شناسهٔ خبر: 47103871 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

کمپین «دست از حجابم بردار» در فرانسه علیه قانون ضد حجاب ماکرون

زنان مسلمان فرانسوی در اعتراض به محدودیت‌های ایجاد شده برای حجاب، کمپینی با نام «دست از حجابم بردار» به راه‌انداخته‌اند.

صاحب‌خبر -


سرویس خارجی-

بر پایه لایحه‌ای که چندی پیش «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه آن را پیشنهاد داد، دولت ضمن تقویت بنیان‌های سکولاریسم، با جریان‌ها و رویکردهای منتسب به افراط‌گرایی اسلامی به شدت برخورد خواهد کرد. البته این طرح به اسم مبارزه با افراط‌گرایی ارائه شده، اما رسماً احکام و سبک زندگی اسلامی را هدف قرار می‌دهد. به دنبال تصویب این لایحه که «ممنوعیت استفاده دختران مسلمان زیر ۱۸ سال از حجاب و مادران‌شان در هنگام همراه شدن با دختران‌شان در مسیر مدرسه» یکی از مفاد آن است، زنان مسلمان در شبکه‌های اجتماعی کمپینی را با هشتگ «دست از حجابم بردار» راه‌اندازی کرده‌اند تا اعتراض خود را به این طرح نژادپرستانه نشان دهند.
گفتنی است، اقدامات رئیس‌جمهور پر حاشیه فرانسه مشکلات را حل نمی‌کند، بلکه به آنها دامن می‌زند. هم مسلمانان واقعی را ناراحت می‌کند و هم جریان‌های خشن تکفیری را تحریک می‌کند. گذشته از آنکه این روش کاملاً خودشکن است، چرا که از طرفی به عدم اجبار تأکید می‌کند و از طرفی مسلمانان را مجبور به پذیرش شرایط خود می‌کند. گذشته از آنکه «ماکرون» از یک طرف از «جدایی‌طلبی اسلامی» انتقاد می‌کند و از طرف دیگری وزیرش از این سخن می‌گوید که باید از اسلام‌گرایی رها شویم، حرفی که خود دعوت مسلمانان به جدا کردن اجتماع خودشان از دیگر مردم فرانسه است.
تناقض‌آمیزتر آن است که کمپینی برای مبارزه با افراط گرایی آنلاین در سال ۲۰۱۹ میلادی توسط «جاسیندا آردرن»، نخست‌وزیر نیوزیلند و امانوئل ماکرون آغاز شد، این کارزار پس از حمله یک سفید نژادپرست به دو مسجد در شهر «کرایست چرچ» نیوزیلند کلید زده شد. با این حساب ماکرون با این قوانین نژادپرستانه از یک سو بر آتش بزرگ تنفر و افراط گرایی مذهبی در اروپا بنزین می‌ریزد و از سوی دیگر با بادِ پنکۀ این کمپین‌ها می‌خواهد آن را خاموش کند.
حمله به نمازگزاران در لندن
خبر دیگر از جو اسلام‌هراسانه اروپا آن‌که نمازگزاران روز جمعه در مقابل مرکز اسلامی شرق لندن هدف حمله قرار گرفتند. به گزارش ایسنا، مهاجمان اسلام‌ستیز در ساعات اولیه صبح در مقابل مرکز اسلامی «ایلفورد» در لندن به سوی نمازگزاران و مسجد تخم مرغ پرتاب کردند. به گفته مسئولان مسجد این حمله توسط دوربین‌های مداربسته ضبط شده و کسی در این حمله آسیبی ندیده است. گفتنی است، فروکاهیدنِ نژادپرستی به گروه‌های اجتماعی و افراد، و نادیده گرفتن ساختارهای سیاسی و دولت‌ها، تصویری ناقص از نژادپرستی در عالم تجدد و اروپا و آمریکا به دست می‌دهد، باید توجه داشت که نژادپرستی امروز در ساختارها ریشه دوانده است و تا زمانی که فکری به این ساختارها نشود این حملات اسلام‌هراسانه ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما