شناسهٔ خبر: 47047832 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

گزارش قدسنا از نشست تخصصی «آزادی قدس نزدیک است» در دفتر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛

رویوران: روز جهانی قدس از مهمترین پایه‌های «دولت امت» در ساختار جمهوری اسلامی ایران است/ قدومی: خدا به حامیان قدس عزّت و به سازشکاران ذلّت می‌دهد/ ابوشریف: روز قدس روز خیزش امت اسلامی در ...

ظهر امروز چهارشنبه در آستانه روز جهانی قدس، نشست تخصصی «آزادی قدس نزدیک است» در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرنگار خبرگزاری قدس (قدسنا)، ظهر امروز چهارشنبه در آستانه روز جهانی قدس، نشست تخصصی «آزادی قدس نزدیک است» در دفتر مرکزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار شد.


 در این نشست تخصصی دکتر «خالد قدومی» نماینده جنبش حماس در ایران ، «ناصرابو شریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران ، دکتر «حسین رویوران»  معاون سیاسی و بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین  سخنرانی کردند.


در ابتدای این نشست دکتر «حسین رویوران» تاکید کرد: خداوند عز و جل در قرآن کریم می فرماید که «روزهای خدا (ایام الله) را به مردم یادآوری کن». روزهای خدا به این دلیل نام گرفته اند که در آن اتفاقی بزرگ و مهم و با ماهیتی متفاوت رخ داده است.روز جهانی قدس یکی از همین ایام الله است ، روز مردم فلسطین و روز ستیز با رژیم صهیونیستی که اساسش بر اشغالگری است که نیمی از مردم فلسطین را آواره کرده و بقیه آنها را تحت ظلم و ستم خود قرار داده است.


در اینجا چند نکته را به عرض شما می رسانم، اینکه چرا اساسا ایران روز قدس را اعلام کرد؟ پاسخ این مساله به ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران برمی گردد که علاوه بر بهره مندی از ساختار Nation state یا همان «دولت ملت» از ساختار «دولت امت» نیز برخوردار است. به عنوان نمونه سپاه قدس نیروی در راستای همان ساختار دولت امت است که هیچ فعالیتی در داخل کشور ندارند و وظایف و مسئولیت‌های آن ردر خارج از مرزهای ایران تعریف شده است.
همچنین اعلام روز جهانی قدس یکی از مهمترین پایه های «دولت امت» بود که مسئولیت مسلمانان نسبت به مساله قدس را نمایان می کند.


اما چرا روز قدس؟ چون قدس نماد هویت فلسطین است که موضوعی مهمتر از آن وجود ندارد. امام خمینی (ره) با درک درست از این مساله، فلسطین را به عنوان اصل اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.


باید توجه داشت که از بزرگترین اعجازهایی که در رخ داده است بحث سوره «اسراء» و مساله معراج  است که در این سوره خداوند با قطعیت پیروزی فلسطین در آینده را مطرح کرده است.


حال این سوال مطرح می شود که چرا فلسطین ، قدس و مسجدالاقصی در مهمترین اعجاز قرآن کریم  و دین اسلام قرار دارد، پاسخ این است که تا ما موضوع به این اهمیت را فراموش نکنیم.


انتخاب روز قدس نیز از سوی امام خمینی براساس این مسائل مهم دینی ، قرآنی و وحیانی بود. این بار دینی از مهمترین دستمایه های امام خمینی در روز قدس بوده است.


البته باید به این مساله اشاره کرد که واکنش ها و حضور فلسطینی ها در صحنه در دهه های اخیر بسیار درست و دقیق بوده است. در سال 2000 در واکنش به ورود شارون به مسجدالاقصی آنها انتفاضه قدس را کلید زدند . امروز هم شاهد انتفاضه باب العمود از سوی فلسطینی ها هستیم که با تلاش رژیم صهیونیستی برای سیطره بر این منطقه در قدس به مقابله برخاسته اند.


در واقع باید تاکید کنم که انتخاب روز قدس، انتخابی معنادار، ایدئولوژیک و بسیار مهم بوده است.


نکته دوم که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی از انتخاب روز جهانی قدس دنبال می کرد این بود که تمام موفقیت های مدیریتی و سیاسی خود را معطوف به مساله فلسطین و قدس کند. امام راحل با نگاهی عمیق این روز را در مهمترین ماه سال و مهمترین قسمت آن یعنی دهه آخر آن که براساس روایات شیعی و اهل سنت مصادف با شبهای قدر است انتخاب کر و در واقع با این اقدام می خواست فرهنگ سازی کند که مسلمانان بدانند قدس متعلق به آنهاست و باید در قبال آن احساس وظیفه و مسئولت داشته باشند.

 

گزارش قدسنا از  نشست تخصصی «آزادی قدس نزدیک است» در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛

رویوران: اعلام روز جهانی قدس  از مهمترین پایه‌های «دولت امت» در ساختار جمهوری اسلامی بود خالد قدومی: خدا به حامیان قدس عزّت و به سازشکاران ذلّت می‌دهد ناصر ابوشریف: روز


رویوران تاکید کرد: همین اقدام مهم امام خمینی نیز تاثیرگذار بود و مشاهده کردیم در سال 1967 زمانی که قدس اشغال شد واکنشها بسیار محدود بود اما در سال 2006 در جریان جنگ 33 روزه شاهد بودیم که از از شرق تا غرب جهان اسلام در حمایت از فلسطین و غزه راهپیمایی کردند. این رخدادها نشان داد که اقدامات امام خمینی تاثیرگذار بوده و همبستگی ها را افزایش داده است. این به معنای صدور انقلاب و صدور فرهنگ امت محور آن به جهان اسلام است.


جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا برای حمایت از جنبش های اسلامی ماموریت پیدا کرد اما در سالهای اخیر این کمک ها را به جنبش های غیر اسلامی نیز رسانده است. در سالهای اخیر ایران توانسته در سطح منطقه معادله سازی کرده و شرایط را تغییر دهد. معادله ای که شاهد بودید در سال 2006 حزب الله توانست ایجاد کند و با شکست دادن رژیم صهیونیستی کاری کرد که این رژیم پس از آن حتی نتواند یک نگاه چپ به لبنان داشته باشد. این معادله بازدارندگی نتیجه قدرت است.


همان گونه که در هفته های اخیر شاهد بودیم که در عرصه دریایی پاسخ های ایران موجب عقب نشینی رژیم صهیونیستی شد و آنها گفتند که دیگر شناورهای ایرانی را هدف قرار نمی دهند.


موضوع موشک دیمونا هم بسیار رخداد مهمی است که ثابت کرد اگر حملات به سوریه ادامه داشته باشد پاسخ آن وجود دارد. بعد از این اتفاق بود که برخی از کشورهای عرب‌ گفتند می‌خواهیم با ایران رابطه خوبی داشته باشیم.

 

رویوران با بیان اینکه انتقال پیام بحران انسانی فلسطین به دنیا از سوی ایران اسلامی و کشورهای حوزه مقاومت موفق بوده است، گفت: در مقطعی در جریان چنگ سال 2014 علیه غزه، بزرگترین تظاهرات مردم انگلیس با بیش از ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در حمایت از فلسطین برگزار شد و این نشان می‌دهد که تحولی در دنیا نسبت به فلسطین در دنیا بوجود آمده است.


وی افزود: امروز جنبش عظیمی در غرب در تحریم رژیم صهیونیستی تشکیل شده است. درواقع فلسطین جنبش‌های زیادی دارد که برخی از این جنبش‌ها در غرب وجود دارد.


رویوران تصریح کرد: باید نبردی که در افکار عمومی دنیا نسبت به مسئله فلسطین وجود دارد را ببریم.


وی با اشاره به بیانات چند سال قبل رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه رژیم صهیونسیتی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، گفت: این بدان معنا نیست که حتماً زوال این رژیم ۲۵ سال طول خواهد کشید. بلکه به این معناست که رژیم صهیونیستی تا ۲۵ سال آینده دوام نخواهد آورد و زودتر از بین می‌رود. این نشانه باور و ایمان رهبر انقلاب است.

 

وی در ادامه در ارتباط با موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: دیوید بن گوریون از بنیانگذاران رژیم جعلی اسرائیل و نخستین نخست وزیر این رژیم در جایی گفته است: استمرار اسرائیل به داشتن تسلیحات اتمی نیست بلکه با ضعیف کردن کشورهای منطقه و تجزیه مصر، سوریه و عراق محقق می شود.

 

بن گوریون تاکید می کند که وجود رژیم صهیونیستی بیش از آنکه بر اساس هوش و علم آنها باشد بر مبنای جهل طرف های مقابل است. در این شرایط شاهد هستیم که متاسفانه برخی کشورهای عربی رو به هم پیمانی با رژیم صهیونیستی شده اند، البته با این وجود تحولات اخیر نشان داد که رژیم صهیونیستی توان دفاع از خوش را هم ندارد چه رسد به دفاع از حکام وابسته به غربی ها!

 

 

گزارش قدسنا از  نشست تخصصی «آزادی قدس نزدیک است» در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛

رویوران: اعلام روز جهانی قدس  از مهمترین پایه‌های «دولت امت» در ساختار جمهوری اسلامی بود خالد قدومی: خدا به حامیان قدس عزّت و به سازشکاران ذلّت می‌دهد ناصر ابوشریف: روز

 

در ادامه این نشست «خالد قدومی» نماینده جنبش حماس در ایران با بیان اینکه خدا به حامیان قدس عزّت و به سازشکاران در دنیا و آخرت ذلّت می‌دهد، به عملیات قهرمانانه روزهای اخیر یک جوان فلسطینی اشاره کرد و گفت: این جوان، سه سرباز صهیونیست را زخمی کرد و از صحنه خارج شد و سالم به منزل رسید. آن هم در منطقه‌ای کاملاً عملیاتی و در جایی که انواع دوربین‌ها وجود داشت و بالغ بر هزار سرباز صهیونیست در صحنه حضور داشتند.


قدومی با اشاره به حمله روزهای اخیر صهیونیست‌ها به محله «شیخ جراح» گفت: طبق توافق دولت اردن در سال ۵۶ میلادی، 28 خانواده ای که در محله شیخ جراح هستند باید بتوانند حضور داشته باشند و بدون اینکه مزاحمتی از سوی شهرک‌نشینان متوجه آنان شود، به زندگی خود ادامه دهند، اما این روزها شاهد هستیم که صهیونیست‌ها به زور آن‌ها را بیرون می‌رانند.


نماینده جنبش حماس در ایران به تفرقه و جمود در دنیای اسلام اشاره کرد و گفت: در چنین شرایطی، شاهد اقدامات صهیونیست‌ها علیه مقاومت منطقه و اقدامات خرابکارانه‌ای نظیر آنچه در تأسیسات نطنز رخ داد هستیم.

 

در ادامه این نشست ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین  تصریح کرد: روز قدس یکی از ایام الله و روز خیزش امت اسلامی در برابر خطرناک‌ترین هجوم تاریخ است.


وی با اشاره به سابقه غربی و به ویژه انگلیسی بودن پروژه اشغال فلسطین و تشکیل رژیم صهیونسیتی افزود: ما فقط با ۷ میلیون یهودی اشغالگر روبرو نیستیم، چون چند برابر آن‌ها را شکست می‌دهیم بلکه ما با تمامی نیرو‌های طاغوتی و استکباری جهان مواجهیم.


وی با اشاره به اقدام حماسی امام خمینی (ره) در نام گذاری روز قدس و حمایت از ملت فلسطین، ادامه داد: فلسطین بخشی از امت و جهان اسلام است لذا آن‌ها که به عادی سازی روابط با رژیم صهیونسیتی دل بسته اند و هزینه می‌کنند شکست خواهند خورد که این نص صریح قرآن است.


ابوشریف خاطر نشان کرد: امام خط قدس را محقق کرد و فلسطین را بخش مهمی از پروژه اسلامی خود قرار داد؛ در واقع فلسطین محور و نقطه برخورد پروژه اسلامی و غربی است.


وی افزود: نگرانی غرب از مسئله اتمی ایران نیست، رژیم صهیونسیتی در حال مشکل آفرینی در مذاکرات ایران با غرب است چرا که می‌خواهد کشور‌های منطقه ضعیف باشند و خود قوی باشد.


ابوشریف روز قدس را روز آگاه سازی مردم جهان در برابر جعل واقعیات دانست و ادامه داد: طرح خیزش اسلامی باید برای ریشه کن کردن رژیم صهیونسیتی باشد، این همان راه امام است.

 

نماینده جنبش جهاد اسلامی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه روز قدس تنها شعار نداد و فقط به برگزاری مراسم سالیانه بزرگداشت این روز اکتفا نکرد بلکه اقدام عملی انجام داد؛ بخشی از محور مقاومت را با نیروی قدس سپاه تشکیل داد که فرمانده شهید آن، حاج قاسم سلیمانی افتخار ماست که برای قدس تلاش‌های بسیار کرد.


وی با اشاره به مجاهدت‌های محور مقاومت افزود: ما امروز شاهد موازنه بازدارندگی بین اسرائیل و غزه هستیم که در گذشته چنین چیزی در باور نمی‌گنجید، موضوعی که با تلاش افرادی، چون حاج قاسم سلیمانی محقق شد.


ابوشریف گفت: حزب الله لبنان نیز معادله وحشت بزرگی را برای رژیم صهیونسیتی ایجاد کرد، همه این‌ها با تلاش رهبران و فرماندهان بزرگی به وجود آمد که وابسته به نیروی قدس بودند.


وی تاکید کرد: خط ما خط اسلام است و حمایت از این خط راه پیروزی است؛ به اعتقاد ما نیز پیروزی حتمی است.

 

گزارش قدسنا از  نشست تخصصی «آزادی قدس نزدیک است» در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی؛

رویوران: اعلام روز جهانی قدس  از مهمترین پایه‌های «دولت امت» در ساختار جمهوری اسلامی بود خالد قدومی: خدا به حامیان قدس عزّت و به سازشکاران ذلّت می‌دهد ناصر ابوشریف: روز
انتهای پیام/م.ت/

برچسب‌ها:

نظر شما