شناسهٔ خبر: 46992004 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

جواد بخشی در گفتگو با ایسکانیوز:

طرف های غربی به دنبال اجرای ناقص برجام هستند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: با نزدیک شدن به پایان زمان ۳ماهه توافق میان ایران و آژانس، طرف های غربی برجام به دنبال اجرای ناقص و نیم بند آن هستند، یعنی علاوه بر اینکه خواهان ادامه بازرسی ها هستند قصد لغو همه تحریم ها را نیز ندارند.

صاحب‌خبر -

جواد بخشی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص آخرین وضعیت برجام، وضعیت بازگشت آمریکا به آن قرار داد و چگونگی لغو تحریم ها اظهار داشت: در فضای سیاسی و رسانه ای داخل و خارج از کشور شرایط به گونه ای رقم خورده است که بازگشت آمریکا به برجام به عنوان یک اتفاق و امتیاز مهم برای ایران تلقی شده است درحالیکه این چنین نیست.

وی گفت: بازگشت آمریکا به برجام برای ایران فایده ای ندارد و اصلا ایران در انتظار بازگشت آمریکا به برجام نبوده و نیست بلکه نکته مهمتر از آن، همانطور که مقام معظم رهبری و تیم مذاکره کننده ایرانی بر آن تاکید دارند، لغو کامل همه تحریم ها و راستی آزمایی آن است.

بخشی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر دو طرف بر سر مدت زمان راستی آزمایی اختلاف نظر دارند، راستی آزمایی یک مقوله زمان بر است و نیازمند یک کار فنی و تخصصی است.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: دو طرف بر سر نحوه ی لغو تحریم ها نیز اختلاف عقیده دارند، مقامات آمریکایی مدعی اند که لغو همه تحریم ها امکان پذیر نیست و لغو تحریم ها محدود خواهد بود؛ درحالیکه تیم مذاکره کننده ی ایران خواهان لغو همه تحریم ها آن هم به صورت یک جا و نه گام به گام هستند.

وی اضافه کرد: این تضاد ها نشان می دهد دو طرف راه طولانی ای دارند و همانطور که مقامات آمریکایی بارها مدعی شده اند راه طولانی و زمان بری برای حصول به توافق در پیش است.

بخشی در خصوص آینده برجام نیز گفت: به نظر می رسد که حداقل در یک بازه زمانی کوتاه مدت نمی توانیم شاهد پذیرش همه ی خواسته های جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لغو کامل همه تحریم ها و راستی آزمایی آن ها باشیم و با توجه به ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر عدم رفع همه ی تحریم ها و گام به گام بودن آن، رسیدن به یک توافق مشترک در آینده ای نزدیک دور از انتظار است.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: با نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل ۳ ماهه ی ایران به آژانس انرژی اتمی طرف های غربی برجام به دنبال اجرای ناقص و نیم بند برجام هستند، یعنی علاوه بر اینکه خواهان ادامه بازرسی های آژانس هستند قصد لغو همه ی تحریم ها را نیز ندارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده ی ایرانی باید هوشیار باشند و اجازه ی اجرای نیم بند و ناقص برجام توسط آمریکا را ندهند و بر منافع ملی خود مستحکم باشند تا برخلاف دفعه ی قبل با عجله و خوش بینی یک خسارت محض به کشور تحمیل نشود و مردم تحت فشار اقتصادی مضاعف قرار نگیرند.

نظر شما