شناسهٔ خبر: 46977724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

رئیس شورای شهرتهران درآئین گرامیداشت روز کارگر

سفره کارگران ۲۰ درصد کوچک تر شده است | محسن هاشمی: امیدواریم امسال، سال تحقق مطالبات کارگران باشد

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حقوق کارگران، نسبت به سال گذشته حدود نصف تورم رسمی افزایش یافته است، که با این اوصاف، سفره وزندگی آنان ۲۰ درصد کوچکتر شده است؛ با این حال اما امیدوارم ۱۴۰۰، سال شنیده شدن صدای کارگران و آغاز تحقق مطالباتشان باشد

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی رفسنجانی در آیین گرامیداشت روز کارگر که با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، محمد علیخانی و افشین حبیب زاده از اعضای شورای شهر برگزار شد، با اشاره به همزمانی این روز با شب ضربت خوردن امیرمومنان علی(ع) گفت: مصادف شدن این دومناسبت ایجاب می کند که توجه مضاعفی به اهمیت جایگاه کارگر در اسلام و نگاه اهل بیت داشته باشیم.

اوبا بیان اینکه نخستین و پیش پا افتاده ترین مساله در مورد کارگران، تامین معیشت وحداقل ها برای زندگی آنان است، تصریح کرد:متاسفانه با شرایط فعلی جامعه ما در یک‌دهه اخیر که تورم بر رشد درآمد پیشی گرفته است، حتی همین موضوع پیش پا افتاده نیز در مورد کارگران تامین نمی شود و هرسال با توجه به مقایسه تورم رسمی توسط بانک مرکزی و افزایش حقوق کارگران، شاهد این هستیم که سفره کارگران کوچک وکوچکتر می شود.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: در تنها دوره ای که با وجود تورم، قدرت خرید و دستمزدهای کارگران بیش از تورم افزایش یافت و کارگران به یک ثبات رسیدند دوره سازندگی بود که متوسط تورم ۸ سال سازندگی حدود ۲۰ درصد بود، اما متوسط افزایش حقوق کارگران ۲۳ درصد، یعنی در مجموع ۸ سال سازندگی، سفره کارگران نه تنها کوچک نشد بلکه ۲۰ درصد بزرگتر شد.

رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: تامین معیشت، نقطه مبدا مطالبات کارگران است و آنها به امنیت شغلی، جایگاه اجتماعی و ارتقا مهارت ومنزلت نیاز دارند، موضوعی که باید همه دستگاه ها مرتبط در آن مشارکت کنند اما این موضوعات در سایه کمبودهای معیشتی به حاشیه رفته است، در حالیکه در کشورهای توسعه یافته، از روشهای مختلف مانند صندوق توسعه ملی، شریک کردن کارگران در درامدها ونظام تامین اجتماعی، توانسته اند که این سه مطالبه کارگران، یعنی ثبات شغلی، جایگاه اجتماعی و ارتقا مهارت ومنزلت را تامین کنند.

هاشمی تاکید کرد: ما نیاز داریم صداوسیما، وزارت ارشاد وسایر نهادهای فرهنگی از دادن شعارهای مناسبتی ویک روزه در مورد کارگران به سوی نهادینه کردن منزلت وجایگاه کارگر حرکت کنند. همچنین دستگاه های امنیتی ونظارتی نیز اتحادیه کارگری و تشکل های صنفی را در جهت تحقق مطالبات ونیازهای کارگران حمایت کنند نه آنکه آنان را تهدید تلقی کنند.

رییس شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: اگر نتوانیم انتظارات حداقلی کارگران را تامین کنیم و صدای آنان در فضای رسمی کشور شنیده نشود، طبیعی است که اعتراضات کارگری، از یک حرکت مدنی به سوی بی نظمی پیش می رود و برخوردهای سلبی آن را تشدید می کند.

 رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امیداوریم در مقطع فعلی که در آُستانه انتخابات ۱۴۰۰ که شاید سردترین فضای انتخاباتی نیز باشد گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری فقط به دادن وعده ها و گفتاردرمانی نسبت به کارگران اکتفا نکنند وبرنامه ای جدی و اجرایی برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی کارگران ارائه کنند تا این قشر بزرگ از جامعه، بجای دلخوری و قهر با صندوق‌ها، ترغیب به مشارکت ونقش آفرینی شود.

محسن هاشمی در پایان سخنانش یه یکی از شعارهای جدی انقلاب اسلامی که همان توجه به مستضعفین و قشر کارگر بود اشاره کردو گفت: متاسفانه از این شعار فاصله زیادی گرفتیم. در حوادث دیماه ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸، دیدیم که بخش قابل توجهی از معترضین قشرکارگر ومحرومان بودند که احساس می کردند صدایشان توسط مسئولان شنیده نمی شود، امیدواریم سال ۱۴۰۰، سال شنیده شدن صدای کارگران و آغاز تحقق مطالباتشان باشد.

نظر شما