شناسهٔ خبر: 46782222 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

افزایش تولید ایران‌خودرو در ابتدای سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها ، مانع‌زدایی‌ها»

تولید ۵۰ هزار تارا در سال ۱۴۰۰

صاحب‌خبر -

سال ۱۴۰۰ با امید به ورود خودروهای جدید به بازار آغاز شد. به‌گزارش صمت مدل‌هایی که سال قبل رونمایی شدند قرار است سال جاری تولید انبوه آنها آغاز شده و جایگزین خودروهای قدیمی شوند.

خودروهای جدید با موتورهای طراحی‌شده داخلی خروجی نهضت تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو خواهد بود.

زنجیره تامین، داخلی‌سازی قطعات را از تیر ۹۸ به‌طور جدی در دستور کار قرار داده و جانی دوباره به صنعت در دوران تحریم و کرونا بخشیده است. کاهش وابستگی خودروسازی کشور به محصولات خارجی سبب‌شده در دوره شیوع ویروس کرونا کمترین آسیب متوجه صنعت خودرو کشور شده و در این شرایط بغرنج مدل‌های جدید طراحی و تولید شود.

به خودروسازان سخت می‌گیریم

توقف تولید برخی خودروهای قدیمی از جمله پژو ۴۰۵ و پراید در شرایطی که کشور به‌لحاظ اقتصادی و سیاسی وضعیت مناسبی ندارد، حرکتی پرخطر بود. تحریم فرصتی بود تا خودروسازان ریسک‌پذیر باشند و با جسارت بیشتری به سوی تولید خودروهای جدید گام بردارند. «تارا» یکی از مدل‌های جدید بازار خودرو کشور است که امیدهای زیادی برای فروش و ارزآوری آن وجود دارد. رئیس سازمان ملی استاندارد، محصول جدید ایران‌خودرو را باکیفیت توصیف کرده و معتقد است: تارا راحتی و ایمنی بالاتری نسبت به سایر خودروها دارد.

به‌گزارش ایکوپرس، غلامرضا شریعتی با اشاره به دستاوردهای اخیر ایران‌خودرو در بخش‌های گوناگون تحقیقات، طراحی موتور، گیربکس و محصول جدید، گفت: رشد و توسعه در این شرکت شتاب گرفته و پس از گذشت سال‌های متمادی، محصولی را تولید کرده که توانسته ۵ ستاره کیفیت را دریافت کند. این کاری بسیار ارزشمند است؛ دناپلاس اتوماتیک ساخت داخل نشانه امیدوارکننده‌ای در توسعه صنعت خودرو کشور به‌شمار می‌رود.

وی افزود: سازمان استاندارد به‌عنوان نهادی حاکمیتی باید حامی تولید ملی بوده و از سوی دیگر، حقوق مردم را استیفا و از آن صیانت کند. او تصریح کرد: موظفیم علاوه‌بر حفظ و رعایت حقوق مردم و شهروندان، نقش خود را به‌عنوان حامی تولید با هدف تحقق شعار سال مبنی بر پشتیبانی و مانع‌زدایی به خوبی ایفا کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد، هدف از تصویب استانداردهای هشتادوپنج‌گانه مطابق با استانداردهای روز اروپا را حفظ حقوق مردم و تولیدکننده دانست و گفت: اجرای استانداردها، مقررات فنی و کیفی فقط تامین‌کننده حقوق مصرف‌کننده نیست، بلکه به‌دنبال استیفای حقوق تولیدکننده برای حضور در بازار جهانی نیز هست و رقابت‌پذیری محصولات را دنبال می‌کند. شریعتی بر رعایت حقوق مردم تاکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم حقوق هر دو طرف حفظ شود.

وی با بیان اینکه حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از تولید، تدابیر دولت و سیاست‌گذاری‌های فعلی ایران‌خودرو، نشان می‌دهد این شرکت در ریل و مسیر درستی قرار گرفته، اختصاص بخشی از درآمد به حوزه تحقیق‌وتوسعه را اقدام مهمی ارزیابی کرد که نتایج موثری را برای صنعت خودرو کشور رقم زده است. شریعتی در عین حال به رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از سوی خودروسازان تاکید کرد و گفت: در ارتباط با حقوق مردم هم سخت می‌گیریم و خودروساز متعهد به اجرای آن است. انتظار داریم طبق برنامه زمانی، استانداردهای هشتادوپنج‌گانه کامل محقق شود و سازمان استاندارد نیز نهایت همکاری و حمایت را به‌عمل خواهد آورد. رئیس سازمان ملی استاندارد، خروج ایران‌خودرو دیزل از زیاندهی را از دستاوردهای مهم این شرکت عنوان کرد.

شریعتی با بیان اینکه‌ رقابت محصولات تولید داخل با خودروهای خارجی باعث افتخار است، اظهار امیدواری کرد، با حمایت و همراهی، گروه صنعتی ایران‌خودرو بتواند به جایگاه واقعی خود رسیده و خودروسازی، به صنعتی ارزآور تبدیل شود؛ در این صورت مردم خودروهای داخلی باکیفیت‌ را به انواع خارجی ترجیح می‌دهند.

وی با قدردانی از اقدامات جهادی و زیرساختی اخیر ایران‌خودرو، ساخت موتور سه‌استوانه داخلی با استانداردهای روز، بهینه‌سازی و به‌روزآوری محصولات کنونی و ارتقای سطح استاندارد آنها را اقدامی جامع و برنامه‌ریزی‌شده خواند و گفت: محصولاتی که سال جاری و سال‌های آینده به بازار عرضه خواهد شد، نشان‌دهنده مدیریت جهادی در صنعت خودرو است. حرکتی که با تکیه بر دانش داخلی و توان شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان تحصیلکرده آغازشده را حمایت می‌کنیم تا این حرکت شتابان و روبه‌رشد ادامه یابد.

برنامه تولید تارا در سال ۱۴۰۰

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از تولید و عرضه ۵۰ هزار تارا در سال جاری خبر داد. فرشاد مقیمی در نشست با رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، با تاکید بر اجرای استانداردهای هشتادوپنج‌گانه طبق تقویم و زمان‌بندی انجام‌شده، گفت: بازدید رئیس سازمان استاندارد در ابتدای سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نشان از عزم این سازمان در شناسایی و رفع چالش‌ها و موانع تولید دارد‌.

وی تصریح کرد: ایران‌خودرو قبل از انجام نظارت، خود را ملزم و پایبند به اجرای ضوابط و مقررات و استانداردهای تعیین‌شده به‌عنوان رمز موفقیت در آینده می‌داند.

مقیمی با بیان اینکه از سال گذشته با همکاری سازمان استاندارد، شناسایی موانع آغاز شده و بخشی از آن نیز رفع شده، بر ادامه این روند در سال جاری تاکید کرد. وی افزود: انتظاراتی که در جامعه از ایران‌خودرو وجود دارد را برآورده خواهیم کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با ارائه گزارشی از عملکرد سال گذشته و برنامه‌های سال جاری این خودروساز، گفت: ایران‌خودرو، سال گذشته با افزایش ۳۵درصدی تولید در بخش سواری و افزایش ۶۷درصدی در بخش خودروهای تجاری و سنگین نسبت به سال ۹۸، شعار جهش تولید را با تکیه بر توان داخلی محقق کرده است. در این میان، خودروهای مونتاژی سهم اندکی در تولیدات سال گذشته داشته‌اند.

وی از افزایش و بهبود تیراژ تولید در آغاز سال کاری ۱۴۰۰ و تا روز ۲۴ فروردین‌ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۱۷ هزار خودرو تولید شده که ۴۱۶درصد افزایش را نشان می‌دهد. در همین بازه زمانی و با ادامه تحویل در تعطیلات نوروز سال جاری، میزان تحویل به مشتریان نیز رشد چند برابری را تجربه کرده؛ از ابتدای سال جاری تا ۲۴ فروردین بیش از ۳۲ هزار خودرو تحویل مشتریان داده‌ایم.

مقیمی تولید محصول با اشتراک بالای قطعه را راهبرد ایران‌خودرو در توسعه محصول دانست و گفت: اشتراک در قطعات، مقیاس تولید را افزایش داده و سبب مدیریت زمان و هزینه سرمایه‌گذاری و در نهایت به کاهش نرخ تمام‌شده تولید و ایجاد مزیت رقابتی برای محصولات ایران‌خودرو خواهد شد.

مدیرعامل ایران‌خودرو با تشریح نقشه راه ایران‌خودرو در توسعه موتورهای کم‌مصرف، از جانمایی موتور سه‌استوانه در خودرو اقتصادی با مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر خبر داد و گفت: طبق برنامه، گیربکس ۶ دنده AMT نیز سال جاری به تولید انبوه خواهد رسید.

فروش ۳۷ هزار خودرو

مقیمی همچنین از افزایش تولید در فروردین سال جاری نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: تا ۳۰ فروردین بیش از ۲۶ هزار خودرو تولید شده است؛ در همین بازه زمانی حدود ۳۷ هزار خودرو به‌دست مشتریان رسیده که نسبت‌به فروردین سال گذشته بهبود ۴۷۴ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو با بیان اینکه در فروردین سال جاری با همت جهادگران تولید در ایران‌خودرو و شرکت‌های تامین‌کننده، بیش از ۲۶ هزار خودرو تولید شده، اظهارکرد: تیراژ تولید به تعداد ۱۳ هزار و ۴۴۱ خودرو از فروردین سال گذشته بیشتر بوده است.

مقیمی با اشاره به هدف‌گذاری تولید ۶۳۰ هزار خودرو در سال جاری، تصریح کرد: در روز پایانی فروردین‌ تعهدات معوق ایران‌خودرو به حدود ۱۱ هزار خودرو رسیده که این عدد در پایان فروردین سال گذشته ۱۰۶ هزار خودرو بوده است.

وی با اشاره به ادامه اجرای برنامه‌های توسعه‌ای محصولات در سال تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها، از آغاز فاز دوم توسعه گیربکس خبر داد و گفت: با به ثمر نشستن پروژه گیربکس ۶ سرعته دستی در سال گذشته، سال جاری گیربکس ۶ سرعته AMT را به مرحله تولید خواهیم رساند. پروژه‌های توسعه موتورهای فعلی و طراحی موتورهای کم‌مصرف نیز براساس منویات رهبر معظم‌ انقلاب با سرعت بالایی درحال اجراست.

مقیمی با بیان اینکه سال گذشته با ارتقای ۵ محصول فعلی و به تولید رساندن محصول جدید تارا با تکیه بر توان و دانش سازندگان داخلی گام‌های بلندی در مسیر توسعه صنعت خودرو برداشتیم، تاکید کرد: توسعه را با عرضه خودروهای مدرن و روز با قوت بیشتری دنبال خواهیم کرد. مسیر توسعه در ایران‌خودرو کوتاه شده و با همت متخصصان، صنعت خودرو کشور در حال شکوفا شدن است.

مقیمی در عین حال به دستاوردهای حوزه حمل‌ونقل عمومی و باری کشور، به‌‌عنوان یکی از مطالبات جامعه اشاره کرد و گفت: سال گذشته تعداد تولید در ایران‌خودرو دیزل نسبت‌به سال ۹۸ رشد ۶۷ درصدی را تجربه کرد که در این میان سهم خودروهای مونتاژی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافته و سهم اصلی تولید متعلق به محصولات با برند داخلی بوده است.

مقیمی یادآور شد: ایران‌خودرو در سالی که به‌نام پشتیبانی و مانع‌زدایی‌مزین شده، اهداف متعددی را ترسیم کرده که با مساعدت و همکاری تمامی ارکان و نهادهای مرتبط، آنها را به اجرا خواهد گذاشت؛ این شرکت تامین منافع تمامی ذی‌نفعان را هدف قرار داده و برای تحقق آن نیز برنامه و رویکردهای اجرایی مناسبی را تدارک دیده است.

سخن پایانی

بازار خودرو کشور بازاری بکر برای خودروهای جدید بوده و این ویژگی سبب شده با باز شدن فضای سیاسی و بین‌المللی شرکت‌های خارجی به‌دنبال سهم در این بازار باشند. اما تولید مدل‌های جدید داخلی و افزایش کیفیت این خودروها می‌تواند همچنان سهم خودروسازان داخلی را در بازار کشور حفظ کند و با رفع انحصار و ممنوعیت واردات همچنان مردم خواهان مدل‌های داخلی باشند. این امر امروز علاوه‌بر توسعه صنعت منجربه ارزآوری نیز خواهد شد، زیرا با تامین نیاز داخل می‌توان سهمی در بازارهای خودرو منطقه نیز داشت. به‌عنوان مثال، بازار افریقا زمانی در اختیار مدل‌هایی مانند پژو ۲۰۶ و... بود که دوباره می‌تواند برای مدل‌های جدید تکرار شود و تارا به بازارهای اروپایی هم نفوذ کند.

نظر شما