب مذکور را ندید. وی یازدهم فروردین‌ماه با زندگی وداع گفت. این کتاب پیش‌تر با ترجمه خجسته کیهان از سوی نشر قطره منتشر شده که حالا مؤسسه نوین کتاب گویا نسخه صوتی آن را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. این کتاب روایتی متفاوت از زندگی دیکتاتورها پس از پایان قدرت آنهاست.
فعالان عرصه رسانه و دانشجویان رشته علوم ارتباطات اجتماعی و زیرشاخه‌های آن‌هم می‌توانند کتاب تازه‌ای را از مهدی محسنیان راد بخوانند. آن‌طور که در معرفی«رسانه‌شناسی» آمده، رسانه شناسی می‌تواند جایگزینی برای کتاب زنده‌یاد کاظم معتمدنژاد باشد که زمان قابل‌توجهی از انتشار آن می‌گذرد. این استاد دانشگاه در تألیف کتاب رسانه‌شناسی ابتدا به توضیح مفاهیم پایه و پس‌ از آن در قالب اصطلاحی جدید به مروری بر کارکرد و کاربرد رسانه‌های پیش از قدیم در ایران پرداخته است. علاوه بر این در ادامه امکانی برای شناخت بیشتر کتاب، مطبوعات، سینما، رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای پیش روی خواننده قرار گرفته است.
«آتلانتیا» نوشته «آلیسون کاندی» هم رمانی مناسب گروه سنی نوجوان، البته برای بالاتر از 16 سال است.این اثر عاشقانه و علمی- تخیلی با معضلی زیست‌محیطی آغاز می‌شود و آلودگی سطح زمین را می‌گیرد. آن‌قدر که تصمیم به ساخت شهرهایی زیر اقیانوس‌ها گرفته می‌شود تا از هر خانواده تعدادی روانه آنجا شوند. اما آن‌هایی که روی سطح زمین باقی می‌مانند، وظیفه مهمی دارند. شخصیت‌های اصلی این رمان خواهر و برادر دوقلویی هستند که مادر و پدرشان را از دست‌ داده‌اند و در پایین، یعنی «آتلانتیا» زندگی می‌کنند. این رمان به ترجمه «سهند نصر» و از سوی نشر پیدایش منتشر شده است.

نظر شما