شناسهٔ خبر: 46784484 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد؛

فرافکنی دولت و فرار از مسئولیت واردات واکسن کرونا

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران با انتقاد به موضوع واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی گفت: آنچه دولت در خصوص واردات واکسن و ارتباط دادن این موضوع به تحریم‌ها می گوید بیش از اینکه حقیقت داشته باشد، فرافکنی و فرار از مسئولیت است. دولت که باید وظیفه خطیر خود را در برابر حفظ سلامت جامعه و بهبود شرایط اقتصادی با تامین و درخواست بهنگام واکسن انجام می داد، حال که وظایف خود را به خوبی انجام نداده با فرافکنی قصد رفع و رجوع کردن مسئولیت خود را دارد و مایل است آن را به گردن بخش خصوصی و تحریم ها بیاندازد.

صاحب‌خبر -

 

 

به گزارش راهبرد معاصر؛  با اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر مساله تزریق واکسن کرونا را آغاز کرده و تلاش می کنند برای بازگشت کشورشان به وضعیت قبلی و عادی تزریق واکسن کرونا را بیشتر در دستور کار قرار دهند اما میزان تزریق و واردات واکسن در ایران یک انتقاد جدی از عملکرد دولت در این زمینه است، موضوعی که موجب شد تا دولت‌مردان و شخص رئیس جمهور خواستار واردات واکسن توسط بخش خصوصی شوند.

 

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی با انتقاد به بحث مطرح کردن واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی از سوی دولت گفت: آنچه آقای رئیس جمهور و مسئولین امر در خصوص واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی عنوان می کنند از آن حرف هایی است که دولت را به شدت زیر سوال می برد که دولت بر چه اساسی اینگونه سخن می گوید.

 

وی در ادامه افزود : واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی از آن حرفهاست که یک بار دیگر آن هم در مقوله مهمی چون واردات واکسن از دولت آقای روحانی شنیدیم، مگر واکسن کرونا نخود و لوبیاست که از هر بقالی بخریم و وارد کشور کنیم؟ قطعا واردات واکسن کرونا به این راحتی ها نیست که هر کسی برود، بیاورد، بلکه کارخانه های واکسن ساز دنیا که واکسن کرونا را تهیه و تامین می کنند، قطعا زیر نظر سازمان بهداشت جهانی کار می کنند و باز هم زیر نظر سازمان بهداشت جهانی واکسن را به دولت‌ها می دهند نه شرکت های بخش خصوصی.

 

عضو اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: وظیفه سیستم کواکس که در سازمان بهداشت جهانی به وجود آمده، این است که به خرید و انتقال واکسن به کشورها کمک کنند، کشورهای ثروتمند با واریز کردن مبالغی در صندوق کواکس از سازمان بهداشت جهانی خواسته اند که واکسن های مورد نیاز کشورها بخصوص کشورهای فقیری که امکان پرداخت کلی و یک جا یا همه هزینه واکسن را ندارند، واکسن بدهد آن هم براساس نیاز جمعیتی آن کشور. لذا سهمیه بندی با توجه به نیاز هر کشوری موضوع مهمی است و ناتوانی کشورها در پرداخته هزینه واکسن از محل این صندوق ها تامین می شود.

 

مسعود دانشمند در خصوص بی توجهی دولت به خرید واکسن کرونا گفت : بهتر است آقای روحانی به یاد داشته باشد سال گذشته که سازمان بهداشت جهانی از دولت ایران خواست که مشخصا میزان نیاز خود را به واکسن مشخص کند که ایران چه مقدار سهمیه واکسن می خواهد، وقتی دولت پاسخ سازمان بهداشت جهانی را نداد، ایران  از سهمیه ها حذف شد، حال دولت مساله را به دلیل بی توجهی خود در تامین و خرید و درخواست واکسن از سازمان بهداشت جهانی به بخش خصوصی ارجاع می دهد!؟ به هر حال مساله خرید واکسن توسط بخش خصوصی اینقدر ساده نیست که دولت از آن سخن می گوید.

 

دانشمند ادامه داد: اساساً انسان های بسیار ثروتمندتری از بخش خصوصی ما در دنیا وجود دارند که اگر اینگونه باشد که دولت می گوید می توانند ده‌ها برابر ما واکسن بخرند اما واکسن به کسی به غیر از دولت ها داده نمی شود، لذا آنچه دولت در خصوص واردات واکسن و ارتباط دادن این موضوع به تحریم ها می گوید بیش از اینکه حقیقت داشته باشد فقط و فقط فرافکنی و فرار از مسوولیت سنگینی است که در مورد مساله تهیه و تامین واکسن کرونا در قبال مردم به عهده دارد.  در حالی که دولت باید وظیفه خطیر خود را در برابر حفظ سلامت جامعه و بهبود شرایط اقتصادی با تامین و درخواست بهنگام واکسن انجام می داد، حال که وظایف خود را به خوبی انجام نداده با فرافکنی قصد رفع و رجوع کردن مسئولیت خود را دارد و مایل است آن را به گردن بخش خصوصی و تحریم ها بیاندازد.

 

این عضو اتاق بازرگانی در پایان با اشاره به وظیفه سازمان بهداشت جهانی گفت: جمهوری اسلامی ایران سال‌ها بابت حق عضویت در سازمان بهداشت جهانی هزینه می پردازد، سال‌ها است که اطلاعات پزشکی خود را در اختیار سازمان بهداشت جهانی می گذارد،لذا با شیوع بیماری کرونا سازمان بهداشت جهانی وظیفه دارد در قبال ما کاری انجام دهد، این سازمان سال گذشته وظیفه خود را با نامه دادن به دولت در راستای اطلاع از میزان نیاز ایران به واکسن انجام داد و از دولت خواست که برنامه واکسیناسیون خود را اعلام کند که میزان سهمیه ایران روشن شود  اما وقتی دولت جواب نداد، سهمیه ايران از دست رفت یا اینکه ما باید در لیست های بعدی و زمان های بعدی دریافت واکسن قرار بگیریم.

نظر شما