شناسهٔ خبر: 4678746 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

لاوروف:

تمام تحریم‌ های ایران زودتر لغو شود/دیپلماسی تهران به سود خاورمیانه است

وزیر امور خارجه روسیه با اعلام حمایت کشورش از لغو فوری تمامی تحریم‌ ها علیه جمهوری اسلامی ایران گفت به سود منطقه است که ایران در معادلات سیاسی ایفای نقش کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در مصاحبه با هفته‌نامه «آرگیومنتلی آی فکتی» (AIF)، از لغو هرچه زودتر تمامی تحریم‌ های وضع‌ شده علیه ایران استقبال کرده و گفت: اطمینان دارد که با رفع محدودیت‌ ها روابط تجاری و سیاسی دو کشور نیز افزایش می‌ یابد.

وی با اشاره به ناآرامی‌ ها در کشورهای مختلف منطقه خاورمیانه و آفریقا گفت: مسکو تلاش بسیاری کرده است تا به دستیابی به راهکارهای سیاسی برای پایان دادن به بحران‌ های این منطقه کمک کند.

 

رئیس دستگاه سیاست خارجی روسیه همچنین هشدار داد در صورتی که ناآرامی‌ها در خاورمیانه ادامه داشته باشد، ممکن است «پیامدهای جانبی جدی برای ثبات بین المللی» داشته باشد.

وزیر امور خارجه روسیه درباره نقش مسکو در مذاکرات هسته‌ ای گفت: «دیپلماسی روسیه کمک بسیاری به رسیدن به چارچوب توافق برای حل موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ ای ایران که در نهایت در لوزان به دست آمد، ارائه داد.»

وی افزود: «معتقدیم که پیشرفت بیشتر در این مسیر، برداشته شدن هرچه زودتر تحریم‌ های ضد ایرانی، چه آنها که شورای امنیت سازمان ملل وضع کرده و چه تحریم‌ های یکجانبه، در راستای منافع ملی ماست.»

وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه ایران شریکی دیرینه برای مسکو است، گفت: «اطمینان داریم تنش‌ زدایی از مسئله ایران به سود روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه ماست و به همین علت برای روسیه نیز سودآور است.»

وی با بیان اینکه ایران باید در امور منطقه‌ ای نقش داشته باشد، گفت: «اطمینان داریم مشارکت کامل ایران در امور منطقه‌ ای به سود امنیت خلیج فارس و مناطق مجاور آن است. ثبات منطقه بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا وضعیت عادی را به کشورهای آن منطقه بازگردانده مشکلات موجود بر سر راه از سرگیری مبادلات اقتصادی خارجی را که در راستای منافع دوجانبه اقتصادی و تجاری ما و حضور بیشتر شرکت‌ های روسیه در آن بازارها نیز است، مرتفع می‌ کند.»

لاوروف تاکید کرد: «به طور کلی ما اصولا مخالف توسل به فشار در روابط بین‌ الملل و محروم کردن کشورها از حقوقشان به علت اهداف خودخواهانه و منفعت‌ طلبانه هستیم.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین به محدودیت‌ های ایجاد شده برای صادرات نفت و گاز ایران اشاره کرد و آنها را غیرقانونی خواند.

 

وی در این زمینه گفت: «هیچ محدودیتی از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صادرات نفت و گاز ایران وجود ندارد. (در این مدت) تهران به کشورهایی که از محدودیت‌ های غیرقانونی غربی نترسیده و یا با واشنگتن به توافق‌ های دوستانه رسیده‌ اند، به هیدروکربن (نفت و گاز) فروخته است.»

به گزارش فارس، روسیه یکی از 6 کشوری است که در قالب گروه موسوم به 1+5 در حال مذاکره با ایران برای حل مسئله هسته‌ ای هستند. مسکو که از پارسال به علت مناقشه شرق اوکراین، خود درگیر تحریم‌ های غرب شده و درصدد گسترش مناسبات اقتصادی با کشورهاست، در جریان این گفتگوها بارها از برداشته شدن تحریم‌ های ایران حمایت کرده است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما