شناسهٔ خبر: 46891515 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مشوق‌های وزارت بهداشت برای حضور دانشجویان در بخش‌های درمان کرونا

شیوه‌نامه تعیین تکلیف آموزش دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در بحران کرونا منتشر و مشوق‌های وزارت بهداشت برای حضور دانشجویان در بخش‌های درمان کرونا اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پس از نامه سعید نمکی وزیر بهداشت به معاونت آموزشی وزارت بهداشت مبنی بر بسیج همگانی و استفاده از ظرفیت همه دانشجویان علوم پزشکی در مقاطع و رشته‌های مختلف، در بخش‌های درمان بیماران کووید -۱۹، شیوه‌نامه تعیین تکلیف آموزش دانشجویان علوم پزشکی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در بحران کرونا اعلام شد.

استفاده از اساتید و دانشجویان بخش‌های غیردرگیر برای مراقبت از بیماران کرونایی

دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی براساس نیاز از اعضای هیات علمی، دستیاران و کارورزان گروه‌های آموزشی غیردرگیر در بخش‌ها و درمانگاه‌های کرونا و یا فعالیت‌های مرتبط با مراقبت در خانه بیماران کرونایی، با مدیریت گروه‌های آموزشی درگیر حداکثر استفاده کنند.

لازم است برنامه‌ریزی لازم برای بهره‌مندی حداکثری از حضور و خدمات کلیه کارورزان پزشکی و نیز دستیاران کلیه رشته‌های تخصصی پزشکی، در بخش‌های بالینی ارائه خدمات به بیماران کووید-۱۹ صورت پذیرد.

دانشگاه‌ها بر حضور فعال دستیاران سال آخر در بخش‌های کرونایی نظارت دقیق داشته باشند. همچنین حداکثر همکاری با دانشجویان دارای بیماری زمینه‌ای و مشکل اساسی انجام شود. در صورت عدم همکاری احتمالی، دانشگاه/ دانشکده مطابق اختیارات می‌تواند از معرفی آنان به آزمون مربوطه خودداری کند، اما توصیه می‌شود حتی الامکان به صورت اغنائی جلب مشارکت شود و اگر واقعا دانشجویی بیماری زمینه‌ایی و مشکل اساسی دارد، متناسب با شرایط تخفیفاتی داده شود.

برنامه‌ریزی لازم برای بهره‌مندی حداکثری از حضور و خدمات کلیه دانشجویان سال ۳ و ۴ رشته‌های پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، اتاق عمل، هوشبری، فوریت‌های پزشکی و تکنولوژی پرتوشناسی (صرفا در بخش رادیولوژی) جهت ارائه خدمات به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ صورت پذیرد. این دانشجویان در صورت تایید معاون آموزشی دانشگاه / دانشکده از یک نیمسال سنوات ارفاقی با دریافت کمک هزینه دانشجویی، برخوردار خواهند بود.

ارائه مشوق‌های کاهش طرح نیروی انسانی و دریافت کمک هزینه تحصیلی

میزان کمک هزینه تحصیلی آن‌ها در طول زمان حضور در بخش‌های درمان بیماران کووید-۱۹ نیز دو برابر خواهد بود. همچنین، در صورت درخواست خودشان، می ‏توانند معادل دو برابر زمان حضور در بخش‌های درمان بیماران کووید-۱۹، از کاهش دوره طرح نیروی انسانی برخوردار باشند.

تاکید بر واکسیناسیون برای تمامی دانشجویان شاغل در بخش‌های کرونا

دانشگاه‌ها/ دانشکده‌های علوم پزشکی باید برنامه‌ریزی لازم برای واکسینه کردن دانشجویان و دستیاران شاغل در بخش‌های درمان بیماران کووید-۱۹ را مشابه کادر پزشکی و درمانی شاغل در این بخش‌ها، به انجام رسانده و اجرایی کنند و تلاش کنند دانشجویان برای مشارت فعال، ایمنی لازم را کسب کرده باشند.

نظر شما