شناسهٔ خبر: 47095622 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات ۱۴۰۰ در رسانه‌ها

فرآیند تایید صلاحیت‌ها زیر ذره‌بین رسانه‌ها

تهران_ ایرنا_ همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، رسانه‌ها عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات را زیر ذره‌بین خود قرار دادند.

صاحب‌خبر -

روز به روز که به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ نزدیک‌تر می‌شویم، احتمالاتی در خصوص تایید یا رد صلاحیت برخی کاندیداها از طرف شورای نگهبان مطرح می‌شود. در همین ارتباط این روزها رسانه‌ها نیز عملکرد شورای نگهبان را زیر ذره بین خود قرار داده‌اند. گمانه‌زنی‌ها در خصوص حضور یا عدم حضور برخی چهره‌های سیاسی در  انتخابات پیش رو هم بخشی از اخبار رسانه‌های ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ را به خود اختصاص دادند.

مهمترین محورهای انتخاباتی از نگاه رسانه‌های اعتدالی، اصلاح‌طلب و اصولگرا

در بررسی رسانه‌ها از طیف‌های سیاسی مختلف در شبانه‌روز گذشته، رسانه‌های اعتدالی و اصلاح‌طلب بر اهمیت بکارگیری روندهایی از طرف شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات حداکثری و حضور کاندیداها مورد نظر طیف‌های سیاسی مختلف در انتخابات تاکید کردند. رسانه‌های اصولگرا هم بیشتر به انتقاد از سیاست‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان و بحث‌های رقابتی پرداختند.

رسانه‌های اعتدالی
نگاهی به روندهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان

تارنمای خبرآنلاین در گزارشی با عنوان اصلاح‌طلبان چشم انتظار ظریف درباره روندهای حاکم بر انتخاب کاندیداها در جبهه اصلاحات نوشت:
** معرفی ۱۴ کاندیدای اصلاح طلب از سوی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان، مهمترین گام انتخاباتی این نهاد چند روز مانده تا ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری بود و بنا به روایت ها تا چند روز آینده گام های بلندتری نیز با معرفی چند کاندیدای نهایی از دل این لیست برداشته خواهد شد.

** بنا بر اخبار اعلامی از سوی جبهه اصلاحات کاندیداهای معرفی شده با حضور در جلسات جبهه اصلاحات ایران، برنامه های انتخاباتی خود را ارایه می کنند و تا به امروز نیز برخی از نامزدهای حاضر در لیست با حضور در جلسات این جبهه به ارایه برنامه پرداخته اند.
** آنگونه که اعتماد روایت کرده است، سیدمحمد صدر و عباس آخوندی از جمله چهره هایی بوده اند که برنامه های خود را به نهاد اجماع ساز ارایه داده اند.

** نگاه ها اما بیشتر به سمت محمد جواد ظریف به عنوان صدرنشین این لیست و دیگر کاندیداها چون اسحاق جهانگیری، تاج زاده، پزشکیان و عارف است که شانس بیشتری برای معرفی شدن به عنوان کاندیدای نهایی دارند.

نگاه شورای نگهبان به بررسی صلاحیت‌ها

تارنمای خبری تحلیلی انتخاب به نقل از سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان درباره نحوه رسیدگی به صلاحیت نامزدهای انتخابات نوشت:

**در رسیدگی به صلاحیت‌ نامزدهای ریاست جمهوری، به برنامه‌ آنها هم توجه می کنیم.
** این حق قانونی شورای نگهبان است که حتی بعد از تایید صلاحیت نامزدها، در صلاحیت آنها تجدیدنظر کند.
** هیچ داوطلبی با شورای نگهبان رایزنی نکرده است.


رسانه‌های اصلاح‌طلب

۲۱ اردیبهشت؛ آغاز ثبت نام انتخابات ریاست‌جمهوری

خبرگزاری ایسنا در خبری از آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت نوشت و به نقل از سیامک‌ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان، افزود:

** ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ اردیبهشت آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد.
** بعد از ثبت نام، شورای نگهبان پنج روز فرصت دارد که بررسی صلاحیت‌ها را انجام دهد. البته در موارد ضروری قانون گفته که پنج روز دیگر هم می‌تواند اضافه کند. در واقع  بین ۵ تا ۱۰ روز رسیدگی شورای نگهبان است و بعد از آن تبلیغات آغاز می شود. 
** بعد از اینکه صلاحیت‌ها رسیدگی و اعلام شد تا یک روز قبل از انتخابات تبلیغات ادامه دارد.

تاثیر انتخابات بر وضعیت کارگران

خبرگزاری ایلنا گفت‌وگویی را با علیرضا حیدری کارشناس روابط کار و فعال کارگری منتشر کرد. حیدری در این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان به «بهبود» وضعیت کارگران پس از انتخابات امیدوار باشیم؟ می‌گوید:
** دولت بعدی هیچ رسالتی مهمتر از این ندارد که شرایط اقتصادی-سیاسی را از این حالت فعلی خارج کند و فضا را به سمت شرایط جدیدی هدایت کند که محیط اقتصادی قابلیت‌های گذشته خود را پیدا کند.
** البته این امر دفعتاً اتفاق نمی‌افتد و به مرور زمان قابل تحقق است و معلوم نیست چطور باید اعتماد به حوزه اقتصادی برگردد تا سرمایه‌گذاری و تولید شکل بگیرد.
** کار بسیار سختی است و حتی اگر کاندیدای ریاست جمهوری در این مورد شعار بدهد و بگوید که «انجام می‌دهم» می‌دانیم که هماهنگی برای اجرای آن باید در سطحی بالاتر از دولت شکل بگیرد. گاهی برخی اراده‌ها در ذهن دولتمردان هست اما راهبردها اجازه نمی‌دهند، اندیشه به فعل درآید.
 

انتقاد از رد صلاحیت‌ها

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان رد صلاحیت تا لحظه آخر انتخابات از برخی رد صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان انتقاد کرد و نوشت:
** شورای نگهبان که با ابلاغ شرایط نامزدهای انتخابات بیش از هر دوره دیگری دایره نامزدی افراد را محدود کرده است، قرار است تا زمان رأی‌گیری هر نامزد را فاقد صلاحیت تشخیص داد، رد صلاحیت کند. شورای نگهبان با استناد به نظارت استصوابی معتقد است هر زمان در انتخابات و حتی پس از اعلام نتایج بخواهد می‌تواند صلاحیت افراد تأییدشده را رد کند.

** با توجه به ابلاغ جدید شورای نگهبان از شرایط صلاحیت نامزدی افراد که در راستای طرح اصلاح قانون انتخابات رد شده، در خود شورای نگهبان و مورد نقد جدی مجمع بوده، شرایط برای افرادی مانند قالیباف تسهیل شده و رقبای جدی در انتخابات حضور نخواهند داشت و قرار است یک رقابت درون‌گروهی راحت آغاز شود.

نقد اصولگرایان

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان سخنی با اصولگرایان به قلم عباس عبدی به نقد اصولگرایان پرداخت و نوشت:
** یکی از ویژگی‌های لازمی که هر گروه سیاسی و اجتماعی باید داشته باشد، کوشش برای درک درستی از عینیت اجتماعی است. نادیده گرفتن عینیت اجتماعی یا دشمنی با آن بیش از آنکه رقبا یا دشمنان را فریب دهد، موجب خودفریبی می‌شود. این مشکل در همه گروه‌ها کمابیش وجود دارد. برخی کمتر و برخی بیشتر. ستیز با عینیت در دو قالب مخالفت با آزادی بیان و نیز نفی و ضدیت با پژوهش خود را نشان می‌دهد. اگر ما می‌خواهیم با دیگران تعامل کنیم یا حتی بر آنان حکومت کنیم، بهترین شیوه این است که آنان بتوانند آنچه را هستند، نشان دهند.

** ظاهرا اصولگرایان بیش از هر چیز دغدغه شاخص‌های دینی را دارند و به موارد دیگر چندان عنایتی ندارند. باید تاکید کنم که اتفاقا همین شاخص‌ها بیش از هر شاخص دیگری در مسیری خلاف انتظارات آنان در حرکت است. فقط نمی‌دانم که چرا حاضر نیستند یک ارزیابی اجمالی از این ماجرا ارایه دهند؟

توصیه‌هایی به شورای نگهبان

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی با عنوان شورا، « نگهبانِ یک جناح » نباشد...، آورد:
** مدت‌هاست که از انتخابات، خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد. بعد از شنیده شدن خبر ردصلاحیـت بیش از ۸۰ درصدی اعضای فعلی شورای‌شهر تهران‌ و اینکه بالای ۳۷۰۰ نفر از کاندیداهای شورای‌شهر بدون ‌اینکه استعلام‌شان از مراجع چهارگانه منفی باشد، ردصلاحیت شده‌اند، اکنون مصوبه اخیر شورای نگهبان و البته برخی گفته‌های پس از آن اعضای همین شورا، آینده انتخابات ریاست‌جمهوری را با همان شکل و شمایلی هم که برگزار می‌شد با اما ‌و ‌اگر روبه‌رو کرده است.
** همه ما در مقابل قانون برابر اصل (۱۹) یکسانیم و برابر قانون اساسی، اصل بر برائت است؛ مگر اینکه خلافش ثابت شود، خلاف آن هم باید در دادگاه اثبات بشود. یعنی ‌تحقیق مقدماتی صورت بگیرد، کیفرخواست صادر بشود و در دادگاه علنی با حضور اصحاب دعوی به موضوع رسیدگی شود.

رسانه‌های اصولگرا
رییسی‌؛ انتخاب نخست در نظرسنجی‌ها

روزنامه کیهان در بخشی از اخبار ویژه خود با عنوان رییسی، منتخب اول مردم در نظرسنجی خبرگزاری دولت نوشت:
** نظرسنجی خبرگزاری دولتی ایرنا نشان می‌دهد در میان ۱۳ نامزد محتمل انتخابات ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی بیشترین رای را دارد.
**  ۵۳.۷ درصد از شرکت‌کنندگان در  نظرسنجی تلفنی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)،  اعلام کرده­‌اند مهم‌ترین منبع‌شان برای کسب خبرهای انتخاباتی، رسانه ملی(صدا و سیما) می‌باشد. ۳۰.۳ درصد هم از طریق شبکه­‌های اجتماعی، اخبار انتخاباتی را پیگیری می‌کنند.

روزنامه جوان در گزارشی مدعی ایجاد تشویش و تشکیک دولتی در انتخابات شوراها شد و نوشت:
** در حالی سخنگوی دولت مدعی‌شده بیش از ۵۰ شهر در انتخابات پیش روی شورای شهر در معرض به حدنصاب نرسیدن هستند که آمارهای هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها خلاف این را نشان می‌دهد.
** در واقع ۷۴ شهر کشور جمعیت داوطلبان کمی دارد، اما کم به این معنی که تعداد داوطلبان ۱۰ درصد بیشتر از تعداد کرسی‌های آن شهر است. در واقع و به گفته رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها، اساساً آنچه یک چالش تلقی می‌شود، تعداد داوطلبان است نه تعداد افراد ردصلاحیت‌شده!

** علاوه بر این، رد صلاحیت‌های مورد نظر سخنگوی دولت، از سوی هیات‌های اجرایی و وزارت کشور رخ داده‌است، نه هیات‌های نظارت.

ادعای دست خالی اصلاح‌طلبان در انتخابات

تارنمای خبری جهان نیوز در گزارشی با عنوان لیست ۱۴ نفره اصلاح طلبان برای ریاست جمهوری، مدعی دست‌ خالی اصلاح‌طلبان در انتخابات شد و نوشت:

** اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو با دست‌های خالی به میدان می‌آیند.
** اخیرا چهارده اصلاح طلب برای انتخابات ریاست جمهوری از سوی این جریان سیاسی معرفی شده اند که بررسی سوابق و عملکرد هر یک از این افراد می تواند نشان دهد که این جریان سیاسی تا چه میزان برای آینده کشور برنامه داشته و می تواند مشکلاتی را که این روزها خصوصا در حوزه اقتصادی تلنبار شده است، رفع و رجوع کند.
** این ۱۴ نفر عبارتند از چند نماینده مجالس گذشته، چند نفر از اعضای دولت که برخی از آنها از دولت جدا شده اند. برخی از محکومان و متهمان امنیتی. وزرایی که عملکرد آنها بحث برانگیز بوده است و از سوی دیگر برخی از شخصیت ها و فعالان حزبی جناحی اصلاحات.

حمایت از لاریجانی

خبرگزاری تسنیم به نقل از بهروز نعمتی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی دهم و از چهره‌های نزدیک به علی لاریجانی نوشت:
** لاریجانی آمدن خود را رد و یا تأیید نمی‌کند.
** من از دل ایشان خبر ندارم اما معتقدم که به‌سادگی نمی‌توان از کنار نام لاریجانی عبور کرد و ایشان کاندیدای بالقوه است.
 

ارتباط ارزانی دلار با انتخابات

تارنمای خبری و تحلیلی راه دانا در گفت‌وگو با عطا بهرامی کارشناس مسایل اقتصادی به تحلیلی دلایل ارزان شدن نرخ دلار پرداخت و این موضوع را وابسته به انتخابات دانست. راه دانا به نقل از بهرامی نوشت:

 ** مطمئنا دولت قیمت ارز را پایین می‌آورد که این یک تصمیم سیاسی و انتخاباتی است.
**آقای روحانی باید دولت را تا سه ماه آینده را تحویل دهد و نمی‌خواهد دلار را با نرخ بالای ۲۵ هزار تومان تحویل دهد.

نظر شما