شناسهٔ خبر: 46813244 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پشت پرده درگیری در قامشلی سوریه

تهران – ایرنا – در روزهای اخیر درگیری های میان نیروهای دفاع ملی سوریه با شبه نظامیان کرد پس از یک آتش بس کوتاه مدت که با میانجیگری روسیه برقرار شده بود از سر گرفته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، روز شنبه 28 فروردین نیروهای آسایش یا همان نیروهای امنیت داخلی وابسته به خودگردانی کردی در مناطق شمال شرق سوریه، نیروهای دفاع ملی سوریه را به حمله به یکی از مقرهای خود متهم کردند.

آسایش در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای دفاع ملی، از زیرمجموعه های ارتش سوریه، دو بمب دستی در یکی از پست های ایست و بازرسی پرتاب کرده که یکی منفجر شد و یکی از آن ها خنثی شد.

یک هفته پیش از این حادثه نیز نیروهای آسایش، دفاع ملی را به قتل یکی از اعضای خود در قامشلی متهم کرده بود که همه این اتهام ها از طرف نیروهای دفاع ملی رد شده بود.

درگیری های پراکنده و سبک میان نیروهای آسایش و دفاع ملی درجریان بود تا اینکه نیروهای آسایش تلاش کردند یکی از فرماندهان دفاع ملی را در میدان "الوحده" در ورودی محله "طی" دستگیر کنند که این فرمانده پس از درگیری کوتاهی با نیروهای کرد از دست آن ها فرار کرد.

پس از این حادثه نیروهای آسایش، محله طی تحت سیطره ارتش سوریه را گلوله باران کردند و نیروهای دفاع ملی نیز به آتش آن ها پاسخ دادند.

شبه نظامیان کرد مورد حمایت آمریکا برق محله طی را قطع و تک تیراندازهای خود را بر بالای ساختمانهای بلند مستقر کردند.

نیروهای آسایش با اعزام صدها نیرو  و دستگاه تجهیزات نظامی سنگین محله عرب نشین طی را محاصره کردند.

این درگیری ها روز چهارشنبه به اوج خود رسید و درگیری های شدیدی با سلاح های سنگین میان نیروهای دفاع ملی و نیروهای قبیله طی و دیگر قبایل عربی ساکن این محله از یک طرف و نیروهای کرد از سوی دیگر درگرفت.

به گزارش خبرگزاری کردی هاوار، این درگیری ها روز پنجشنبه با میانجیگری نظامیان روسی با آتش بس متوقف شد.

دو طرف روز پنجشنبه متعهد شدند که به تمام درگیری ها پایان دهند و نیروهای روسی نیز در اطراف محله طی شهرقامشلی به صورت گشتی های خودروی و پیاده به منظور اجرای کامل آتش بس مستقر شدند.

این آتش بس دیری نپایید و درگیری ها باردیگر در اطراف محله طی و حلکو در جنوب شهر قامشلی از سر گرفته شد.

شبکه المیادین پنجشنبه شب ازدرگیری میان نیروهای آسایش و نیروهای دفاع ملی در محله های حلکو و الزهور شهر قامشلی خبرداد.

در این درگیری ها، نیروهای دفاع ملی توانستند برمقر نیروهای آسایش در محله حلکو و یک پست ایست و بازرسی و جایگاه سوخت و اطراف آن در محله الزهور مسلط شوند و این درگیری ها همچنان ادامه دارد.

شبه نظامیان کرد ساکن مناطق شمال شرق سوریه که از حمایت نظامیان اشغالگر آمریکایی برخوردار هستند بارها برای نهادهای دولتی مستقر در این مناطق ایجاد مزاحمت کرده اند.

اشغال ساختمان های دولتی و اخراج کارمندان آن ها و تغییر کتاب های درسی مدارس و اخراج کادر آموزشی مخالف این اقدام، قاچاق محصولات کشاورزی این منطقه از جمله گندم به خارج با همکاری آمریکا و فروش نفت مناطق شرقی سوریه به رژیم صهیونیستی نمونه هایی از اقدامات غیرقانونی شبه نظامیان کرد در چند ماه گذشته در شمال شرق سوریه است.

نظر شما