شناسهٔ خبر: 46880521 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

پایه سهام عدالت کج بنا شده است

کارشناس بازار سرمایه گفت:اگر هیئت مدیره شرکت‌های سپرده گذاری استانی به درستی انتخاب نشوند در آینده ما با پرونده‌های زیادی در رابطه با این شرکت‌ها مواجه خواهیم شد.

صاحب‌خبر -

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در پاسخ به این پرسش اگر مردم در رای گیری مجامع الکترونیک شرکت های سرمایه گذاری استانی حضور پیدا نکنند، آیا ارزش سهام عدالت تغییر می کند؟ بیان کرد: من از پایه و اساس با این مکانیزم مشکل دارم، سهام عدالت، زیرا تعریف سهام عدالت از ابتدا مشکل داشت، قاعدتا هر تصمیمی که در مورد آن گرفته شود، چالش‌های جدیدی را به وجود می‌آورد.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد:سهامداران سهام عدالت تعداد زیادشان از افرادی هستند که سرمایه گذاری کردن به آن‌ها توصیه نمی‌شود، زیرا اصولا این افراد پولی ندارند، که پس انداز کنند، این افراد که معمولا دهک‌های پایین جامع را تشکیل می‌دهند، نیاز به نقدینگی دارند و تمایل دارند که بتوانند سهام هایشان را تبدیل به نقدینگی کنند، از آنجا که مردم سهامداران خرد شرکت‌های سهام عدالت هستند نسبت به افرادی که می‌خواهند بیایند و کرسی مدیریت شرکت های سرمایه گذاری استانی را بر عهده بگیرند، هیچ شناختی ندارند، مگر اینکه رای گیری با استقاده از شورای مشورتی محله یا شورا‌های شهر انجام شود و با معرفی نامزد‌ها و تبلیغات این اتفاقات صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: فرقی نمی‌کند، سهامداران شرکت های سرمایه گذاری استانی بیایند و مدیران شرکت‌های سپرده گذاری استانی را انتخاب کنند، چون این مکانیزم غلط است زیرا این افراد سرمایه گذار نیستند، از طرفی اگر افرادی بیایند و از این فضای نا آگاهی عمومی سهامداران  بخواهند سوء استفاده کنند می‌توانند با یک مقدار سهم کمی مقدار آرایی زیادی به دست بیاورند.

سوری در رابطه با انتخابات مجامع بیان کرد: پس در کل مکانیزم تشکیل سرمایه گذاری استانی و انتخابات اعضای هیئت مدیر توسط مجامع و بحث‌هایی از این قبیل از پایه و ریشه غلط است، کار درست است این است که همه سهام های، سهام عدالت تجمیع شود و شرکت های سرمایه گذاری‌ استانی همه به کل تعطیل شوند و سهم‌های تجمیع شده به متقاضیان عمده سهام فروخته شود و پول آن را بین سهام داران تقسیم کنند. ما نباید انتظار نداشته باشیم که شرکت سرمایه گذاری استانی مثل یک شرکت سرمایه گذاری استاندارد، هیئت مدیره استاندارد و درستی داشته باشد، از همین الان پیش بینی می‌کنم که در طی سال های آینده ما پرونده‌های زیادی در رابطه با این شرکت‌های سپرده گذاری استانی خواهیم داشت.

وی افزود: با رای دادن آگاه مردم هم باز این قضیه درست نمی‌شود و مردم نمی‌توانند با انتخاب بین بدتر و خوب‌تر کاری کنند، چون مکانیزم اشکال دارد،با انتخابات مجامع و هیئت مدیره و سپردن سهام به دست آن‌ها باز هم مشکل حل نمی‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای شرایط فعلی بازار سرمایه پیشنهاد می‌شود؟، گفت: مسکن‌های کوتاه مدتی وجود دارد، ولی روند کار مشکل دارد به جای اینکه این روند اشتباه را متوقف کنیم، با برگزاری انتخابات یا از این قبیل موارد به آن شاخ و برگ می‌دهیم.

سوری گفت: پیدا کردن این تعداد از افراد که صلاحیت مدیریت اموال مردم را داشته باشند در بازار سرمایه ما که اخیرا بزرگ شده و تازه بالغ است، اصلا ممکن نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که رزومه  افرادی که کاندید‌اهای هیئت مدیره می‌شوند به چه صورت است؟ تشریح کرد: چون یک طرف این قضیه به دولت مربوط می‌شود، معمولا از شفافیت لازم برخوردار نیست و ما به اندازه لازم افراد که دارای صلاحیت  برای برعهده گرفتن هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی را نداریم و نکته قابل توجه این است که مردم باید آگاه باشند، چون اگر هیئت مدیره خوبی انتخاب نشود اول از همه ارزش سهام عدالت و بعد نمای کلی بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما