شناسهٔ خبر: 46847670 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دهمین طلای اروپایی فرنگی‌کار سنگین وزن ترکیه

تهران - ایرنا - پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی سال ۲۰۲۱ اروپا در حالی در ورشو پایتخت لهستان در حال برگزاری است که شب گذشته «رضا کایالپ» فرنگی‌کار وزن ۱۳۰ کیلوگرم ترکیه دهمین مدال اروپایی خود را به گردن آویخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اتحادیه جهانی کشتی در گزارشی در این خصوص نوشت: به طور معمول تیم‌ها در پایان پیکارها و پس از کسب عنوان به روی سکو برای گرفتن عکس‌های گروهی اقدام می‌کنند؛ اما شب گذشته برای تیم ملی ترکیه یک شب عادی نبود و کسی از اعضای تیم ملی کشتی فرنگی نمی‌خواست یک روز دیگر صبر کنند تا پای سکو، عکس دسته‌جمعی بگیرند. به محض پیروزی «رضا کایالپ» در دیدار فینال وزن ۱۳۰ کیلوگرم برابر  «یاکوبی کاجایا» از گرجستان، اعضای این تیم برای گرفتن عکس روی صحنه پریدند و با انگشتان دست خود، عدد ۱۰ را نشان دادند. این یک نشانه بود چرا که کایالپ دهمین عنوان قهرمانی خود را در ورزشگاه «اسپورت توروار» ورشو کسب کرده بود.

این پیکارها روز گذشته ادامه پیدا کرد و از پنج طلای ممکن، ۲ مدال طلا به روسیه رسید. نمایندگان صربستان، ترکیه و مجارستان نیز هر کدام یک مدال طلا کسب کردند.

کایالپ دارنده مدال نقره المپیک و طلای قهرمانی جهان برای رسیدن به این رکورد تاریخی مجبور بود تا لحظات آخر صبر کند. اسطوره کشتی فرنگی ترکیه در فینال مقابل کاجایا از گرجستان، همان کشتی‌گیری که او را در قهرمانی سال ۲۰۱۹ اروپا، شکست داده بود، قرار گرفت و در پایان موفق شد او را ۳ بر یک شکست دهد و به مدال طلا برسد. این مدال طلا برای کایالپ ۳۱ ساله در آستانه بازی‌های المپیک ارزشمند است چرا که نتیجه این وزن در المپیک به هیچ عنوان قابل پیش‌بینی نیست.

وی خاطر نشان کرد: کسب ۱۰ مدال طلا در ۱۱ فینال مسابقات قهرمانی اروپا احساس بسیار خوب و گام محکمی برای حضور در المپیک توکیو است.

در حالی که ۹۰ روز دیگر به بازی‌های المپیک توکیو باقی مانده است، دارنده ۲ مدال المپیک احساس می‌کند که هنوز می‌تواند پیشرفت کند و برای حضور در مسابقات رنکینگ‌دار جام «پیت لازینسکی» به ورشو لهستان بازگردد. او گفت: من به پیشرفت خود ادامه خواهم داد. من در لهستان مسابقه خواهم داد تا ببینم چقدر برای توکیو آماده هستم.

یکی دیگر از قهرمانان جهان و دارنده مدال المپیک «تاماش لورینچ» مجارستانی بود که آخرین قهرمانی وی در اروپا به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد، از آن زمان تاکنون دو مدال برنز در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کسب کرده است.

رقابت‌های کشتی فرنگی بزرگسالان اروپا از روز جمعه ۳ اردیبهشت ماه در شهر ورشو کشور لهستان در حال برگزاری است و امروز (یکشنبه) با مشخص شدن نفرات و تیم‌های برتر به پایان می‌رسد.

اسامی نفرات برتر پنج وزن نخست به شرح زیر است:

۵۵ کیلوگرم: ۱- امین صفرشایف (روسیه) ۲- اکرم اوزترک (ترکیه) ۳ - رودیک مارتچیان (ارمنستان) و الدانیز عزیزلی (جمهوری آذربایجان)
۶۳ کیلوگرم: ۱- جامبولات لوکایف (روسیه) ۲- طالح ممدوف (جمهوری آذربایجان) ۳- الکساندر یورکیانس (لتونی) و ری آبولادزه (گرجستان)
۷۷ کیلوگرم: ۱- تاماش لورینچ (مجارستان) ۲- یونس باشار (ترکیه) ۳- سانان سلیمان‌اف (جمهوری آذربایجان) و آنتونیو کامنجاسویچ (کرواسی)
۸۷ کیلوگرم: ۱- زورابی داتوناشویلی (صربستان) ۲- کریل ماسکویچ (بلاروس) ۳- ژان بلینیوک (اوکراین) و میلاد علیرضایف (روسیه)
۱۳۰ کیلوگرم: ۱- رضا کایالپ (ترکیه) ۲- یاکوبی کاجایا (گرجستان) ۳- ادوارد پاپ (گرجستان) و زورابی گدخوری (روسیه)

اسامی نفرات راه یافته به فینال پنج وزن دوم به این شرح است:

۶۰ کیلوگرم: کرم کمال (ترکیه) – سرگئی امیلین (روسیه)
۶۷ کیلوگرم: ماته نمس (صربستان) – ماتئوس لوسیان (لهستان)
۷۲ کیلوگرم: مالخاز آمویان (ترکیه) – شماگی بولکوادزه (گرجستان)
۸۲ کیلوگرم: رادزیک کولیف (بلاروس) – ادلان آکیف (روسیه)
۹۷ کیلوگرم:  موسی اولویف (روسیه) – بالاز کیس (مجارستان)

نظر شما