شناسهٔ خبر: 46873810 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

درخواست عجیب دانشگاه‌ها از سازمان سنجش / پذیرش دانشجوی دکتری سلیقه‌ای یا ضابطه‌مند؟

درخواست برخی مسئولان دانشگاهی تغییر شیوه پذیرش دانشجویان دکتری و به حداقل رساندن سهم آزمون کتبی در این فرآیند است، درخواستی که با توجه به سابقه و تخلفات پنهانی دانشگاه‌ها عادلانه به نظر نمی‌رسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، شیوه جذب دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف چندی است که مورد نقد و انتقاد مسئولان و کارشناسان بسیاری است، از تامل در برگزاری کنکور سراسری گرفته تا نحوه جذب و پذیرش دانشجویان دکتری.

 

از چک و چانه زدن مسئولان برای حذف یا تغییر شیوه جذب دانشجویان کارشناسی در دانشگاه‌ها که بگذریم به شیوه پذیرش دانشجوی دکتری می‌رسیم که مسئولان دانشگاهی برای حذف آزمون کتبی یا به حداقل رساندن تاثیر آن در جذب دانشجو تلاش بسیاری می‌کنند.

 

احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در این باره بیان کرد: مثلاً رشته حسابداری یا مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی حقیقتاً از سطحی به مراتب بالاتر و متمایز از سایر دانشگاه‌های کشور برخوردار است؛ بنابراین طبیعی است که دانشگاه علامه بخواهد برای پذیرش دانشجوی دکتری در این رشته‌ها اختیار عمل داشته باشد و بر اساس معیار‌های تخصصی خود، چنین دانشجویانی را سنجش و پذیرش کند. با این حال، اما متاسفانه می‌بینیم که همچنان یک شیوه یکسان سراسری برای سنجش و پذیرش دانشجوی دکتری در تمامی دانشگاه‌های کشور اعمال می‌شود؛ روش و سبک و سیاقی که عملاً با پیشرفت‌های علمی و توسعه دانش در جهان منطبق نیست.

 

اختیار دادن به دانشگاه‌ها برای انتخاب دانشجویان دکتری گویا خواسته جمعی دانشگاه‌هاست که در نگاه اول شاید خوب و منطقی برسد، اما با تجربه‌ای که از دانشگاه‌ها دیده‌ایم کاری کاملا اشتباه است. درحقیقت دانشگاه‌ها درخواست دارند که هیچ آزمون کتبی برای دکتری برگزار نشود یا سهم آزمون عملی و مصاحبه نسبت به آزمون کتبی افزایش یافته و به نسبت ۷۰ به ۳۰ برسد.

 

در سال‌های اخیر معمولا دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی برای گزینش دانشجویان (مصاحبه) کنکور دکتری ۱۴۰۰ رفتار‌های سلیقه‌ای و غیرمنطقی را از خود نشان داده‌اند که این مسئله باعث می‌شود اصرار و درخواست آن‌ها برای حذف آزمون کتبی نگران کننده باشد. چرا که برخی رتبه‌های برتر کنکور دکتری در سال‌های متوالی این موضوع را مطرح می‌کنند که گاه اساتید با بهانه‌های بی‌جا و سوالات نامربوط آن‌ها را رد می‌کنند و هرگز توجهی به سوابق علمی و پژوهشی یا رتبه آزمون کتبی آن‌ها نمی‌کنند.

 

بعنوان مثال یکی از معیار‌های اعضای هیئت علمی برای امتیازدهی به داوطلب در روز جلسه مصاحبه، محل تحصیل او در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد است و اگر داوطلب در دانشگاهی جز دانشگاه محل مصاحبه تحصیل کرده باشد معمولا در اولویت پذیرش نیست.

 

این درحالیست که چنین معیاری در هیچ کجای قانون آزمون عملی و مصاحبه کنکور دکتری ذکر نشده و مسئولان وزارت علوم معتقدند که چنین چیزی صحت ندارد و درصورت بروز، تخلف است. اما از آنجایی که بر مصاحبه‌های کنکور دکتری دانشگاه‌ها همچون دیگر مسائل، نظارتی وجود ندارد متاسفانه دیده می‌شود که اعضای هیئت علمی سلیقه‌ای رفتار می‌کنند و مشکلات بسیار است.

 

طبق اخبار منتشره، معاونان آموزشی ۱۳ دانشگاه سطح یک به سازمان سنجش آموزش کشور نامه نوشته و پیشنهاد سهم ۷۰ به ۳۰ شدن آزمون عملی به آزمون کتبی دکتری ۱۴۰۰ را دادند که در این بین قرار شد سازمان سنجش سهم آزمون کتبی را ۴۰ درصد و سهم آزمون عملی را ۶۰ درصد لحاظ کند، اما در کنکور دکتری ۱۴۰۰ دیده شد که سهم آزمون‌ها همچون گذشته ۵۰ به ۵۰ است.

 

بنابراین مجددا صدای دانشگاه‌ها در آمده است که چرا پیشنهاد و صحبت‌های آن‌ها با سازمان سنجش مورد توجه قرار نگرفته و آزمون‌ها همچون سابق درحال برگزاری است. در این خصوص معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد:  هرچند سازمان سنجش سیستم را تغییر نداد، با این وجود اما دانشگاه‌های سطح یک از آنجا که همچنان بر این باورند که توانایی‌های دانشجویان باید در مصاحبه‌ها و گفت و گوهای رو در رو مورد سنجش قرار بگیرد، بار دیگر پیشنهاد خود را کتباً و صرفاً جهت یادآوری دوستان، به سازمان سنجش ارسال کردیم و امیدواریم که حداقل از سال آینده اعمال شود.

 

حال باید دید اینقدر اصرار و درخواست دانشگاه‌ها برای اختیاردهی به آنها به کجا ختم می‌شود و چقدر مسئولان در این مسئله عدالت را مد نظر قرار می‌دهند.

نظر شما