شناسهٔ خبر: 46945939 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

آخرین تحولات برجامی ؛

عراقچی :تفاهمات خوبی در حوزه تحریم‌های بخشی و موضوعی به دست آمده/بایدن: درباره برنامه اتمی ایران، با متحدانمان همکاری می‌کنیم

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+4 با ادامه جلسات کارگروه‌های کارشناسی در سه حوزه لغو تحریم‌ها، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی ‌در وین در جریان است.
به گزارش خبرگزاری آریا،دور جدید گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+4 (آلمان،‌ فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در چارچوب سه گروه کاری که از روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در وین آغاز شد، کماکان در پایتخت اتریش در جریان است.
دور اول نشست کمیسیون مشترک برجام بعدازظهر سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل شهر وین برگزار و حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق کردند که فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.
بر همین اساس، گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+4 با ادامه جلسات کارگروه‌های کارشناسی در سه حوزه تحریم، هسته‌ای و ترتیبات اجرایی ‌در وین در جریان است. روز چهارشنبه (هشتم اردیبهشت ماه) نیز دو کارگروه هسته‌ای و تحریم کار بر روی متون را ادامه داده و کارگروه کارشناسی ترتیبات اجرایی نیز برای نخستین بار تشکیل جلسه داد.
از سوی دیگر، نشست‌های دو و چندجانبه نیز بین روسای هیأت‌های ایران و 1+4 برگزار شد و قرار است گزارش کارگروه‌های کارشناسی به کمیسیون مشترک برجام ارائه و در صورتی که نیاز باشد کمیسیون مشترک برجام بار دیگر تشکیل جلسه دهد.
 هیأت ایرانی شرکت کننده در این مذاکرات به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه ششم اردیبهشت ماه عازم وین شد. نمایندگانی از وزارت نفت، بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی نیز در این هیأت حضور دارند و طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دیدارهای فشرده دوجانبه، سه جانبه و پنج جانبه در وین برگزار شد.
در همین خصوص عراقچی دو بار با «انریکه مورا» هماهنگ کننده اتحادیه اروپا دیدار کرد و روسای هیأت‌های ایران، روسیه و چین پیش از برگزاری نشست کمیسیون دور هم گردآمدند و آن‌گونه که عراقچی عنوان کرد نشست بسیار مفیدی داشتند.
از سوی دیگر هیأت ایرانی یک جلسه چهارجانبه نیز با سه کشور اروپایی داشت.
براساس این گزارش، نشست کمیسیون مشترک برجام در روز سه‌شنبه (هفتم اردیبهشت ماه) به ریاست «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کمتر از یک ساعت به طول انجامید و هیأت‌ها توافق کردند که به کار سرعت ببخشند.
در همین خصوص نیز عراقچی بعد از این نشست در گفت‌وگویی با خبرگزاری صدا و سیما عنوان کرد: کارگروه‌های هسته‌ای و رفع تحریم‌ها از بعد از کمیسیون مشترک کار خودشان را شروع می‌کنند و به آنها وظیفه شروع نگارش متن نهایی داده شده که باید وارد نگارش متن شوند. نگارش متن کار سختی است. رسیدن به یک متن مورد تفاهم شاید روزها و هفته‌ها کار ببرد. ولی بنای ما تسریع در این است و این‌‌که بدون وقت کشی و کار فرسایشی این کار باید به سرعت و در عین حال با دقت فراوان جلو برود.
عراقچی همچنین اعلام کرد: تصمیم گرفته شد که یک کارگروه سومی هم تشکیل شود که مربوط به تمهیدات اجرایی یا ترتیبات اجرایی بعدی می‌شود که بحث راستی آزمایی، نحوه اجرای اقدامات دو طرف، زمان شروع تعهدات در آن جا مشخص و همه در این کارگروه انجام می‌شود.

 تفاهمات خوبی در حوزه تحریم‌های بخشی و موضوعی به دست آمده
رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین ادامه داد: در مجموع در مسیر قرار داریم، با این حال هنوز نمی‌توان پیش بینی کرد که آیا می‌شود به پایان مسیر مذاکراتی رسید و چقدر خوشبین یا بدبین هستیم، ولی در مجموع در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.
عراقچی درباره تحریم‌ها نیز بیان کرد: ما در حوزه تحریم‌های بخشی و موضوعی که ابعاد مختلف اقتصاد ایران را در برمی‌گیرد شامل بخش‌های نفت، انرژی، بانکی، مالی، بیمه، کشتیرانی، بنادر تفاهمات خوبی به وجود آمده است که تقریبا همه بخش‌های اقتصادی ایران که تحت تحریم قرار دارد از تحریم خارج شود. در مورد نوع دوم تحریم‌ها که اشخاص حقیقی و حقوقی هستند، در این جا کار بیشتری لازم است انجام شود. موضع ما کماکان موضع گذشته است که همه تحریم‌ها باید لغو شود و ترتیب اجرای تعهدات کماکان موضع ما بر مبنای مواضع قطعی نظام قرار دارد که حتما آمریکا باید شروع کننده باشد و حتما باید اقداماتش را انجام دهد و بعد ایران راستی آزمایی می‌کند و بعد از راستی آزمایی ایران است که ایران اقدامات خودش را انجام خواهد داد.
معاون وزیر خارجه بیان کرد: امیدوارم با پیشرفت کار نگارش متن نهایی، طی یکی دو روز آینده در موقعیتی قرار بگیریم که برداشت بهتری نسبت به روند نهایی شدن امور داشته باشیم. ما یک اصل داریم، هم تعجیل نمی‌کنیم و شتاب‌زدگی نداریم‌ و هم اجازه نمی‌دهیم بحث‌ها فرسایشی شود. با دقت جلو می‌رویم.
رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین یادآور شد: در مرحله‌ای هستیم که ممکن است بحث‌ها یک مقدار بیشتر طول بکشد. هنوز نمی‌توانم بگویم چه روزی این دوره از مذاکرات را خاتمه خواهیم داد. امیدواریم به نقطه مشخص‌تری برسیم و بعد مذاکرات تعطیل شود و هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و بررسی‌ها انجام شود.‌
عراقچی همچنین در گفت‌وگویی با پرس.تی.وی گفت که تمام تحریم‌هایی که بعد از اجرایی شدن برجام وضع شده اند؛ چه آنها که در دوره اوباما و چه آنها که در دوره ترامپ وضع شده‌اند، باید لغو شوند.
وی درباره تحریم‌های موسوم به «کاتسا» نیز تایید کرد که ایران بر لغو همه تحریم‌ها از جمله کاتسا تاکید دارد.
نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه 28 فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. آخرین نشست هم روز سه‌شنبه 31 فروردین ماه در وین برگزار و هیأت‌های توافق کردند که در هفته آینده (این هفته)‌ دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه برگزار شد و در صورت لزوم نیز مجددا نشست برگزار خواهد شد.

بایدن: درباره برنامه اتمی ایران، با متحدانمان همکاری می‌کنیم
جو بایدن گفت در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی که تهدیدی جدی برای امنیت آمریکا و امنیت جهانی است، از نزدیک با متحدان خود همکاری خواهیم کرد تا از طریق دیپلماسی و بازدارندگی قوی با تهدیدات ناشی از آنها مقابله کنیم.
جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه هشتم فروردین در نشست مشترک اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا گزارشی از اقدامات خود در یک‌صد روز حضور در سمت ریاست‌جمهوری را ارائه داد.
 جو بایدن گفت در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی که تهدیدی جدی برای امنیت آمریکا و امنیت جهانی است، از نزدیک با متحدان خود همکاری خواهیم کرد تا از طریق دیپلماسی و بازدارندگی قوی با تهدیدات ناشی از آنها مقابله کنیم.
بایدن در ادامه این سخنرانی، از تصمیم خود برای پایان دادن به حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان دفاع کرد.
رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به این که «وقت آن رسیده که به جنگ بی‌پایان خاتمه دهیم» تاکید کرد، ما امروز سربازانی داریم که در همان جنگی که پدران و مادرانشان حضور داشتند، شرکت کرده‌اند.
جو بایدن تصریح کرد، قصد ما از جنگ افغانستان این نبود که چند نسل صرف کشور سازی شود.
رئیس جمهوری ایالات متحده در نشست مشترک کنگره تاکید کرد، آمریکا با پشت سرگذاشتن مبارزه با شیوع ویروس کرونا که بیش از 570 هزار کشته برجای گذاشت، دوباره حرکت خود را آغاز کرده است.
جو بایدن گفت، تنها پس از 10 روز، می‌توانم به ملت گزارش بدهم که آمریکا دوباره به حرکت در آمده است.
رئیس جمهوری ایالات متحده در ادامه برنامه خود برای صرف 1.8 تریلیون دلار جهت بازسازی طبقه متوسط پس از دوران کرونا در آمریکا را تشریح کرد.
او سپس از اقدمات دولت خود در مقابله با شیوع ویروس کرونا در آمریکا به عنوان یکی از «بزرگترین دستاوردهای لجستیکی» یاد کرد.
جو بایدن همچنین از تمامی آمریکایی‌ها خواست که بروند و واکسن کرونا بزنند.
به طور سنتی روسای جمهوری آمریکا پس از یک سال حضور در این سمت در نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان با عنوان «گزارش سالانه رئیس جمهوری از وضعیت کشور» شرکت می‌کنند، اما جو بایدن پس از نزدیک به 100 روز از روی کار آمدن در نشست مشترک کنگره شرکت کرد.

نماینده روسیه در گفت‌وگوهای وین: کارگروه سوم برای اولین بار تشکیل جسله داد
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی نوشت: گفت‌وگوهای وین در حال انجام است. گروه‌های لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به در نظر گرفتن ملاحظات در خصوص اقداماتی که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای برجام انجام شود، ادامه دادند. وی افزود: کارگروه سوم درباره ترتیبات عملی اجرایی شدن امروز برای اولین بار تشکیل شد.
 نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن اعلام این که گفت‌وگوهای برجامی در وین ادامه دارد، افزود جلسه کارگروه سوم درباره ترتیبات عملی امروز برای اولین بار تشکیل شد.
وی در توییتی در این خصوص نوشت: گفت‌وگوهای وین در حال انجام است. گروه‌های لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به در نظر گرفتن ملاحظات در خصوص اقداماتی که باید از سوی واشنگتن و تهران برای احیای برجام انجام شود، ادامه دادند.
این دیپلمات روس افزود: کارگروه سوم درباره ترتیبات عملی اجرایی شدن امروز برای اولین بار تشکیل شد.
همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود.

سالیوان: آمریکا بازگشت به برجام را امری ممکن می داند
مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده در یک مصاحبه اذعان کرد که آمریکا باور دارد که بازگشت به توافق هسته ای با ایران امکانپذیر است. او گفت: گفت: «ما معتقدیم که در نهایت می‌توانیم به معاهده هسته‌ای ایران برگردیم که با توجه به اصل رضایت در برابر رضایت بوده و بر این اساس به سمت یک معامله بلندمدت پایدار با ایران حرکت می‌کنیم».
اسپوتنیک: مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده در یک مصاحبه اذعان کرد که آمریکا باور دارد که بازگشت به توافق هسته ای با ایران امکانپذیر است.
«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه در گفتگو با شبکه (MSNBC) در مورد موضع واشنگتن در قبال بازگشت به «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) گفت: «ما معتقدیم که در نهایت می‌توانیم به معاهده هسته‌ای ایران برگردیم که با توجه به اصل رضایت در برابر رضایت بوده و بر این اساس به سمت یک معامله بلندمدت پایدار با ایران حرکت می‌کنیم».
این در حالی است که ایران در مذاکرات برای بازگشت به برجام اصرار دارد که آمریکا ابتدا تحریم‌های وضع شده پس از خروج یک جانبه از این توافق را لغو کند؛ اما در مقابل، آمریکا می‌خواهد که ایران به اجرای کامل وظایف خود طبق مفاد این توافق بازگردد.
گفتنی است که آخرین دیدار کمیسیون مشترک 27 آوریل در سطح رؤسای سیاسی برگزار شد و اعضا آن به بحث و گفتگو با هدف دستیابی به توافقی برای بازگشت آمریکا به این معاهده هسته‌ای و لغو تحریم‌های مرتبط با برجام ادامه دادند.

سیاستمدار ایرانی: گام‌های بسیار خوبی در نشست وین برداشته شده است
رییس دفتر رییس جمهوری ایران با اشاره به اینکه سیاست دولت در مذاکرات وین عجله و فرصت سوزی نیست،اعلام کرد : تاکنون گام‌های بسیار خوبی در نشست وین برداشته شده است.
به گزارش اسپوتنیک، محمود واعظی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا، با پیچیده خواندن مذاکرات وین، افزود: اما نسبت به پیچیدگی اش، آنچه که تا به امروز انجام شده امیدوارکننده است و گام های خیلی خوبی تاکنون برداشته شده است.
وی ادامه داد: باید داخل کشور هم تلاش شود و مراعات کنیم تا حرف ها و مواضع و رفتار ما تقویت کننده تیم مذاکره کننده باشد.
رییس دفتر رییس جمهوری در عین حال خاطرنشان کرد: هم تندروها در داخل آمریکا و هم رژیم صهیونیستی به دنبال شکست این مذاکره و به نتیجه نرسیدن آن هستند و برخی کشورهای منطقه هم این امر را دنبال می کنند اما مهم این است خودمان مراقبت کنیم تا مذاکرات زودتر به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه برداشته شدن هر چه زودتر تحریم ها به نفع همه است، افزود: البته این به این معنی نیست که عجله کنیم و سیاست دولت در مذاکرات وین این است که عجله و فرصت سوزی نمی کنیم.  
واعظی تاکید کرد: آنچه منافع کشور است را همگام با اصول و چارچوب معین شده از سوی مقام معظم رهبری پیگیری می کنیم و به نظر می رسد در این چارچوب گام های بسیار اساسی برداشته و تا کنون در بخش های مهمی تفاهم شده است.
  سومین دور مذاکرات کمیسیون مشترک برجام از روز سه شنبه این هفته در وین آغاز شده است. شرکت کنندگان در این جلسه بر لزوم تسریع در فرایند مذاکرات تاکید کردند. این مذاکرات امروز هم ادامه دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما