شناسهٔ خبر: 47069303 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

هایکو ماس: شرکت کنندگان در روند صلح لیبی به تعهدات خود عمل کنند

وزیر خارجه آلمان در دیدار با وزیر خارجه ترکیه از همه کشور‌ها خواست به تعهدات پذیرفته شده در کنفرانس برلین درباره لیبی عمل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وزیر امور خارجه آلمان از شرکت کنندگان در روند صلح لیبی خواست تا در چارچوب نشست ۲۰۲۰ برلین باقی بمانند و به تعهدات خود عمل کنند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در یک جلسه توجیهی در برلین با چاووش اوغلو، همتای ترک خود گفت: ما باید بدانیم که توسعه لیبی هنوز هم شکننده است و به همین دلیل از همه کشور‌ها می‌خواهیم به تعهدات پذیرفته شده در کنفرانس برلین درباره لیبی ادامه دهند. همه نیرو‌های خارجی باید از لیبی خارج شوند و شرایط برای انتخابات  در این کشور مهیا شود تا شاهد صلح و پاکسازی این کشور باشیم.

شبکه تلویزیونی الجزیره نوشت یک هیئت بلندپایه نظامی از ترکیه برای دومین بار ظرف کمتر از یک سال وارد طرابلس شد.

آنچه به طور رسمی اعلام شد آن است که این هیئت برای تقویت همکاری امنیتی، نظامی و سیاسی میان مقامات دو کشور به این کشور آمده است. اما بیانیه مشترک وزیران امور خارجه دو کشور نشان داد اختلافات و تفاوت‌هایی در دیدگاه‌های دو طرف درباره باقی ماندن نیرو‌های خارجی در خاک لیبی یا خروج آن‌ها از این کشور وجود دارد.

طرف لیبیایی، نیرو‌های ترکیه در لیبی را نیروی خارجی می‌داند، ولی هنوز موضع خود را در خصوص باقی ماندن این نیرو‌ها در خاک لیبی روشن نکرده است. این در حالی است که طرف ترکیه‌ای با یکسان فرض شدن نیرو‌های این کشور با آنچه گروه‌های مسلح غیرقانونی حامی طرف‌های دیگر و در راس آن‌ها سرلشکر بازنشسته خلیفه حفتر توصیف کرد، مخالف است.

در ژانویه سال ۲۰۲۰، یک کنفرانس بین‌المللی با حضور روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا، ترکیه و مصر در برلین برگزار شد تا درگیری مسلحانه بین جناح‌های سیاسی درباره لیبی را حل کند. طرفین با آتش‌بس و عدم درگیر شدن اشخاص ثالث در درگیری موافقت کردند.

جنگ داخلی بین جناح‌های سیاسی رقیب لیبی تقریبا یک دهه طول کشیده بود تا این‌که آن‌ها در اکتبر گذشته در ژنو موفق به مذاکره در مورد آتش‌بس تحت حمایت سازمان ملل شدند. در اوایل فوریه، دور مذاکرات درون لیبی به میزبانی سوئیس منجر به انتخاب دولت موقت وحدت ملی شد که تا انتخابات عمومی که قرار است در ۲۴ دسامبر برگزار شود، مسئولیت آن را بر عهده خواهد داشت.

انتهای پیام/

نظر شما