شناسهٔ خبر: 46851615 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

بالاتر از سیاهی

بار دیگر ویروس جدیدی از کرونا سربرافراشته که این بار منشا آن کشور هند است. وزارت بهداشت هند اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کرونا به شدت افزایش یافته، به گونه ای که هر 4 دقیقه یک نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می دهد.

صاحب‌خبر -

بار دیگر ویروس جدیدی از کرونا سربرافراشته که این بار منشا آن کشور هند است. وزارت بهداشت هند اعلام کرد که تعداد مبتلایان به کرونا به شدت افزایش یافته، به گونه ای که هر 4 دقیقه یک نفر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می دهد.

این کشور با ثبت 346هزار و 786 مورد جدید رکورد تازه ای را در جهان ثبت کرد. سیستم بهداشت و سلامت پایتخت که از ضعف حمایت مالی رنج می برد نیز از هم پاشیده است.

با وجود اینکه دیوان عالی هند وضعیت اضطراری اعلام کرده؛ اما این وضعیت "فراتر از وضعیت اضطراری" است و گفته می شود این وضعیت از اورژانس گذشته است. به گفته یک ویروس شناس بزرگ هندی؛ "فروپاشی کامل یک سیستم لعنتی" است. در بمبئی و دهلی که دو نقطه اصلی بحران هستند، حالا زنده ماندن "یک نعمت" محسوب می ‌شود.

در دهلی نو، هر لحظه صدای آژیر آمبولانس ‌ها شنیده می‌شود. لحظه به لحظه بر تعداد بیماران کرونایی افزوده می شود. بیمارستان های هند با کمبود امکانات مواجه شده اند به گونه ای که دو بیمار در یک تخت بستری می شوند و نبود اکسیژن موجب از دست دادن بسیاری از جان ها می شود. دولت این کشور با هواپیما و قطار در حال رساندن اکسیژن از سراسر کشور به پایتخت است اما اوضاع بسیار وخیم تر از آن است. به گونه ای که یکی از بیمارستان ها که درخواست کمک کرده بود، اعلام کرده بود که فقط 90 دقیقه اکسیژن برای 260 بیمار خود دارد.
از سوی دیگر؛ تصاویر منتشر شده از سوزاندن اجساد کرونایی در شبکه های مجازی به اشکال مختلف نشان از وخیم بودن اوضاع دارد. تصاویری از کارگران شهرداری هند که اجسادی را داخل کوره قرار می دهند یا آتش سوزی اجساد در فضاهای باز  اجساد را به آتش می کشند.

وضعیت اضطرار ملی

همزمان، دادگاه عالی هند با اعلام «وضعیت اضطراری ملی» از دولت مرکزی خواسته که طرح مقابله با این ویروس مرگبار را هر چه زودتر آماده کند. از سوی دیگر آتش‌سوزی در بخش مراقبت ‌های ویژه یکی از بیمارستان های بمبئی، موجب از بین رفتن 13 بیمار کرونایی بستری شده در بیمارستان شد.
با وجود اینکه کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا درحال فروکش کردن است؛ کارشناسان از رکورد بالای هند در موارد ابتلای روزانه یعنی 297هزار و 430 مورد ابتلا در یک روز می گویند که از آمریکا و جهان عبور کرده و به کانون شیوع کرونا در جهان تبدیل شده است.

به گفته کارشناسان علت افزایش بسیار شدید موارد ابتلای کرونا در هند جدی نگرفتن خطر ابتلا و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. هندی ها با وجود اینکه در مراسم های پرازدحام شرکت می کنند از ماسک استفاده نمی کنند و در تجمعات انتخابات محلی و مراسم و گردهمایی ‌های مذهبی فاصله‌ گذاری را رعایت نمی‌ کنند.

با وجود اتفاقات اخیر در کشور هند، همسایگان این کشور مرزهای خود را به روی هندوها بستند. کشور ما نیز صبح دیروز با اعلام وزارت کشور نقل و انتقال مسافر و کالا به شکل مستقیم و غیرمستقیم از هند ممنوع شد. اما یک پرواز صبح دیروز از هندوستان به کشور ما برقرار بود. با این حال تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: هیچ پرواز برنامه ‌ای به مقصد هندوستان نداریم و برخی پروازها به صورت موردی و برای بازگرداندن دانشجویان و ایرانیان از هند انجام می‌ شود.

چرا ویروس هندی خطرناک است؟

در این ویروس جهش دوگانه صورت گرفته است. این ویژگی ورود سارس−کو۲ به بدن و ابتلا به عفونت را آسان ‌تر می ‌کند و گفته می ‌شود توانایی دور زدن آنتی ‌بادی ‌هایی را که سیستم ایمنی یا واکسن در بدن ساخته‌ اند دارد و به همین دلیل می ‌تواند در بدن با سرعت بیشتری پخش شود. حتی گفته می ‌شود خطر اینکه این ویروس جهش‌ یافته بتواند افرادی را که پیش ‌تر به کرونا مبتلا شده‌ یا در برابر این ویروس واکسینه شده‌ اند، دوباره مبتلا کند از جهش‌ های دیگر بیشتر است.

جهش‌های نوع هندی E484Q/E484K نامیده می‌شوند که برای پژوهشگران ناشناخته نیستند. آنها پیش از این هم در نوع جهش‌یافته آفریقای جنوبی B.1.353 و در نوع برزیلی P1 دیده شده بودند. در برخی موارد وجود این جهش‌ها حتی در نوع بریتانیایی B.1.1.7  هم به اثبات رسیده است.

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت نوع هندی این ویروس در شاخهVariant of interest" " جای دارد؛ یعنی آن را زیر نظر می‌گیریم اما در حال حاضر نگران‌کننده نیست. دکتر جفری بارت، مدیر بخش بررسی ‌های ژنومیک کووید ۱۹ مؤسسه "ولکام سنگر" هم می‌گوید، اینکه این ورژن هندی در ماه‌ های گذشته واقعا به گونه نگران‌ کننده ‌ای انتشار پیدا نکرده، این احتمال را تقویت می‌کند که نوع هندی، به شدت B.1.1.7 قابل انتقال نیست.

گزارش:شهلا منصوریه

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما