شناسهٔ خبر: 47001052 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تاریخ و فرهنگ مغفول قزوین در جهان تا انتظارات میراث فرهنگی

قزوین - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین و نماینده مردم این استان در مجلس شورای اسلامی به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی مغفول مانده استان در جهان اشاره کرده و برای پیشبرد ثبت جهانی آثار در سازمان جهانی یونسکو انتظاراتی را از دستگاه‌های اجرایی طلب کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه در نشست بررسی برنامه‌ها و روند اقدامات ثبت سرای سعدالسلطنه در میراث جهانی یونسکو که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در کاروانسرای سعدالسلطنه برگزار شده بود، افزود: این استان ظرفیتی به مراتب فراتر از یک کاروانسرا دارد و به لحاظ تاریخی، دینی و گردشگری در کشور کم نظیر است.

وی اضافه کرد: متاسفانه در این سال‌های گذشته کمتر توانستیم رو معرفی استان قزوین کار کنیم و ظرفیت‌های آن را به گوش جهانیان برسانیم، با این حال اکنون کار بسیار ارزشمندی صورت گرفته است و باید از میراث فرهنگی استان و دست اندرکاران این حوزه تقدیر و تشکر کرد.

سیاهکلی بیان داشت: قرار گرفتن کاروانساری سعد السلطنه در ثبت جهانی یونسکو، استان قزوین را در جایگاه واقعی تاریخی خود قرار می دهد و باعث می‌شود تا آثار تاریخی این استان در سطح ملی و فراملی معرفی شود، بنابراین از این به بعد باید شاهد حضور گردشگران بیشتری به این منطقه بود تا با تنوع جغرافیایی و فرهنگی مردم این استان آشنا شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: قزوین در حوزه اندیشه و تاریخ سرآمد استان های کشور است و اینکه یک سازمان بین المللی مثل یونسکو با ماهیت آموزشی، علمی و فرهنگی یک بنای تاریخی در استان را مورد توجه قرار می‌دهد، شاید باید گفت که تاکنون کم کاری صورت گرفته است.

سیاهکلی با بیان اینکه مغفول ماندن آثار تاریخی قزوین در جهان باعث حسرت می‌شود، خاطرنشان کرد: ثبت سرای سعدالسلطنه در یونسکو برای مردم ایران یک اثر ارزشمند باقی می‌ماند و نام این استان را بیش از پیش برای همگان آشکار می‌سازد.

پرونده سرای سعدالسلطنه اسفندماه سال ۹۹ به یونسکو ارسال شد/منتظر بازرسان یونسکو هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین نیز در این نشست اظهار داشت: پرونده کاروانسرای سعدالسلطنه به همراه ۵۶ اثر تاریخی از ۲۴ استان اسفندماه سال گذشته به یونسکو ارسال شد و تیرماه امسال اولین ممیزهای یونسکو به ایران وارد شده و از سرای سعدالسطنه بازدید می‌کنند.

علیرضا خزائلی افزود: قزوین زمانی مقصد گردشگری نبود و قطارهای گردشگری که از ترکیه به ایران می‌آمدند، به جای رفتن به قزوین در زنجان توقف می کردند، اما این اتفاق مهم اکنون رخ داده و قزوین به عنوان نقطه مورد توجه گردشگران جهانی قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه ثبت جهانی سرای سعدالسلطنه یک عهدنامه بین المللی است، اظهار داشت: برای تحقق اهداف بلند گردشگری و تاریخی در استان قزوین از دستگاه‌های اجرایی و متولی در این حوزه انتظاراتی می‌رود که لازم است همانند گذشته همکاری بیشتری را داشته باشند.

خزائلی بیان داشت: از شهرداری می‌خواهیم که نسبت به تغییر کاربری‌ها، ساماندهی اصناف در مقیاس منطقه، تعیین حدود کاربری های مجاز و غیرمجاز، و جمع آوری دستفروشان اقدام کرده و با آماده سازی فضای شهری در محدوده این کاروانسرا شرایط را بیش از پیش مهیا سازد.

این مسؤول در ادامه به وظایف اداره کل راه و شهرسازی قزوین اشاره کرد و گفت: لازم است این اداره با عدم تعریض گذرگاه‌ها، حفاظت از خط آسمان، احیای گذرهای تاریخی، سخت گیری در نماسازی‌ها و تخصیص برخی منابع مادی از بازآفرینی شهری به توسعه این مکان گردشگری کمک کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای رفع اختشاشات سرای وزیر و شترخواب وزیر و همچنین حفظ و احیای مسجد النبی به عنوان یکی از آثار بلافصل کاروانسرای سعدالسلطنه از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خزائلی در پایان با بیان اینکه در انتظار بازرسان یونسکو است، یادآور شد: به طور حتم با همکاری مسؤولان استان قطعا قزوین نیز یکی از ۲۴ استان دارای آثر تاریخی ثبت در میراث جهانی یونسکو خواهد بود.

نظر شما