شناسهٔ خبر: 46941262 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس؛

سد بالارود شهرستان اندیمشک آبگیری شد/ قابلیت ذخیره ۱۳۱ میلیون مترمکعب آب/ مهار سیلاب‌های فصلی و ایجاد جاذبه گردشگری

سد بالارود شهرستان اندیمشک با قابلیت ذخیره‌سازی ۱۳۱ میلیون مترمکعب آب و مهار سیلاب‌های فصلی با دستور رئیس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس آبگیری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، امروز پنج‌شنبه نهم اردیبهشت‌ماه در ادامه پویش #هرهفته-الف-ب-ایران‌، آبگیری سد مخزنی بالارود اندیمشک با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور انجام شد.

فرهاد ایزدجو مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در تشریح طرح سد مخزنی بالارود، اظهار کرد: این سد با اعتبارات ملی و با مبلغ ۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال در شهرستان اندیمشک، شهر حسینه و بر روی رودخانه بالارود ساخته شده است.

وی با بیان اینکه این سد قابلیت تنظیم و مهار ۱۰۰ میلیون مترمکعب سیلاب را دارد، افزود: یکی از اهداف ساخت این سد کنترل سیلاب‌های رودخانه بالارود بوده که در سال ۹۷ و ۹۸ نیز سیلاب‌هایی با سرعت ۹۰۰ مترمکعب بر ثانیه را مهار کرده و خروجی سد را به میزان ۳۹۰ مترمکعب بر ثانیه کاهش داد.

ایزدجو یکی دیگر از اهداف ساخت این سد را تامین آب و توسعه اراضی کشاورزی به میزان ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار در منطقه و تامین آب شرب شهر حسینه، روستاهای اطراف و بخش الوار گرمسیری به میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار مترمکعب برای جمعیت ۲۲ هزار نفری عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ایجاد جاذبه‌های گردشگری و افزایش رونق اقتصادی و همچنین اشتغال ۲ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم و ۸۰ نفر مستقیم از دیگر مزیت‌های ساخت این سد است.

وی ادامه داد: این سد قابلیت تولید برق به میزان ۱۱ گیگاوات ساعت برق در سال را دارد. سرریز این سد با ظرفیت تخلیه ۳ هزار و ۳۸۱ مترمکعب بر ثانیه و دارای ۳ دریچه به ارتفاع ۱۲ متر می باشد.

ایزدجو در خصوص بدنه سد، بیان کرد: این سد از نوع خاکی با هسته رسی قائم، ارتفاع ۸۵ متر، طول تاج یک هزار و ۵۴ متر، عرض تاج ۱۰ متر و ابزار دقیق الکتریکی و مکانیکی به میزان ۳۵۰ عدد است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان خاطرنشان کرد: حجم مخزن در تراز نرمال ۱۳۱ میلیون مترمکعب بوده و قابلیت میزان تخلیه یک هزار و ۹۵۶ مترمکعب در ثانیه را دارد.

نظر شما