شناسهٔ خبر: 46801696 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

جزئیات هزینه نشر مقالات پژوهشی و شیوه پرداخت اعلام شد

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم جزئیات آیین نامه تعیین هزینه انتشار مقاله در نشریات داخلی را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، محسن شریفی در تشریح جزئیات آیین نامه تعیین هزینه پردازش مقاله در نشریات علمی دسترسی باز، گفت: نشریات علمی در دنیا به دو شیوه دسترسی باز و اشتراکی عرضه می‌شوند؛ نشریات گروه اول نشریاتی هستند که مقالات آنها در اختیار همگان قرار می‌گیرد و معمولاً در قبال هزینه انجام شده مانند انتشار، داوری و انتشار مبلغی را از نویسندگان دریافت می کنند.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم افزود: مقالات گروه دوم، آن‌هایی هستند که ضمن عقد قرارداد میان یک ناشر با نشریه یا صاحب امتیاز نشریه در ازای فروش امتیازهای نشریه قسمتی از درآمد سالیانه را از سوی ناشر به صاحب امتیاز نشریه پرداخت می کند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم افزود: در راستای تعیین ضوابط و ساماندهی، دریافت هزینه پردازش یا همان انتشار مقاله در نشریات داخلی نشریات دسترسی باز این آیین نامه تدوین شد و امروز توسط وزیر علوم ابلاغ شد.

شریفی اضافه کرد: نشریات برای اخذ موافقت با دریافت هزینه انتشار از نویسندگان مقالات، باید درخواست خود را به شورای موسسه یا هیئت مدیره انجمن علمی (صاحب امتیاز نشریه) ارسال کنند.

مدیر کل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه هزینه انتشار مقاله کاملا اختیاری است، گفت: نشریه می‌تواند به شکل دسترسی باز انتشار پیدا کند اما هزینه انتشار مقاله را دریافت نکند.

شریفی درباره میزان هزینه انتشار مقاله در نشریات داخلی نیز توضیح داد و گفت: حداکثر هزینه انتشار مقاله کامل در نشریاتی که صاحب امتیاز آنها موسسه است، ۴۰۰ هزار تومان و به ازای یک مقاله کوتاه ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

وی افزود: همچنین حداکثر هزینه پردازش مقاله به ازای هر مقاله کامل در نشریاتی که صاحب امتیاز آنها انجمن های علمی هستند، پانصد هزار تومان اعلام شده و به ازای انتشار مقاله کوتاه ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول وزارت علوم درباره شیوه پرداخت هزینه انتشار مقاله نیز گفت: در نشریات دسترسی باز، پرداخت هزینه به دو شکل سازمانی و شخصی امکان پذیر است. مبلغ پرداخت شخصی از سوی صاحب امتیاز نشریه تعیین می شود و نویسنده مسئول مقاله آن را شخصاً یا از پژوهانه پرداخت می کند.

وی اضافه کرد: هنگام دریافت هزینه پردازش مقاله، ۵۰ درصد از هزینه بعد از داوری، صدور گواهی پذیرش نهایی و اخذ موافقت نامه حق چاپ از نویسنده پرداخت می شود و ۵۰ درصد باقی مانده بعد از آماده سازی مقاله برای انتشار گرفته می شود. بنابراین تاکید می شود، گرفتن اخذ کامل وجه یا بخشی از آن در زمان بررسی اولیه و حین فرایند داوری ممنوع است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم ضمن تاکید بر اینکه دریافت هزینه انتشار مقاله از نویسندگان بابت داوری ویراستاری، صفحه‌آرایی و انتشار مقاله است، افزود: دریافت هرگونه وجه از نویسندگان به عناوین دیگر ممنوع است و در صورتی که نشریات علمی خارج از این آیین نامه پولی را از نویسنده دریافت کنند، تخلف محسوب می‌شود.

شریفی خاطرنشان کرد: نشریات در صورت عدم رعایت مفاد آیین نامه پس از بررسی در گروه نشریات علمی وزارت علوم و تذکر کتبی از فهرست نشریات حذف می شوند و دست کم ۳ سال از ورود مجدد به سامانه ارزیابی نشریات علمی منع خواهند شد.

انتهای پیام/

نظر شما