شناسهٔ خبر: 47067661 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عراق برای روز جهانی قدس آماده شد

بغداد - ایرنا - در طول روزهای گذشته آماده سازی گسترده ای برای اجرای روز جهانی قدس در عراق از سوی نهادهای مختلف اجتماعی و مردمی آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، بخشی از تمهیدات ویژه روز جهانی قدس در قالب افراشتن پرچم های مشترک عراق و فلسطین در سطح شهرها و نصب تابلوهای بزرگ در خیابان ها نمود پیدا کرده است.
یکی از این تابلوهای بزرگ مزین به تصویر رهبران دینی و انقلابی ایران و عراق حضرات آیات عظام امام خمینی، آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب، آیت الله سیستانی و آیت الله شهید محمد باقر صدر به علاوه فرماندهان فقید پیروزی بر گروه تروریستی داعش، حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی الهمندس در میدان «بیروت» در خیابان فلسطین بغداد نصب شده است.
کمیته مرکزی گرامیداشت روز جهانی قدس در عراق برای برپایی آیین های ویژه روز قدس، امسال شعار «القدس اقرب» (قدس شریف نزدیکتر است) انتخاب کرده است.
در همین راستا نماینده مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در عراق نیز دیدارهای مختلفی با شخصیت ها و علمای دینی اهل سنت و شیعیان برگزار کرده است.
 براساس بیانیه این مجمع در عراق، حجت الاسلام «کاظم الجابری» نماینده مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی در عراق با تعدادی از رهبران دینی از جمله شیخ «مهدی الصمیدعی» رییس دار الافتاء اهل سنت با هدف هرچه با شکوه برگزار کردن، مراسم امسال روز جهانی قدس انجام داد.
شیخ مهدی الصمیدعی در این دیدار بر آمادگی دار الافتاء اهل سنت برای همکاری در این مراسم تاکید کرد.
به نوشته بیانیه، با توجه به حجم چالش هایی که قضیه فلسطین به طور عموم و قدس شریف و اهالی شهر قدس به صورت خاص با آن مواجه هستند، این دیدارها با هدف هماهنگی برای احیای با شکوه روز جهانی قدس انجام شده است.

راهپیمایی روز قدس در عراق به دلیل کرونا برگزار نمی شود
همه گیری کرونا همان طور که بر همه ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مردم اثر گذاشته بر راهپیمایی روز جهانی قدس در عراق نیز بی تاثیر نبوده و طبق اعلام کمیته مرکزی برپایی این مراسم، برای دومین سال متوالی، راهیپمایی روز جهانی قدس برگزار نخواهد شد.
در عین حال فعالیت های مختلفی امسال در سطح رسانه ها، شبکه های اجتماعی برگزار می شود که مهمترین آن، سخنرانی رهبران مختلف دینی و جهادی عراق در شبکه های تلویزیونی به مناسبت روز جهانی قدس است.
رهبران دینی و جهادی عراق درباره مسئله فلسطین و چالش های موجود سخنرانی خواهند کرد و بر همبستگی و حمایت و پشتیبانی عراق از قدس شریف تاکید خواهد شد.
جدا از اینها، نشست های مختلف با حضور فرهیختگان و صاحب نظران برای بررسی ابعاد مختلف مسئله قدس شریف و آینده قضیه فلسطین برگزار می شود.
نصب پوسترها و تابلوها و افراشتن پرچم های فلسطین و عراق در خیابان ها به نشانه همبستگی و حمایت دائمی عراق از قضیه فلسطین از دیگر فعالیت هایی است که در طول روزهای گذشته شهرهای مختلف عراق را مزین کرده است.
در سطح شبکه های اجتماعی فعالیت های خودجوش گسترده ای تحت هشتگ های «#القدس اقرب» و «#العراقی رفض_التطبیع» (عراق مخالف عادی سازی با رژیم صهیونیستی) آغاز شده است.
به همین مناسبت تشکل ها، احزاب و نهادهای مختلف عراقی بیانیه هایی به مناسبت روزجهانی قدس صادر کرده و بر حمایت خود و عموم ملت عراق از قضیه فلسطین تاکید کرده اند.

در شهرهای مختلف عراق نیز برنامه هایی به مناسبت روز جهانی قدس برگزار می شود. 

در شهر نجف اشرف کاروان خودرویی همراه با سر دادن شعار از طریق بلندگو راه اندازی خواهد شد. 

همچنین در مسجد کوفه همایش مجازی با عنوان "از مسجد کوفه تا مسجد الاقصی با بشارت و رهایی که پیامبران صلی الله علیه و آله منتظر آن هستند" برگزار می شود که جمعی از شخصیت های سیاسی و دینی عراق و لبنان در آن سخنرانی خواهند داشت.

مانور نیروهای مقاومت در بغداد
یکی از فعالیت های مهم که سال گذشته برگزار شد و مورد توجه رسانه ای گسترده قرار گرفت و قرار است امسال نیز برگزار شود، مانور نیروهای مقاومت در سطح شهر بغداد است.
این مانور از بعد از ظهر امروز پنجشنبه از مقابل مقر مرکزی «الحشد الشعبی» در بغداد آغاز شده و سپس کاروان خودرویی نیروهای مقاومت و الحشد الشعبی در خیابان های مختلف پایتخت به حرکت در می آیند تا توجه مردمی را نسبت به قضیه قدس شریف و مظلومیت ملت فلسطین جلب کنند.
در این مانور نیروهای مقاومت، پرچم های فلسطین و عراق حمل شده و تصاویر رهبران دینی و انقلابی ایران و عراق و فرماندهان شهید سپهبد قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس بر روی خودروها نصب شده است.
این مراسم با هدف همبستگی با قضیه قدس شریف، مخالفت با عادی سازی با رژیم غاصب صهیونیستی و آگاهی بخشی عمومی از خطرات وجود رژیم صهیونیستی بر منطقه و ضرورت احقاق حقوق فلسطینان برگزار می شود.
 روز قدس در وجدان اقلیت‌های عراق 
یکی از مراسم های جدید روز جهانی قدس، برپایی همایش های فرهنگی با حضور نمایندگان مختلف اقلیت های دینی و قومی عراق درباره قدس شریف است.
دبیرکل کنگره عمومی کردهای فیلی عراق در این راستا به خبرنگار ایرنا گفت که نشست ویژه اقوام و طوایف عراق به مناسبت روز جهانی قدس در بغداد با حضور نمایندگان اقلیت های مختلف دینی و قومی عراق برگزار می شود.
«طارق المندلاوی» گفت که نمایندگان کرد فیلی، ایزدی ها، صائبی ها، مسیحیان و شبک ها در این مراسم ویژه بر حمایت و همبستگی طیف های مختلف عراق با قضیه قدس شریف تاکید خواهند کرد.
وی هدف از این مراسم را تاکید بر زنده بودن قضیه فلسطین در وجدان همه اقوام و طوایف ملت عراق عنوان کرد و افزود که همان طور که قضیه فلسطین در وجدان های ملت های مسلمان زنده است، در وجدان اقوام و طوایف متنوع عراق نیز زنده است.
المندلاوی افزود که در این همایش فرهنگی، مفاهیم روز قدس، چرایی ماندگاری روز جهانی قدس و چرایی احیای باشکوه تر این مراسم در هرسال بحث و بررسی می شود.
وی قضیه قدس را یک قضیه انسانی و اسلامی دانست و یکی از اسرار ماندگاری و احیای باشکوه آن را در هرسال نسبت به سال قبل، را به همین دلیل عنوان کرد.
وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی یک غده سرطانی است که باید از منطقه ریشه کن شود گفت که مردم عراق با همه تنوع قومی و دینی خود خواهان بازگرداندن حقوق ملت مظلوم فلسطین هستند.
به گفته وی، امسال مانند سال گذشته در روز جهانی قدس به دلیل همه گیری کرونا، تظاهرات میلیونی در عراق برگزار نخواهد شد اما به شکل دیگری در قالب سخنرانی ها، شبکه های اجتماعی، نشست ها و همایش ها و صدور بیانیه ها، این «روز خدا»، در عراق گرامی داشته می شود.
یکی از فعالان اجتماعی عراق در این خصوص نیز به ایرنا گفت که با توجه به لغو تظاهرات میلیونی روز جهانی قدس به دلیل همه گیری کرونا، فرصت مناسبی برای نسل جوان فراهم شده است تا نقش و حضور برجسته خود را در این مراسم از طریق شبکه های اجتماعی نشان دهد.
خانم «ام فدک الضاحی» افزود که نسل جوان عراق امروز در شبکه های اجتماعی حضور فعال و برجسته ای دارد و می تواند به واسطه این حضور،  شبکه های اجتماعی را آکنده از نام قدس شریف کند.
به گفته وی، فعالیت های خودجوش و خوبی جوانان عراقی در شبکه های اجتماعی با ایجاد هشتگ های مختلف به مناسبت روزجهانی قدس آغاز کرده اند که جای تقدیر و تشکر دارد.
وی خاطرنشان ساخت که امام راحل (ره) و آیت الله خامنه ای برای همین است که همواره بر نقش و اثرگذاری جوانان درحرکت های اجتماعی و سیاسی تاکید کرده اند.
به گفته وی، محدودیت های کرونایی نشان داده است که جوانان تا چه اندازه می توانند در یافتن شیوه های جدید برای احیای این مراسم باشکوه نقش ایفا کنند.
انتظار می رود که آیین های ویژه روز جهانی قدس امسال نیز مورد توجه گسترده در عراق قرار گیرد و طی امروز و فردا جمعه قضیه قدس، سوژه اول خبری این کشور و جهان اسلام و عرب بلکه عموم جهان شود.

نظر شما