شناسهٔ خبر: 46933916 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات فلسطین تحت تاثیر اراده بازیگران داخلی و خارجی

تهران- ایرنا- هرچه به زمان برگزاری انتخابات در فلسطین نزدیک‌تر می‌شویم، نشانه‌های تغییر روند آن تحت تاثیر اراده بازیگران داخلی و خارجی سرزمین‌های اشغالی آشکارتر می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، قرار است پس از ۱۵ سال برای نخستین بار انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست جمهوری و مجلس ملی فلسطین برگزار شود و این اقدام مورد استقبال برخی گروه‌های مقاومت در غزه نیز قرار گرفته است.

بر اساس فرمان ریاستی رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در روز ۲۲ ماه مه‌ (یکم خرداد)  و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) برگزار خواهد شد و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده نشود، انتخابات مجلس ملی در ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار می‌شود.

روند برگزاری انتخابات از آغاز زمزمه برگزاری آن با حوادث و مواضع مختلف روبرو شد که به نظر می‌رسد برخی بازیگران داخلی و خارجی که در این باره احساس خطر کرده‌اند، خواستار تعویق زمان برگزاری آن هستند.

در این میان میدان انتخابات در فلسطین بیش از همه متاثر از بازیگران داخلی و خارجی از جمله تشکیلات خودگردان و جنبش فتح، حماس، جهاد اسلامی، رژیم صهیونیستی، آمریکا و کشورهای مصر و اردن است.

رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی از یک سو با برگزاری انتخابات در شهر قدس مخالفت کرده است و از سوی دیگر ادعا می‌کند که قصد تاثیرگذاری بر انتخابات فلسطینی‌ها را ندارد.

مشورت مسئولان تشکیلات خودگردان با آمریکایی‌ها برای اعمال فشار بر صهیونیست‌ها به منظور دادن اجازه برگزاری انتخابات در شهر قدس اشغالی نیز تاکنون راه به جایی نبرده است.

آمریکا

براساس اطلاعات منتشر شده توسط آمریکایی‌ها، آنها بدون اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی بر برگزاری انتخابات در فلسطین بدون شهر قدس تاکید دارند تا به این ترتیب یک سنت باطل دیگر را در محروم کردن جمعیت زیادی از فلسطینی‌ها از یکی دیگر از حقوق مسلمشان پایه گذاری کنند.

مصر و اردن

مصر و اردن از پیروزی حماس در انتخابات فلسطین نگرانند و این نگرانی را به رئیس تشکیلات خودگردان اعلام کرده‌اند.

رسانه‌های عبری زبان از جمله شبکه "کان" اعلام کرد که دو کشور اردن و مصر با وجود تایید آشکار اقدام محمود عباس (ابومازن)  در برگزاری انتخابات از پیروزی جنبش حماس در انتخابات به شدت نگران هستند.

اردن و مصر هر دو منبع و موطن گروه اخوان المسلمین و نگران آن هستند که قدرت گرفتن حماس به تقویت اخوان المسلمین که سال‌ها تحت کنترل در آمده و در مصر هم در دوران ریاست عبدالفتاح السیسی سرکوب شده‌اند در این دو کشور منجر شود.

گروه جهاد اسلامی

پس از مشورت‌های فراوان و مشارکت در نشست قاهره گروه جهاد اسلامی تصمیم گرفت که در انتخابات شرکت نکند زیرا این گروه برگزاری هر انتخاباتی را در چارچوب پیمان اسلو می‌داند که حقوق ملت فلسطین را پایمال کرده است.

این گروه در بیانیه‌ای خواستار بازسازی سازمان آزادیبخش فلسطین و نقش آفرینی این سازمان به منظور نمایندگی از همه فلسطینی‌های داخل و خارج شد.

جنبش حماس

جنبش حماس با برگزاری و مشارکت در انتخابات موافقت کرد و لیست‌های انتخاباتی خود را نیز منتشر و بر برگزاری آن در همه سرزمین‌های فلسطین تاکید کرد.

جنبش حماس پس از زمزمه‌هایی درباره امکان عدم اجازه رژیم صهیونیستی به برگزاری انتخابات در قدس، خواستار موضعگیری تشکیلات خودگردان در این باره و اتحاد و آمادگی گروه‌های مقاومت فلسطینی برای مقابله و تنبیه رژیم صهیونیستی شد.

حماس با تعویق انتخابات نیز مخالفت کرده است و اعلام کرد که انتخابات به هر قیمتی باید برگزار شود.

این گروه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای با تعویق یا لغو برگزاری انتخابات مخالفت کرد.

حماس ایده به تعویق انداختن یا لغو انتخابات فلسطین را رد کرده و معتقد است که راه حل، مذاکره در سطح ملی در مورد سازوکارهای اعمال انتخابات در قدس بدون اجازه یا هماهنگی با رژیم اشغالگر است.

در این بیانیه از همه گروه‌های سیاسی، ملی و فهرست‌های نامزد در انتخابات خواسته شده که از به تعویق انداختن یا لغو انتخابات حمایت نکنند و با همکاری یکدیگر ساز و کارهایی را برای انجام انتخابات در قدس وضع کنند.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین افزوده است: انتخابات در سه مرحله خود، یک نقطه ورود مهم برای پایان دادن به تفرقه و ساماندهی فلسطین است و در این مورد به اتفاق ملی و اتفاق نظر رسیده‌ایم تا به وحدت واقعی برای ملت بزرگ ما منجر شود.

این بیانیه می‌افزاید: مسؤولیت تصمیم لغو یا به تعویق انداختن انتخابات به گردن کسی است که این تصمیم را می‌گیرد؛ زیرا رژیم اشغالگر می‌خواهد شکاف میان ملت فلسطین باقی بماند همچنانکه به تعویق انداختن انتخابات پاسخ به فشارهای طرف‌های دیگری است که منفعت ملت ما برایش اهمیتی ندارد.

جنبش حماس در این بیانیه تأکید کرده که هیچ فلسطینی نمی‌تواند برگزاری انتخابات را بدون قدس، پایتخت ابدی ما بپذیرد.

تشکیلات خودگردان

عباس پس از ۱۵ سال برای نخستین بار دستور آغاز روند برگزاری انتخابات سه گانه را صادر کرده است.

این عمل یا یک اقدام حقیقی از طرف ابومازن به شمار می‌رود که نظر این تشکیلات پس از ارزیابی‌های اولیه، نسبت به برگزاری انتخابات تغییر کرده است و یا از ابتدا با توجه به ارتباط و شناخت کامل از مواضع و واکنش رژیم صهیونیستی در این باره، یک رفتار تصنعی برای تبرئه خود و کاهش فشارها انجام داده است.

بر پایه این گزارش، اختلاف‌ها در داخل جنبش فتح و تفرقه ایجاد شده برای حضور در لیست‌های انتخاباتی و یا مشارکت مستقل از نخستین عوامل آشفتگی در داخل تشکیلات خودگردان و جنبش فتح بود.

 ترس از پیروزی حماس در انتخابات، از دیگر عواملی است که انگیزه عباس را نسبت به برگزاری آن سست کرده است.

ابومازن می‌داند که حماس به برگزاری انتخابات بدون قدس رضایت نمی‌دهد، از این رو به این بهانه، ایده تعویق یا لغو انتخابات را مطرح می‌کند.

فشار همسایگان فلسطین از جمله مصر و اردن به دلیل ترس و نگرانی از پیروزی حماس و گردنکشی اخوان المسلمین از دیگر عوامل اندیشه لغو انتخابات به بهانه جلوگیری صهیونیست‌ها از برگزاری انتخابات در قدس اشت.

تشکیلات خودگردان در صورت جدی بودن برای برگزاری این انتخابات نباید به آسانی در مقابل صهیونیست‌ها عقب نشینی و از قدرت گروه‌های مقاومت در این باره استفاده کند، در حالیکه به نظر می‌رسد، جدیتی در این باره وجود ندارد و یا به تعبیر دیگر بهانه لازم را برای برگزار نکردن انتخابات پیدا کرده است.

این بهانه توسط فشارهای مصر و اردن، جلوگیری رژیم صهیونیستی و ترس تشکیلات خودگردان از پیروزی حماس روز به روز تقویت می‌شود.

چنانکه از همه تحولات اخیر برمی‌آید، ابومازن به زودی با توجه به دستمایه قراردادن همه این موارد، لغو و یا تعویق انتخابات را اعلام خواهد کرد.

برهمین اساس رژیم صهیونیستی که ارتباط و هماهنگی کاملی با تشکیلات خودگردان فلسطین دارد و از اطلاعات کاملی در این باره برخوردار است،  اقدام به تقویت نیروها و تجهیزات خود در مرزهای نوار غزه به منظور مقابله با واکنش نیروهای مقاومت کرده است، زیرا اکنون تنها بهانه عباس برای لغو و یا تعویق برگزاری انتخابات، اجازه ندادن رژیم صهیونیستی به برگزاری انتخابات در قدس است.

عباس قرار است امروز (پنجشنبه) آخرین تصمیم خود درباره انتخابات که به احتمال زیاد لغو و یا تعویق آن است را در نشستی با حضور مسئولان و رهبران گروه‌های فلسطینی اعلام کند.

آخرین انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در سال ۲۰۰۶ برگزار شد که به پیروزی حماس منجر شد.

بر اساس فرمان ریاستی رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، انتخابات مجلس قانونگذاری فلسطین در روز ۲۲ ماه مه‌ (یکم خرداد) و انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد) برگزار خواهد شد و چنانچه انتخابات مجلس قانونگذاری به مرحله دوم کشیده نشود، انتخابات مجلس ملی در ۳۱ آگوست (۹ شهریور) برگزار خواهد شد.

پس از ۱۵ سال، این نخستین بار است که تشکیلات خودگردان فلسطین حکمی برای برگزاری انتخابات مجلس قانونگذاری، ریاست جمهوری و مجلس ملی صادر می‌کند که مورد استقبال جنبش حماس نیز قرار گرفت.

نظر شما