شناسهٔ خبر: 46898346 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

دانا گزارش می‌دهد؛

آتش بی‌تدبیری بر جان گندمکاران و امنیت غذایی کشور/ وقتی دولت کشاورزان خارجی را بیشتر از ایرانی‌ها دوست دارد!

دولت با تعیین قیمت ناعادلانه خرید تضمینی گندم، علاوه بر دلسردی کشاورزان باعث به خطر افتادن امنیت غذایی کشور شده و نگاهش به سمت واردات این محصول است اما با توجه به قیمت وارداتی گندم، ظاهرا پاستورنشینان کشاورزان خارجی را بیشتر است از ایرانی‌ها دوست دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد، بی‌تدبیری دولت در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم این محصول استراتژیک از کشاورزان ایران باعث شده کارشناسان نسبت به امنیت غذایی (گندم قوت غالب کشور است) و معیشت کشاورزان هشدار دهند اما دولت تمایلی به شنیدن انتقادات ندارد.

قیمت خرید تضمینی گندم سال گذشته با سه ماه تاخیر 4 هزار تومان اعلام کرد که فعالان و کارشناسان کشاورزی آن را ناعادلانه دانستند با این حال با مصوبه مجلس یازدهم مقرر شد شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی با حضور کشاورزان قیمت نهایی تعیین شود اما باز هم دولت نپذیرفت و فقط رقم آن را هزار تومان افزایش داد؛ در حالی که هزینه‌‎های تولید برای کشاورزان افزایش زیادی داشت.

همچنین علیرغم وعده و وعید‌های گوناگون مسئولان برای پرداخت 48 ساعته اما طلب گندمکاران با تاخیر زیاد پرداخت ‌می‌شود که استمرار این روند و ایت تصمیمات، آینده تولید این محصول استراتژیک و امنیت غذایی کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این در حالی است که در شرایط تحریم، تامین امنیت غذایی کشور و بی نیازی از کشور‌های دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است و حالا کم‌کاری در این روند، پای دلالان به چرخه خرید گندم و قاچاق آن از کشور را باز کرده است یا اینکه به دلیل گرانی نهاده‌های دامی، بخشی از گندم تولیدی به عنوان خوراک دام به فروش خواهد رسید.

بی توجهی به این روند منجر به تکرار داستان خرید تضمینی گندم در سال گذشته خواهد شد؛ امسال تولید گندم در کشور 12 میلیون تن گندم پیش بینی است و با توجه به بی‌تدبیری‌ها در تعیین قیمت عادلانه برای شاید خرید تضمینی آن حتی به حدود 7 میلیون تن هم نرسد در حالی که نیاز کشور سالیانه حدود ۱۱ میلیون تن گندم است و زمانیکه دولت نتواند گندم ‌مصرفی مورد نیاز کشور را تامین کند، چاره‌ای جز واردات نیست. همانگونه که سال قبل با وجود تولید ۱۴ میلیون تن گندم در داخل، دولت فقط توانست ۶.۵ تا ۷ میلیون تن گندم خریداری کند و مابقی نیاز کشور از طریق واردات تامین کرد.

براساس این گزارش، حالا با بی تدبیر بار دیگر دولت نگاهش به سمت واردات گندم استدر حالی که می تواند با حمایت درست از کشاورزی نیاز کشور به واردات گندم را بسیار کاهش دهد و جلوی خروج ارز را بگیرد.
 
کشاورزان از همان اولین روزهای اعلام مبلغ خرید تضمینی معتقد بودند: نرخ خرید تضمینی گندم ظلم آشکار در حق کشاورزان است و قیمت خرید تضمینی بسیار پایین اعلام شده و کشاورزان حاضر به فروش با این نرخ نبوده و نیستند.

اخبار حاکی از آن است که در استان‌های جنوبی کشور که میزان کشت گندم بیشتر است، دلالان، قاچاقچیان و خارجی‌ها به دنبال خرید گندم کشاورزان ایرانی با قیمت‌ بالاتری نسبت به قیمت اعلام شده دولت هستند؛ گندم تولیدی را از کشاورزان خریداری و از کشور خارج می‌کنند و یا اینکه با فروش به دامداران صرف خوراک دام خواهد شد و کشاورزان چاره‌ای جز فروش محصول خود به آنها ندارد و این موضوع با توجه به هزینه‌های تولید و قیمت ناعدلانه دولت شدت خواهد گرفت.

حسین اکبری عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور با اشاره به افزایش هزار تومانی قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: کشاورزان و گندمکاران برای فروش گندم باید آن را در سامانه ثبت کنند، درحالی که سال‌های قبل حدود ۲.۸ تا سه میلیون تن گندم بدون ثبت در سامانه به صورت های مختلف، غیرقانونی فروخته و قاچاق شد.

وی افزود: در سال های گذشته بخش قابل توجهی از گندم در کشور از جمله در نواحی جنوبی قاچاق می‌شد و یا پرورش دهندگان ماهی و مرغداری آن را می خریدند، اما امسال گندمکاران و کشاورزان برای فروش محصول ابتدا باید آن را در سامانه ثبت کنند.

کشاورزان معتقدند قیمت پنج هزار تومانی گندم نیز کم بوده و پاسخگوی نیازها نیست اما با نیم نگاهی به وضعیت عملکردی دولت تدبیر و امید نشان می‌دهد پاستور نشینان به باز هم دنبال واردات گندم مانند سال قبل هستند و نتیجه‌ای جر این نمی‌توان گرفت که برای مسئولان واردات مهم‌تر از حفظ امنیت غذایی است.

به گزارش خبرنگار دانا؛ قیمت هر کیلو واردات گندم بیش از 8 هزار تومان است و دولت حاضر است گندم مورد نیاز کشور را به جای خرید از کشاورزی ایرانی و تامین نیاز کشور از خارجی‌ها آن هم به مبلغ ۸ هزار تومان بخرند و در شرایط تحریم وارد کشور کند که علاوه بر به خطر افتادن امنیت غذایی (ممکن است گندم به ایران نفروشند) و خروج ارز از کشور، وابسته‌تر شویم در حالی که می‌تواند با افزایش تعیین قیمت عادلانه برای خرید تضمینی گندم  و تشویق کشاورز ایرنی، از هزینه‌ها دولت کاهش داد به تولید و تثبیت امنیت غذایی داخلی کنند.

دولت در حالی که می‌تواند با کمی تدبیر از بحرانی دیگر که ممکن است کشور و امنیت غذایی را با چالش مواجه کند، جلوگیری کرده و در سال پشتیبانی و موانع زدایی از تولید ملی حمایت نماید اما ظاهرا دولت و شخص روحانی براساس گفته‌های نمایندگان مجلس مخالف افزایش قیمت خرید تضمینی گندم است و به نظر می‌رسد دولت واردات و کشاورزان خارجی را بیشتر از کشاورزان ایرانی دوست دارد و برایش مهم است و با این اقداماتش باعث نا امیدی کشاورز و کاهش سطح کشت گندم خواهد شد.

انتهای پیام/ط

نظر شما