شناسهٔ خبر: 47027129 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

آثار تجسمی نمایشگاه‌ها باید در قالب‌های جدید به مخاطبان ارائه شوند

ایمان نوری نجفی هنرمند حاضر در نمایشگاه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» معتقد است استفاده از قالب‌های جدید نظیر موشن گرافیک‌ها و ویدئو‌ها برای نمایش تجمیع شده آثار راه یافته به نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های تجسمی راهکار مناسبی برای هرچه بهتر دیده شدنشان از سوی مخاطبان و مردم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ایمان نوری نجفی طراح و کاریکاتوریست شرکت کننده در این نمایشگاه که در آستانه روز قدس در حوزه هنری برگزار شده است، درباره مضامین کلی ۱۰ اثر ارسال کرده خود به این رویداد توضیح داد: عمده آثاری که من به این نمایشگاه فرستاده ام مایه طنز تلخ دارد و کاریکاتور است. در واقع نقدی را به شرایط فلسطین و ظلم و ستم علیه مردم مظلوم توسط اسراییل مطرح می‌کند.


وی با اشاره به راهکار‌هایی برای دیده شدن بیشتر آثار تجسمی موضوعی از جمله نمایشگاه «فلسطین تنها نیست» بیان کرد: اگر این آثار در یک جمع بندی در قالب دیگری عرضه شوند، به نظرم بهتر دیده خواهند شد. برای مثال می‌توانند به موشن گرافیک یا ویدئو تبدیل شوند. در حال حاضر با گسترش فضای مجازی و دسترس بودن آن مخاطبان نیاز به محتوا‌هایی دارند که سریعا آن را فهم و درک کنند؛ بنابراین باید از متون توجه و تمرکز را به سمت تصاویر و به ویژه ویدئو‌ها برد؛ بنابراین می‌توان مجموعه این آثار در قالب موشن گرافیک‌ها و همچنین ویدئو‌ها جمع بندی و یکباره در اختیار مخاطبان قرار داد. این شیوه به نوعی یک گالری مجازی است.


این هنرمند افزود: استمرار جریان خلق اثر در حمایت از فلسطین به دیده شدنش هم وابسته است. اگر پوستر‌ها و آثار صرفا به یک نگارخانه یا بنر‌های شهر محدود شود، تاثیر گذاری اش کم می‌شود. این نتیجه هم برای هنرمند و هم برای دوره‌های بعدی جشنواره و رویداد مناسب است. زیرا برای هنرمندان فرصت فعالیت بیشتر فراهم می‌کند. ما برای آزادی خواهی و اعتقاداتمان شعار می‌دهیم و خلق اثر می‌کنیم و انتظار خاصی نداریم، اما برگزارکنندگان می‌توانند با برنامه ریزی حساب شده از هنرمندان حمایت کنند و آثارشان را در معرض دید عموم به هر طریقی قرار بدهند.


نوری نجفی درباره جریان سازی هنر‌های تجسمی در زمینه اتفاقات و رویداد‌های روز در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی بیان کرد: هنرمندان انقلابی و متعهد همیشه پای کار هستند. اعتقادات قلبی این قشر است که به تولید هنر سوق شان می‌دهد. به نظرم جشنواره‌های فرهنگی و هنری به طور مشخص در عرصه تجسمی نیاز به نوآوری و شکل و شمایل جدیدی دارند. قالبی در آن‌ها استفاده می‌شود که شاید یک دهه گذشته اخیر استفاده می‌شده است. باید بازنگری کرد و هدف گذاری دقیق‌تر و درست تری صورت داشت. باید بدانیم که ماحصل برگزاری یک رویداد جشنواره‌ای چه آورده‌ای برای هنرمند دارد. برای مثال دست کم انتظار می‌رود نسخه کتاب آثار حداقل در اختیار هنرمندان قرار بگیرد و حتی در حال حاضر جشنواره‌هایی هستند که این کار را هم نمی‌کتند.


نمایشگاه کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» به دبیری سید مسعود شجاعی طباطبایی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری در حال برگزاری است. این رویداد در آستانه روز قدس با شرکت ۳۰۰۰ اثراز سوی هنرمندان ۶۶ کشور دنیا برگزار شده است.

نظر شما