شناسهٔ خبر: 46893992 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

در نشست خبری قائم‌مقام وزیر آموزش‌وپرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم، صورت گرفت؛

تشریح برنامه‌های ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم

قائم‌مقام وزیر آموزش‌وپرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم در نشست خبری که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد به تشریح برنامه‌های ستاد بزرگداشت مقام معلم پرداخت و تاکید کرد: مسائل آموزش وپرورش با تدوین یک قانون خاص«نظام تعلیم و تربیت» به منظور کاهش نارضایتی شغلی معلمان قابل حل است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، علی الهیار ترکمن؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و قائم‌مقام وزیر آموزش‌وپرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم در نشست خبری که صبح امروز و با حضور اصحاب رسانه به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در یازدهم شهریورماه سال گذشته در گردهمایی مدیران آموزش‌وپرورش کشور، «معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» معرفی و سه سطح را برای حفظ شأن و تکریم معلمان مشخص کردند

وی افزود: در سطح اول خود معلم، ستاد وزارتخانه و دستگاه‌های فرهنگی مربوط، به‌ویژه رسانه ملی در تکریم و شأن معلم می‌توانند اثرگذار باشند. برنامه‌های ما در هفته معلم نیز انعکاس تلاش‌ها و قدردانی از زحمات آن‌ها به‌ویژه در دوران کرونا است.

«معلمان»؛ افسران سپاه پیشرفت کشور هستند

الهیار در تشریح فرمایش مقام معظم رهبری ادامه داد: اولین سطح فرمایش مقام معظم رهبری خود معلمان هستند که می‌توانند اثرگذار باشند. در سطح دوم، وزارت آموزش‌وپرورش است که در همکاری و مساعدت با سایر دستگاه‌های اجرایی می‌تواند شرایط خوبی را برای تکریم مقام معلمان فراهم آورد و سطح سوم، دستگاه‌های تبلیغی مانند خبرگزاری‌ها و  صداوسیما است که می‌تواند «نقش معلم» را در جامعه به‌خوبی تبیین و تشریح، نماید.

قائم‌مقام وزیر آموزش‌وپرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، برنامه‌های هفته گرامیداشت مقام معلم را برنامه‌ریزی کردیم. معلمان افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و در شرایطی که برخی از فعالیت‌های جامعه به دلیل شیوع کرونا، تعطیل ‌شده است معلمان با تمام وجود به کار و تلاش ادامه می‌دهند.

الهیار بیان کرد: در دومین سال شیوع کرونا است که بزرگداشت مقام معلم را برگزار می‌کنیم و معلمان زحمات زیادی را در طول این دوساله گذشته متقبل شده‌اندکه لازم است عظمت کار آنان در این هفته به نحو شایسته تبیین شود.

وی با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های ستاد گرامیداشت مقام معلم که از آذرماه سال ۹۹آغازشده بود، اظهار کرد: مهم‌ترین کار ما این بود که برای اجرای فعالیت‌های استانی، تفویض اختیار انجام شد تا مدیران آموزش‌وپرورش بتوانند با هماهنگی استانداران برنامه‌های خود را اجرا نمایند. همچنین در سطح ملی نام‌گذاری روزهای هفته معلم انجام شد تا همه فعالیت‌ها در سطح ستاد و استان در این راستا باشد.

اسامی روزهای هفته بزرگداشت مقام معلم

وی در مورد نام‌گذاری روزهای هفته بزرگداشت مقام معلم که از ۱۲تا ۱۸اردیبهشت ادامه دارد، اظهار کرد: روزهای این هفته به ترتیب از اولین روز این هفته به ترتیب: «معلم»، شهید مطهری معلم ماندگار؛ «معلم»، قدر و منزلت معلمی؛ «معلم»، افسران سپاه پیشرفت؛ «معلم»، مرجعیت تربیت اجتماعی؛ «معلم»، زیست‌بوم جدید چالش‌ها و فرصت‌ها؛ «معلم»، خانواده و مشارکت اجتماعی؛ «معلم»، پیشکسوتان و تکریم چهره‌های معلمی نام‌گذاری شده است.

 

برنامه‌های ملی ستاد بزرگداشت مقام معلم

الهیار ترکمن در مورد برنامه‌های ملی هفته بزرگداشت معلم اظهار کرد: شنبه یازدهم اردیبهشت، دیدار فرهنگیان با رئیس‌جمهور خواهد بود که هشت نفر از معلمان به‌صورت حضوری و مابقی معلمان در استانداری‌ها با حضور استانداران به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. در روز یک‌شنبه، دوازدهم اردیبهشت، پخش پیام و بیانات رهبری از طریق رسانه ملی را خواهیم داشت.

وی دیگر برنامه‌های ملی این هفته را اجرای برنامه «سپاس معلم» به‌طور نمادین در مدرسه تلویزیونی با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، گل‌باران محل شهادت شهید مطهری، دیدار مجازی وزیر آموزش‌وپرورش با فرهنگیان خواهیم داشت. گفت‌وگوی تلفنی با خانواده شهیدان مطهری، رجایی و چندتن از چهره‌های ماندگار فرهنگی؛ حضور وزیر آموزش‌وپرورش و معاونان وی در برنامه‌های مختلف رسانه‌ای؛ دیدار مجازی با رئیس مجلس را خواهیم داشت.

الهیار اضافه کرد: روز جمعه به علت تعطیلی نماز جماعات در شرایط کرونا برنامه نخواهیم داشت و روز شنبه، هجدهم اردیبهشت‌ماه وزیر آموزش‌وپرورش در شبکه شاد برای معلمان سخنرانی خواهند داشت که جمع‌بندی هفته بزرگداشت مقام معلم را انجام می‌دهد.

شناسایی جلوه‌های معلمی برای اولین بار

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع در ادامه گفت: برای اولین بار، «شناسایی جلوه‌های معلمی» را اجرا کردیم که در این برنامه معلمانی که ابتکارات، نوآوری، ایثار و فداکاری‌هایی را داشتند، شناسایی و صرف‌نظر از سهمیه‌بندی‌های سابقی که برای استان‌ها داشتیم درصدد معرفی این جلوه‌ها به جامعه برآمدیم. همچنین امیدواریم با مستندسازی تجربیات این معلمان بتوانیم الگوسازی برای معلمان، خصوصاً معلمان جوانی که به‌تازگی وارد شغل معلمان شده‌اند، داشته باشیم. با صاحب‌نظران و اساتید این حوزه مشورت کرده‌ایم و پس از برگزاری جلسات و نشست‌هایی با صاحب‌نظران و اساتید این حوزه بیست شاخص را برای جلوه‌های معلم معلمان مشخص کردیم و از معلمان خواستیم تا در سامانه آموزش الکترونیکی در مرحله اول خودشان را خودارزیابی کنند. در مراحل بعدی این ارزیابی‌ها توسط مدیر منطقه، اداره شهرستان و اداره کل استان انجام تا جلوه‌های معلمی هر استان مشخص شود.

وی گفت: ۳۰۵هزار و ۹۱۱معلم در برنامه خودارزیابی جلوه‌های معلمی شرکت کردند. از این تعداد ۲۲۸هزار و ۱۸۹نفر در سطح مدرسه ارزیابی و به منطقه معرفی شدند که از این تعداد ۴هزار و ۲۶نفر وارد ارزیابی استانی و درنهایت ۳۸۳نفر وارد مرحله کشوری شدند.

هدف نهایی آموزش‌وپرورش برای «کاهش نارضایتی شغلی معلمان» داشتن «قانون خاص» برای نظام تعلیم و تربیت است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان افزایش رضایتمندی شغلی در بین معلمان را ایجاد کرد تا بزرگداشت مقام معلم، از حد کلامی به‌صورت عملی انجام شود، اظهار کرد: موضوع نارضایتی شغلی یک پدیده کلی در تمامی مشاغل است که در معلمان نیز وجود دارد، اما تبعیض‌های مختلف در مورد معلمان این موضوع را تشدید کرده است. هدف نهایی آموزش‌وپرورش، «تدوین قانون خاص برای نظام تعلیم و تربیت» است تا شرایط کاری معلمان را مشخص کند. چنین قانونی برای آموزش عالی نوشته ‌شده و تجربه ‌شده است. این قانون خاص برای نظام آموزش عالی کشور اثرات خوبی را برای جامعه دانشگاهی کشور گذاشته است. بر همین اساس باید برای داشتن یک قانون خاص برای نظام تعلیم و تربیت کشور تلاش کنیم. مسائل آموزش‌وپرورش با یک قانون خاص قابل ‌حل شدن است و می‌توانیم ظرف سه سال همه مسائل آموزش‌وپرورش را در یک چارچوب دقیق و مشخص حل کنیم.

الهیار گفت: مطالبات معلمان در سطح پایه و بالاتر قرار دارد که آموزش‌وپرورش بر اساس آمار و ارقام عملکرد خوبی برای رفع، مطالبات پایه معلمان، داشته است و در شرایط تحریم توانستیم مطالبات سطح پایه معلمان را مدیریت کنیم. اما مطالبات سطح بالاتر همچنان باقی است و باید برای رفع آن، شرایط کاری معلمان را ارتقا ببخشیم و در حوزه‌های محتوای درسی، کارآمدی سیستم اداری و غیره نیز به بهبودهایی دست پیدا کنیم.

تعیین سهم آموزش‌وپرورش از GDP کار بسیار مشکلی است

وی بابیان این‌که تعیین سهم آموزش‌وپرورش از« GDP » کار بسیار مشکلی است، اظهار کرد: تعیین منابع جدید برای آموزش‌وپرورش به‌طوری‌که با منابع دیگر تداخل و با اسناد تداخلی، مشکلی پیدا نکند، کار مشکلی است که نیاز به گفت‌وگو و سیاست‌گذاری مشخصی در داخل و خارج از آموزش‌وپرورش دارد؛ که «سازمان برنامه‌وبودجه» و «سازمان امور اداری و استخدامی» و « وزارت آموزش ‌و پرورش» مثلث طلایی در این زمینه هستند که باید بتوانیم با شرکایمان به تفاهم و توافق برسیم. در این را ه نیاز به ایجاد ادبیات مشترک با شرکایمان داریم و در این زمینه، قانون خاص می‌تواند شرایط جذب معلمان و مسیر ارتقای شغلی معلمان را به‌طور کامل مشخص کند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که در هر دوره تحصیلی ازجمله؛ آموزش ابتدایی آموزش متوسطه اول و متوسطه دوم، کمبود معلم در چه رشته‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: تفکیک کمبود معلم در هر پایه‌ و رشته‌ به‌دست‌آمده است و برای سیاست‌گذاری در اختیار دستگاه‌های تصمیم گیر قرار داده ‌شده است و به سازمان امور اداری و استخدامی هم ارائه ‌شده است که درصدد هستیم، بر اساس این آمارها مجوزهای لازم را برای استخدام دریافت نماییم.

مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نسبت معلم به دانش‌آموز را مشخص کرده است

وی ادامه داد: مصوبه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته ‌شده که نحوه جذب نیرو در آموزش‌وپرورش و نسبت معلم و دانش‌آموز را مشخص کرده است و قرار شد که به مصوبه دولت تبدیل شود. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دستاورد خوبی برای آموزش‌وپرورش است که روش‌های جذب نیرو و نسبت معلم به دانش‌آموز در آموزش‌وپرورش مشخص ‌شده است و بر اساس آن می‌توان با سازمان امور اداری و استخدامی درباره جذب نیرو گفت‌وگو کرد.

معاون توسعه منابع و برنامه‌ریزی وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش که به دلیل تورم موجود، فاصله‌ای بین دریافتی حقوق معلمان و تأمین زندگی روزانه آنان وجود دارد که شرایط زندگی را برای آنان دشوار می‌کند، اظهار کرد: یکی از روش‌های تکریم معلمان، «بهبود وضعیت معیشتی معلمان» است و تا زمانی که به‌عنوان یک دستگاه اجرایی، تابع قانون مدیریت خدمات کشوری هستیم سازوکارهایی در این قانون وجود دارد که ما را ملزم می‌کند تا در چارچوب این قانون گام برداریم.

وی بیان کرد: سیاست‌های دولت در سال‌های و ۹۴، ۹۶ و ۹۸ و با اجرای رتبه‌بندی، به‌گونه‌ای شد تا بتوانیم حداکثر استفاده را از قانون مدیریت خدمات کشوری داشته باشیم که این‌یک گام بسیار موفقیت‌آمیز در آموزش‌وپرورش به شمار می‌رود.

رتبه‌بندی معلمان اعلام وصول‌شده و در حال بررسی است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان گفت: ما از حداکثر ظرفیت‌ها از سال ۹۴ تا ۹۸ استفاده کردیم تا رتبه‌بندی معلمان را اجرایی کنیم. « لایحه رتبه‌بندی معلمان» به مجلس شورای اسلامی ارسال‌ شده و سوی مجلس اعلام وصول‌ شده و در حال بررسی است.

تعداد نیروی خرید خدمات از سال 1396 تاکنون ثابت مانده است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش بابیان جزئیات «طرح خرید خدمات آموزشی» اظهار کرد: روش‌های مختلفی برای تأمین نیرو وجود دارد؛ چند سال است که تعداد نیروی خرید خدمات را افزایش نداده‌ایم و از سال ۹۶تاکنون به هیچ استانی اجازه ندادیم نیروی خرید خدمات جذب کند. ۳۵۰هزار دانش‌آموز و ۱۶هزار معلم در این طرح بودند که تعدادشان ثابت مانده است.

طرح معلم تمام‌وقت در دیوان عدالت اداری در حال بررسی است

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش در پاسخ به این پرسش «معلم تمام‌وقت» توسط دیوان عدالت اداری ابطال ‌شده است و آیا برنامه جدیدی دراین‌باره دارید، اظهار کرد: درباره معلمان دانشسرایی با هماهنگی دیوان عدالت اداری و تفسیر حقوقی توانستیم مشکل آن‌ها را حل کنیم و قرار شده است صندوق بازنشستگی پرونده‌ها را به جریان بیندازد. هدف از اجرای طرح معلم تمام‌وقت باز شدن باب فوق‌العاده ویژه به احکام معلمان بود که از این طریق دو مزیت برای معلمان داشت. اول این‌که، به‌جای پرداخت دیرهنگام حق‌التدریس‌ها، پرداخت آن به‌صورت ماهیانه و در حقوق صورت می‌گرفت و دوم، شامل شدن این بند حقوقی در بازنشستگی کارکنان بود. در حال حاضر در مورد «طرح معلم تمام‌وقت» قضات دیوان عدالت اداری ایرادی را مطرح کرده‌اند و ما نیز دفاعیات خود را مطرح کردیم و قرار شد تا کارگروهی تشکیل شده و این مسئله را بررسی کند.

نظر شما