شناسهٔ خبر: 46885223 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

«هشتمین جمهور» | بسته خبری ویژه انتخابات؛

جنجال آفرینی ظریف/ پزشکیان به نفع جهانگیری کنار می‌کشد؛ اما لاریجانی نه

در هشتمین جمهور با گزیده‌ای از محتوای انتخاباتی رسانه‌های جمعی، فضای انتخابات و حواشی پیرامون آن را پیگیری خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «هشتمین جمهور» عنوان بستۀ خبری-تحلیلی است که همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و انتخاب هشتمین رئیس جمهور، به بازخوانی خبر‌های رسمی و غیر رسمی پیرامون انتخابات و نامزد‌های ریاست جمهوری می‌پردازد.

در سومین شماره از «هشتمین جمهور» به جنجالی که پس از انتشار صوت مصاحبه ظریف رخ داد، اظهار نظرات نامزد‌ها و شورای نگهبان و ماجرای تعویق انتخابات پرداختیم؛ تازه‌ترین اخبار ۲۴ ساعت اخیر را در ادامه بخوانید.

* جنجال فایل صوتی ظریف

روز گذشته فایل صوتی سه ساعته‌ای از محمدجواد ظریف در شبکه‌ی ماهواره‌ای ایران اینترنشنال منتشر شد. این مصاحبه‌ی محرمانه ظریف با سعید لیلاز (که گفته می‌شود تقطیع شده) در روز ششم اسفند سال ۱۳۹۹ و در قالب برنامه‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» و زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری ضبط شده است.

محمدجواد ظریف در این گفتگو به موضوعاتی، چون دیپلماسی و سیاست خارجی کشور پرداخته و درباره نقش شهید سرلشکر قاسم سلیمانی در دیپلماسی مطالبی مطرح کرده است. ظریف در بخشی از این فایل صوتی گفته در تمام این سال‌ها «ما هزینه میدان کردیم. میدان هزینه ما نکرد.»

انتشار این گفت و گوی محرمانه در فضای مجازی با خیل عظیمی از واکنش‌های منفی کاربران همراه بوده و محبوبیت ظریف پس از انتشار به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. نکته‌ی قابل توجه این واقعه، هدف انتشار دهندگان و چگونگی درز اطلاعات و رسیدن آن به شبکه‌ی ایران اینترنشنال است. گفته می‌شود این دوقطبی از جانب رقبای ظریف از جمله لاریجانی صورت گرفته است. حسام الدین آشنا نیز به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، به عنوان اولین مسئول درز این اطلاعات شناخته می‌شود. این در حالی است که آشنا در توییتی از این مساله به عنوان «کید» نام برده و گفته: «اللهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده، انشاالله این سوء نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد.»

* عارف و پزشکیان نامزد‌های جبهه اصلاح‌طلبان ایران

بابک آذرباد دبیر جبهه اصلاح‌طلبان ایران، مسعود پزشکیان و محمدرضا عارف را به عنوان نامزد‌های این جبهه برای انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری معرفی کرد.

آذرباد با اشاره به کاندیداتوری کرباسچی افزود: «درباره نامزدی کرباسچی در انتخابات ریاست جمهوری نظری ندارم و حزب کارگزاران در این زمینه باید تصمیم بگیرد.»

* پزشکیان: به نفع جهانگیری کنار می‌کشم، اما لاریجانی نه

مسعود پزشکیان امروز ۶ اردیبهشت در گفتگو با روزنامه خراسان گفت: «می‌آیم در مناظره‌ها شرکت می‌کنم، بعد در جمع بندی اگر نظر مردم در نظرسنجی‌ها این باشد که فلان نفر شایسته‌تر و جلوتر از من است؛ کنار می‌کشم. به نفع لاریجانی کنار نمی‌کشم؛ اما درباره جهانگیری اگر نظر مردم باشد، کنار می‌روم و کمکش هم می‌کنم.»

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: «باید بدانیم رئیس دولت یا رئیس جمهور چه اختیاراتی دارد و طرف مقابل چه اختیاراتی. طبیعتا رئیس جمهور نمی‌تواند در قوه قضاییه و مجلس زیاد دخالت کند، ولی در همین اختیاراتی که رئیس جمهور دارد، می‌تواند خیلی کار‌ها را انجام دهد. بنده صددرصد از اصولگرا‌ها هم اصولگراتر هستم. اصلاح‌طلبی تعریفش مشخص است و من معتقدم برای این که مملکت جلو برود باید اصلاحات کرد.»

* عارف: ابایی از حضور در انتخابات ندارم

محمدرضا عارف امروز دوشنبه ۶ اردیبهشت در گفتگو با ایرنا گفت: «ابایی از حضور در انتخابات ندارم و اگر به نتیجه قطعی برسم حتما در آن حضور پیدا می‌کنم.»

وی افزود: «من نگران حضور مردم در انتخابات هستم. مهمترین وظیفه رسانه‌ها در شرایط کرونا دعوت به استقبال مردم در انتخابات است. اگر مشارکت مردم بالای ۵٠ درصد باشد شانس کاندیدای اصلاح طلب برای ریاست جمهوری نیز افزایش پیدا می‌کند.»

* منصوری: انتخابات به تعویق بیوفتد

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ایران گفت: «تعویق زمان برگزاری انتخابات در قانون در نظر گرفته شده است، دولت متولی این انتخابات است. تنها راهکار برای افزایش مشارکت، این است که انتخابات تا زمان خفیف‌تر شدن موج کرونا به تعویق بیافتد. در غیر این صورت آنچه که قابل پیش‌بینی است این است که در کنار همه عواملی که به سردی انتخابات کمک می‌کند، کرونا نیز به مراتب مزید بر علت خواهد شد و بر درصد مشارکت شهروندان در انتخابات اثرات بسیار منفی به جای خواهد گذاشت.»

* برگزاری انتخابات در موعد مقرر

جمال عرف رییس ستاد انتخابات کشور در گفتگو با ایسنا، درباره‌ی گمانه زنی‌ها پیرامون به تعویق افتادن انتخابات ۲۸ خردادماه اظهار کرد: «دولت و وزارت کشور هیچ برنامه‌ای برای تعویق انتخابات ندارند و انتخابات طبق زمان بندی اعلام شده در ۲۸ خردادماه برگزار می‌شود.»

* شورای نگهبان و احراز صلاحیت‌ها

عباسعلی کدخدایی در نشست مجازی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا گفت: «کسانی که صلاحیت‌شان احراز نمی‌شود، قانون اجازه نمی‌دهد که شورای نگهبان مسائل مرتبط با پرونده‌شان را بازگو کند. شورای نگهبان بر اساس وظیفه‌ای که برعهده دارد انجام وظیفه می‌کند و ممکن است که خطا هم کرده باشد و معصوم نیست، اما طبق مر قانون عمل کرده و می‌کند و باید دقت کرد که بررسی شرایط به شکل صحیحی انجام شود.»

* اعلام کاندیداتوری تاج‌زاده

سید مصطفی تاج‌زاده معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات، در بیانیه‌ای کاندیداتوری خود را اعلام کرد و گفت: «من، سید مصطفی تاجزاده، شهروندی از تبار مشروطه‌خواهان و اصلاح‌گران با استمداد از روح پاک شهیدان عدالت و آزادی برای تغییر و برای اصلاحات ساختاری، رویکردی و رفتاری وارد میدان انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوم.»

* سعید محمد را نمی‌شناسم

محسن رفیقدوست فرمانده اسبق سپاه، درباره کاندیداتوری سعید محمد گفت: «او را نمیشناسم. اصلا از کجا پیدا شد. من با اکثر مسئولان سپاه که صحبت کردم از او حمایت نمی‌کردند.»

نظر شما