شناسهٔ خبر: 46803460 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

قیمت خودروهای ایرانی در بازار کشورهای خارجی ارزان‌تر است؟

ilna

صاحب‌خبر -

مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صمت عنوان کرد این موضوع که قیمت خودروهای ایرانی در کشورهای خارجی پایین‌تر است به هیچ عنوان صحت ندارد.

سهیل معمارباشی در ارتباط با اخباری مبنی بر قیمت پایین خودروهای ایرانی در بازارهای خارجی از جمله لبنان، سوریه و عراق عنوان کرد که قیمت خودروهای ایرانی در کشورهای خارجی در مقایسه با بازارهای خارجی تعیین می‌شود. بنابراین این که خودروسازان با وجود هزینه بازاریابی، حمل و خدمات پس از فروش، خودروها را در این بازارها با قیمت کمتر از داخل و با ضرر بفروشند کاملا کذب است. قیمت‌های صادراتی خودروهای مذکور از قیمت داخلی آن‌ها بیشتر است. یعنی اگر ایران خودرو تمام محصولات خود را به بازار خارجی صادر کند بسیار بیشتر از آن که در داخل بفروشد نفع می‌کند . گروه خودروسازی سایپا نیز محصولات خود را با قیمت بیشتری در مقایسه با بازار داخلی عرضه می‌کند.

قیمت خودروهای داخلی ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت محصولات مشابه خارجی است

ارزش پولی ایران به شدت کاهش پیدا کرده است، لذا محصولات داخلی با ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت محصول مشابه در بازار عراق به آسانی به فروش می‌رسند. بنابراین این مسئله که قیمت خودروهای ایرانی در بازار خارجی پایین‌تر از بازار داخلی است به هیچ عنوان صحت ندارد. رقم ۱۵۰۰ دلار برای بعضی خودروها در بازار خارجی نیز کذب است.

معمارباشی با اشاره به این که قیمت خودروهای داخلی نسبت به خودروهای هم کلاس پایین‌تر است اظهار کرد که در کلاس جهانی خودرویی که بتواند استاندارد ۸۵ گانه را اخذ کند، قیمتی پایین‌تر از ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار ندارد. بعضی از اتومبیل‌های کوچک خاص هستند که الزامی به رعایت طیف گسترده‌ای از استانداردها را ندارند و تردد محدود دارند که این خودروها ممکن است قیمت کمتری داشته باشند. اما برای خودروهایی با این استاندارد، قیمت پایین‌تر از ۱۲ تا ۱۳ هزار دلار در بازار وجود ندارد. بنابراین فروش اتومبیل‌های ساخت داخل در بازارهای خارجی بالاتر از قیمت داخلی است.

قیمت خودروهای ایرانی قیمت خودروهای ایرانی

نحوه قیمت‌گذاری خودروهای صادراتی

مدیرکل صنایع و نقل وزارت صمت در ارتباط با شیوه قیمت‌گذاری خودروهای صادراتی اظهار کرد که برای فروش خودروی صادراتی باید خودروساز بازاریابی و عرضه کند. بازارهای خارجی نیز اغلب ممنوعیت واردات ندارند و تمام خودروسازان حضور دارند. در این بازارها قیمت خودروهای ایرانی نیز در فرآیند رقابت مشخص می‌شود. خودروهای ساخت داخل با ۶۰ تا ۷۰ درصد قیمت یک خودروی هم کلاس خارجی با آپشن‌های مشابه روانه بازار می‌شوند و فروش مناسبی هم در بازارهایی دارند که الزامات استانداردی با آن‌ها همخوان است.

وی با اشاره به استانداردهای سخت‌گیرانه در بعضی از کشورها بیان کرد که یکی از اصلی‌ترین مشکلات صادراتی شرکت‌های خودروسازی ما این است که بعضا کشورهای همسایه استانداردهای دشوار و حتی دشوارتر از استانداردهای اروپایی اعمال می‌کنند. از آنجایی که خودروساز داخلی اتومبیل خود را مطابق با این موضوع به تولید نرسانده، لذا قادر به ورود به بازارهای مذکور نیست؛ اما عدم ورود به بازارها به معنای عدم توانمندی شرکت‌های خودروسازی ایرانی نیست.

معمارباشی در پایان خاطر نشان کرد که برای نمونه الزامات استانداردی پیش از این در بازار کشور عراق گذاشته شده بود و تا حدودی برطرف شده تا خودروهای ساخت داخل نیز امکان ورود به این بازار را پیدا کنند؛ اما این محدودیت در بعضی از بازارهای صادراتی از جمله عربستان، امارات و حوزه خلیج فارس که استانداردهای خاص منطقه خود را دارند بسیار سخت‌گیرانه است. خودروساز می‌تواند مطابق با آن استانداردها تولید کند، اما برای تیراژ محصولی که می‌خواهد به آن بازار صادر کند، از نظر اقتصادی صرفه ندارد که برای آن استانداردها تأییدیه بگیرد و به همین دلیل از آن بازارها صرف نظر می‌کند.

نظر شما