شناسهٔ خبر: 47080589 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فرنگستان 1400|واکاوی نظرات نامزدهای انتخابات در حوزه سیاست خارجی؛

از دیپلماسی اقتصادی تا گرفتن فرمان مذاکرات؛ سیاست خارجی رستم می‌خواهد!

کمتر از 2ماه تا آغاز ماراتن قدرت و رقابت بر سر تصدی صندلی استور فرصت باقی است و در این مدت عده‌ای رسما از عزم خود بر اعلام کاندیداتوری خبر داده اند عده ای سکوت کردند و گروه دیگر حضور خود را منوط به استقبال مردم و توصیه های احتمالی کرده اند.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،زهرا مهران راد؛اواخر فروردین ماه بود که در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص شهردار شدنش در تهران صراحتا گفت: جز برای ورود به پاستور پلن دیگری در ذهن ندارد.


رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم در همان نشست خبری در خصوص انگیزه های خود برای اعلام کاندیداتوری به عملکرد خود به عنوان یک نیروی انقلابی و خاضر در صحنه اشاره کرد و گفت: در طول سالهای پس از پیروزی انقلاب من یک کارنامه و یک برنامه دارم؛ کارنامه من به عنوان یک نیروی بسیجی و عضو سپاه در دفاع مقدس در حوزه اقدامات مهندسی رزمی جنگ بود و پس از پایان جنگ هم بلافاصله برنامه بازسازی و سازندگی در کشور شروع شد.

 

55

 


بررسی نظرات ، برنامه ها و سوابق وزیرنفت دولت احمدی نژاد به خوبی حکایت از این دارد که وزن برنامه های او در فصول اقتصادی در صورت تشکیل دولت در منزل سیزدهم از سایر فصول سنگین تر و کاربردی تر خواهد بود.

بررسی نظرات ، برنامه ها و سوابق وزیرنفت دولت احمدی نژاد به خوبی حکایت از این دارد که وزن برنامه های او در فصول اقتصادی در صورت تشکیل دولت در منزل سیزدهم از سایر فصول سنگین تر و کاربردی تر خواهد بود.



شاهد این مدعا تاکید قاسمی بر کلید واژه مسائل اقتصادی بود در مصاحبه ی اخیر او به چشم می خورد که مدعی شد: امروز از نظر اقتصادی در رده صدم در دنیا هستیم. درآمد سرانه ما تناسبی با امکانات کشور ندارد. فاصله عرضه و تقاضا در عرصه مسکن خیلی زیاد شده است، ولی ساخت یک میلیون مسکن در سال می تواند اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد کند.
باید نظام بانکداری را تغییر دهیم. متاسفانه بورس که می توانست امید در بازار سرمایه باشد، به ناامیدی مردم تبدیل شده است. احیای بورس می تواند موجب رونق اقتصادی شود.

*پاسخ قاسمی به انتقاد از حضور نظامیان در انتخابات

قاسمی که بیش از اقتصاددان بودن سابقه درخشانی در عرصه نظامی دارد، البته به انتقاد حضور نظامیان در انتخابات هم واکنش نشان داده به اعتقاد او به لحاظ قانونی نظامیان می توانند در انتخابات شرکت کنند. در قانون انتخابات ریاست جمهوری نیازی به استعفا از ساختار نظامی وجود ندارد. بسیاری از روسای جمهوری کشورهای مختلف در دوره بحران نظامی بوده اند. ۳۱ رییس جمهور آمریکا نظامی بوده اند. در روسیه سال ها شاهد حضور پوتین هستیم که فردی نظامی و امنیتی است.


قاسمی به سابقه حضور خود در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتخارو عنوان می کند : بعد جنگ، عمرم را در اقتصاد، آبادانی و سازندگی کشور گذرانده و در بسیاری از پروژه های زیربنایی کشور حضور داشته ام. فکر می کنم با تفکر مهندسی می توان مشکلات کشور را حل کرد.


بعد از این اظهار نظرها که به طور متقن حکایت از عزم جدی آقای وزیر پیشین به سمت پاستور داشت اما وی هیچ گاه رسما برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی نکرده بود. سرانجام در 7اردیبهشت ماه رسما برای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم اعلام کاندیداتوری کرد.


از آنجا که رسالت خبرگزاری دانشجو درتهیه این سلسله گزارش ها واکاوی برنامه کاندیداهای انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری با محوریت سیاست خارجی است بر آن شدیم تا نظرات قاسمی در این حوزه را با حساسیت بیشتری بررسی کنیم.

 

55

 

وی تلویحا به دستاوردهای بین المللی و دیپلماتیک خود در دوران تصدی بر وزارت نفت اشاره و با تاکید بر اینکه بالاترین پیشرفت و بیشترین فروش نفت را در سال های تحریم داشتیم؛ ادامه می دهد: این نشانگر توانمندی ایرانی بوده و این توسعه هم به تجهیزات و هم به لحاظ ساخت بوده است و من عضوی از این خانواده بودم. امروزصراحتا عنوان می کنم، هیچ نیازی به خارج برای ساخت نداریم.
وی که پس از بازگشت به سپاه به عنوان معاون دیپلماسی و اقتصادی فعالیت کرده است .

*ریاست بر سازمان اوپک دستاورد دیپلماسی وزیر نفت سابق

در بخش دیگری از سخنانش به ریاست خود بر سازمان اوپک به عنوان یک وزیر ایرانی اشاره می کند و ایجاد اجماع در این سازمان را از دستاوردهای دیپلماتیک خود عنوان می کندو معتقد است:گرچه مردم ایران چندان با اوپک آشنا نیستند اما این سازمان و تصمیمات آن در دنیا مهم است.

موضع وزیر نفت دولت دهم درباره برجام که این روزها جز الصاقی سیاست خارجی ایران است، به نظر به دور از نگاههای حزبی و جناحی است، قاسمی شرایط انتخابات را زمان مناسبی برای پرداختن به ضعفهای برجام نمی داند. به نظر او زمانی که حاکمیت نرمش قهرمانانه را پذیرفت؛ بسیاری در کشور و خارج از کشور به دنبال مذاکره با آمریکا بودند و مقام معظم رهبری این نرمش قهرمانانه را اعلام کردند و کشور وارد مذاکره و نتیجه آن برجام شد. این که در برجام اشکالاتی وجود داشته یا نه اکنون وقت پرداختن به آن نیست.

*مذاکره موفق در سایه اقتصاد قدرتمند رقم می خورد

**این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری مذاکرات موفق را هم در سایه اقتصادی قدرتمند می داند؛ موضوعی که شاید این سالها حلقه مفقوده مذاکرات پیش روی ایران بوده است.او به درستی به بد عهدی آمریکایی ها در کارزار برجام اشاره می کند و تاکید می کند: ایران به همه تعهدات برجامی عمل کرد اما آمریکایی‌ها بدون هیچ بهانه ای از آن خارج شدند بنابراین اکنون هم بازگشت به برجام با برداشتن تحریم ها خواهد بود. اما موضوع اساسی و مهم بی اثر کردن تحریم هاست و در هر حالت ما باید اقتصاد کشور را قدرتمند کنیم. من اگر بخواهم مذاکره کنم اقتصاد کشور را مقتدر خواهم کرد و باید در حالت اقتدار مذاکره کنیم. من اعتقاد دارم به جز رژیم صهیونیستی با همه کشورهای دنیا می توانیم ارتباط داشته باشیم و هیچ منعی وجود ندارد.

*اگر رئیس جمهور شوم فرمان مذاکرات را شخصا در دست می گیرم

قاسمی در مورد مذاکرات وین نیز نظراتی داشته اینکه جمهوری اسلامی همواره دنبال تنش زدائی بوده است،جو بایدن اساسا مبتکر تحریم ها و موافق برجام است ومن اگر به عنوان رئیس جمهورانتخاب شوم، خودم فرمان مذاکره را بدست می گیرم و با اقتدار مذاکره می کنم.

55

قاسمی که اخیرا اظهاراتی جنجالی در خصوص ارسال سلاح به یمن داشت که با واکنش و تکذیب از طرف وزارت خارجه مواجه شد می گوید: من در مصاحبه های پیشین خود درباره اقدامات در سوریه و یمن صحبت کرده ام. در خصوص مصاحبه انصارالله باید به ترجمه مصاحبه رجوع شود.


قاسمی همچنین در اظهار نظری جدید در خصوص فایل صوتی منتشر شده از ظریف و اظهاراتی پیرامون شهید سردار سلیمانی گفت: من پس از پایان دولت دهم در کنار شهید سلیمانی در سفرهای متعدد ایشان به کشورهای منطقه بودم. حق او این صحبت ها نبود. او به کشور خدمت کرد و قهرمان تاریخ ایران است. او خود را سرباز کوچک وطن می دانست و هیچ لقب دیگری برای خود قائل نبود. شهید سلیمانی به دنبال شهادت بود.ما گله مندیم که در این شرایط این مطالب درباره شهید سلیمانی آن هم از طریق رسانه های دشمن منتشر می شود.

به طور کلی به نظر می رسد برنامه مدون رستم قاسمی وزیر نفت دولت دهم در عرصه سیاست خارجی درصورت موفقیت در تشکیل کابینه سیزدهم، ارتباط با همه دنیا به استثنای رژیم صهیونیستی و مذاکره با ابزار قدرت اقتصادی است، همچنین آقای قاسمی عنوان کرده در صورت تصاحب فرمان دولت فرمان مذاکرات را هم شخصا به دست خواهد گرفت و با قدرت مذاکره می کند.

نظر شما