شناسهٔ خبر: 46969042 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آمریکا حملات بیشتر "سندروم هاوانا" را مورد بررسی قرار داد

ایراندخت آذر شکیب

سناتورهای آمریکایی اعلام کردند، در بحبوحه وقوع یکسری رویدادهای مربوط به آسیب‌های مغزی در داخل آمریکا، دولت در حال بررسی افزایش حملات مرموز موسوم به "سندروم هاوانا" است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سناتور دموکرات "مارک وارنر" و سناتور جمهوری خواه "مارکو روبیو" که ریاست کمیته اطلاعات سنا را برعهده دارد، در بیانیه‌ای پس از دو گزارش رسانه‌ای اعلام کردند که حملات اینچنینی در واشنگتن، مقابل کاخ سفید و همچنین در میامی، فلوریدا رخ داده است.

 آنها گفتند: قریب به پنج سال است که ما از گزارش‌های مربوط به حملات مرموز علیه پرسنل دولت در هاوانا، کوبا و سراسر جهان مطلع هستیم. این الگوی حمله علیه شهروندان ما به نظر می‌رسد که در حال افزایش است.

این حملات که هنوز منشا آنها به درستی مشخص نشده باعث ضعف و حتی بعضی وقت‌ها آسیب‌های مغزی دیپلمات‌های آمریکایی و مقام‌های اطلاعاتی آمریکا در کوبا، چین، روسه و سایر کشورها شده است.

با وجود آنکه مکانیسم این حملات هنوز مشخص نشده، اما مسکو مظنون به دست داشتن در این حملات است. دانشمندان مدعی‌اند که این حملات از مایکروویوهای پالس‌دار است.

اخیرا شبکه خبری سی.ان.ان از قول مقام‌هایی که خواستند نامشان فاش نشود، گزارش کرد، آژانس‌های فدرال در حال بررسی رویداد مربوط به نوامبر گذشته میلادی در کاخ سفید هستند که در آن یکی از کارمندان شورای امنیت ملی بیمار شد.

یک سال قبلتر، یکی دیگر از مقام‌های کاخ سفید وقتی داشت سگش را در آرلینگتون می‌گرداند، با همان علائم بیمار شد.

پولیتیکو گزارش داد که بازرسان دولت در حال بررسی حمله مشکوک سال گذشته میلادی در میامی هستند که یکی از پرسنل دولتی گرفتارش شد.

آنهایی که دچار این حمله مرموز شدند نشانه‌هایی مشابه همان‌هایی را داشتند که دیپلمات‌های آمریکایی در ۲۰۱۶ و در هاوانا گرفتارش شده بودند.

از زمان نخستین حمله گزارش شده در کوبا و پس از آن در چین، دانشمندان و پزشکان به بحث و مناظره درباره علت‌ها و تاثیرات آن پرداخته‌اند بدون آنکه نتیجه گیری یکسانی داشته باشند.

شبکه خبری سی.ان.ان گزارش داد، برخی از اعضای کنگره در جلسات محرمانه اطلاعاتی درباره این حملات مطلع شدند.

نه کاخ سفید و نه آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسات پرسش و پاسخ اخیر خود این گزارش‌ها را رد نکردند.

هینز به کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت که نباید درباره این مساله به صورت علنی گفتگو کند چون شامل اطلاعات محرمانه است.

وارنر و روبیو نیز گفتند که از بررسی‌های مجدد از سوی سیا درباره این رویدادها استقبال می‌کنند و به این مساله اشاره کردند که درک بهتر اینکه چه فناوری پشت این حملات است، مهم است: در نهایت ما آنچه را که مسئول این حملات علیه پرسنل آمریکایی است، مشخص می‌کنیم و آن را مسئول می‌دانیم.

انتهای پیام

نظر شما