شناسهٔ خبر: 46774207 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: ناتو، دریای سیاه را پرتنش کرده است

مسکو -ایرنا - سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: آمریکا و ناتو در دریای سیاه با اقدامات تحریک آمیز خود وضعیت منطقه را متشنج و پرتنش کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،  شایگو روز سه شنبه در جمع مقامهای ارشد وزارت دفاع روسیه گفت: اوضاع راهبردی در جنوب غرب روسیه بخاطر تلاش برخی کشورها برای افزایش حضور نظامی خود متشنج و پرتنش شده است.

به گفته وزیر دفاع روسیه، دولت اوکراین همچنان برای بی ثبات کردن اوضاع منطقه دونباس (منطقه مناقشه شرق این کشور با ساکنان روس تبار) تلاش می کند.

 شایگو همچنین از انتقال شمار زیادی از نیروهای نظامی ناتو و آمریکا به مرزهای غربی روسیه خبر داد و گفت که ناتو قصد دارد در مجموع ۴۰ هزار نیروی نظامی در مناطق همجوار روسیه مستقر کند.  

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی ویژه وزارت دفاع روسیه، سرگئی شایگو روز سه شنبه هفته گذشته دستور آغاز آزمایش آمادگی رزمی ارتش روسیه را صادر کرد که تا پایان ماه آوریل جاری (۱۰ اردیبهشت) ادامه خواهد داشت.  

در این مدت چندین رزمایش بزرگ زمینی، دریایی و هوایی در روسیه برگزار می شود.

وزیر دفاع روسیه دستور داده است دراین رزمایش‌ها، امنیت و شرایط تحرکات نظامی با کیفیت خوب کاروان‌های تسلیحات سنگین و تجهیزات نظامی ارتش روسیه تامین شود.  

در بیانیه وزارت دفاع روسیه به تعداد نیروهای نظامی شرکت کننده در رزمایش‌ها اشاره نشده است، اما باتوجه به اینکه گفته شده همه نیروهای ارتش روسیه در آن شرکت می‌کنند احتمالا  ۹۰۰ هزار نیرو در این برنامه‌ها شرکت دارند.  

کارشناسان همزمانی رزمایش‌های روسیه با تشدید تنش‌های این کشور با اوکراین، ناتو و غرب را با یکدیگر مرتبط می‌دانند.  

بر اساس گزارش رسانه‌ها، تنش ها در دونباس میان جدایی طلبان و دولت اوکراین از هفته گذشته اوج گرفته است.

ولادیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین هفته گذشته طی یک مکالمه تلفنی با دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ، گفته بود که تنها با ورود اوکراین به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌توان به پایان درگیری در دونباس خاتمه داد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در مورد این اظهارات رییس جمهوری اوکراین در مورد پیوستن به ناتو واکنش نشان داد و گفت: پیوستن این کشور به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) تنها اوضاع این کشور را وخیم‌تر می‌کند.

ناتو برای برگزاری رزمایش بزرگی با شرکت اوکراین و پنج کشور دیگر در پهنه آبی دریای سیاه در ماه‌های آوریل و می (فروردین و اردیبهشت) آماده می‌شود که گفته شده سناریوی ضد روسیه دارد.  

نظر شما