شناسهٔ خبر: 46800186 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رقابت نفس‌گیر ۲ قهرمان المپیکی وزنه‌برداری ایران در تاشکند

تهران- ایرنا- مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا برای «کیانوش رستمی» و «سهراب مرادی» حکم مرگ و زندگی را خواهد داشت و کسب سهمیه دسته ۹۶ کیلوگرم به عملکرد این ۲ قهرمان المپیک بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، داستان زندگی قهرمانی «کیانوش رستمی» در ورزش ایران منتفاوت‌تر از هر ورزشکاری به رشته تحریر در خواهد آمد، ورزشکاری که هیچ کارشناسی منکر توانایی او نیست اما شیوه تعامل و اخلاق خاص او همواره این ورزنه‌بردار را در ثقل اخبار قرار داده و در برخی از مواقع  موجب شده تا او نتواند آنگونه که انتظار می‌رود،  نتایج خوبی را کسب کند.

رستمی که اکنون به همراه تیم ملی وزنه‌برداری ایران در تاشکند ازبکستان محل برگزاری پیکارهای قهرمانی آسیا حضور دارد و به دنبال آن است که با کسب عنوان قهرمانی در دسته ۸۹ کیلوگرم امتیازات از دست رفته خود را جبران و راه را برای رسیدن به المپیک توکیو هموار کند. او به خوبی می‌داند آوردگاه تاشکند ممکن است آخرین خانه رویایی وی برای المپیک باشد لذا برای عبور از این پیچ سخت قهرمانی، تدبیر و راهبرد ویژه‌ای را در دستور کار قرار داده است.

او با تغییر دسته خود در پیکارهای قهرمانی آسیا،  معادلات دسته ۹۶ کیلوگرم و امتیازات گزینشی آن را برای ایران را به نوعی دگرگون کرد. قهرمان جهان و المپیک در تاشکند در دسته ۸۹ کیلوگرم به روی تخته خواهد رفت؛ با این کار نه تنها به دنبال کسب مدال طلا در این دسته است، بلکه از سایه سنگین رقابت با سهراب مرادی و تیان تائو چینی نیز خارج ‌شد. کیانوش قرار است امتیاز مسابقات قهرمانی آسیا را جایگزین مسابقات جام پادشاهی تایلند کند. راهبرد رستمی در تاشکند به دست آوردن عنوان بهترین وزنه‌بردار آسیا است تا مجوز مستقیم در بازی‌های المپیک توکیو را به دست آورد.

جام پادشاهی تایلند اواخر سال ۲۰۱۸ برگزار شد و رستمی با کسب عنوان قهرمانی در دسته ۹۶ کیلوگرم، توانست امتیاز آن را به دست آورد. رستمی در تایلند در حرکت یک ضرب با ۱۶۰ کیلوگرم، دو ضرب ۲۱۱ کیلوگرم و مجموع ۳۷۱ کیلوگرم در رده نخست قرار گرفت.

تدبیر رستمی برای دوری از رقابت با رستمی و ورزشکار چینی به این دلیل یک حرکت تاکتیکی و هوشمندانه محسوب می‌شود که بنا به گفته کارشناسان وزنه‌برداری، ملی‌پوش کرمانشاهی وزنه‌برداری ایران اگر در دسته ۹۶ کیلوگرم و در جمع برترین‌های این دسته قرار می‌گرفت، کارش برای رسیدن به سهمیه المپیک بسیار دشوارتر می‌شد.  رستمی اگر در دسته ۹۶ کیلوگرم به روی تخته می‌رفت باید یک رقابت سنگین را تجربه می کرد رقابتی که شرط رسیدن به امتیاز کامل آن، ‌ عبور از رکورد سهراب با اختلاف ۱۱ کیلوگرم بود.  

چنانچه «سهراب مرادی» دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو در دسته ۹۶ کیلوگرم در روزهای اوج خود باشد و در یک‌ضرب و مجموع بتواند رکورد مسابقات جهانی ۲۰۱۸ عشق‌آباد را تکرار کند آن زمان رستمی مجبور است که ۱۱ کیلوگرم بیشتر از مرادی بزند. رکورد دوضرب مرادی ۲۳۰ کیلوگرم و رکورد مجموع او ۴۱۶ کیلوگرم است.

با این شرایط رستمی باید رکورد مجموع ۴۲۷ کیلوگرم را ثبت می‌کرد که کاری ناشدنی است زیرا بهترین رکورد او در دسته ۹۶ کیلوگرم مربوط به مسابقات قطر کاپ است که توانست در مجموع ۴۰۳ کیلوگرم را به ثبت برساند. او در مسابقات قطر با مهار ۱۷۸ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۲۵ کیلوگرم در دوضرب رکورد شخصی خود را پنج کیلوگرم افزایش دهد.  

کیانوش رستمی با تغییر وزن، عملا سهراب را به گوشه رینگ برد و به دنبال آن است که امروز (پنجشنبه) تمام توان خود را برای ارتقا امتیاز به کار گیرد زیرا هر وزنه‌ای که  در مجموع توسط رستمی مهار شود، سهراب مرادی باید چهار تا پنج کیلوگرم بیشتر از آن را بالای سر ببرد.

اکنون امتیاز کیانوش رستمی در رنکینگ دسته ۹۶ کیلوگرم ۲۸۵۲ است و در جایگاه ۳۲ قرار دارد و رنکینگ سهراب مرادی ۲۱۳۷ امتیاز است که جایگاه وی را در پله ۵۲ جدول قرار می‌دهد. اما رستمی چون قرار است امتیاز جام پادشاهی را جایگزین کند امتیاز او بدون آن مسابقه ۲۰۴۱ است که پایین‌تر از مرادی قرار می‌گیرد. اکنون مرادی ۹۵ امتیاز نسبت به رستمی برتری دارد.

البته این تنها یک رقابت داخلی است و زمانی که جنبه آسیایی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد داستان پیچیده‌تر خواهد شد زیرا این ۲ تنها مدعیان رسیدن به عنوان برترین قاره نیستند بلکه «رسول بیک‌اف» قرقیزی و «چن پوجن» از چین تایپه نیز برای این عنوان خواهند جنگید. در مسابقات قهرمانی آسیا اگر ۲ ورزشکار چین تای‌په و قرقیز به امتیازات خود اضافه نکنند کیانوش رستمی باید ۳۹۵ کیلوگرم در مجموع مهار کند و مرادی نیز باید به مجموع ۳۹۹ برسد. در این صورت مرادی برنده میدان تاشکند خواهد شد. اما اگر ۲ وزنه‌بردار غیر ایرانی امتیاز کسب کنند رستمی باید مجموع رکورد خود را به ۴۰۰ کیلوگرم و مرادی نیز باید به ۴۰۵ کیلوگرم افزایش دهند. در آن صورت مرادی جواز حضور در المپیک را کسب خواهد کرد. در غیر این صورت کار این ۲ قهرمان عملا تمام خواهد شد چون گزینشی المپیک در کلمبیا در فاصله کمتر از ۲۰ روز از مسابقات قهرمانی آسیا است و ریکاوری آنان سخت خواهد  شد.

اگر این ۲ ورزشکار به رکوردهای اعلام شده هم نرسند خداحافظی آنان از توکیو حتمی خواهد شد و کادر فنی باید دوباره به دنبال «علی هاشمی» در دسته ۱۰۹ کیلوگرم برود تا در کلمبیا بتواند امتیازات از دست رفته را جبران کند.

یکی از سختی‌های رستمی و مرادی در تاشکند حضور ۲ وزنه‌بردار قرقیز و تایوانی است که کار را برای آنان سخت می‌کند. وزنه‌بردار چین تایپه در دسته ۹۶ و ورزشکار قرقیزی در دسته ۱۰۲ کیلوگرم وزنه خواهند زد و احتمال افزایش امتیاز آنان  وجود دارد و این نگرانی را برای ۲ مدعی وزنه‌برداری ایران ایجاد خواهد کرد.

میرمصطفی جوادی، حسین سلطانی، علی میری، کیانوش رستمی، سهراب مرادی، رضا دهدار، رسول معتمدی، کیا قدمی و علی داودی نمایندگان ایران در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی ۲۰۲۱ آسیا در ازبکستان هستند. هدایت این تیم بر عهده محمدحسین برخواه است و علی جباری به‌عنوان مربی در کنار او فعالیت می‌کند.

در بخش زنان نیز فروغ یونسی، الهام حسینی، پوپک بسامی، فاطمه یوسفی و الناز باجلان وزنه‌بردارانی هستند که به نمایندگی از ایران به این مسابقات اعزام شدند.  

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا از روز ۲۸ فروردین در ازبکستان شروع و تا پنجم اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

کیانوش رستمی و علی میری، نمایندگان دسته ۸۹ کیلوگرم از ساعت ۱۸:۳۰ امروز (پنجشنبه) به مصاف رقیبان خواهند رفت. «سهراب مرادی» نیز روز جمعه در همین ساعت به روی تخته خواهد رفت.

نظر شما