شناسهٔ خبر: 46772049 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

سردار «حق بین» به همرزمان شهیدش پیوست

سردار «محمدعلی حق‌بین» از فرماندهان عملیات آزادسازی شهرهای شیعه‌نشین «نبل» و «الزهرا»، پس از تحمل یک دوره بیماری کرونا، دار فانی را وداع گفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، سردار «محمدعلی حق بین» یکی از فرماندهان سپاه قدس گیلان و فاتح نبل و الزهرا عصر امروز (سه‌شنبه، ۳۱ فروردین) پس از تحمل عوارض ناشی از بیماری کرونا در یکی از بیمارستان‌های رشت به دیار حق شتافت.

 

این سردار بزرگ اسلام، از فرماندهان عملیات آزادسازی شهرهای شیعه‌نشین  «نبل» و «الزهرا» و از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود.

 

«محمدعلی حق بین»، سال ۱۳۴۵ در روستای تازه آباد شهرستان لنگرود متولد شد و بهار سال ۱۳۶۱ و در شانزده سالگی به عنوان امدادگر به عضویت تیپ ۲۵ کربلا درآمده و به تدریج نیروی رسمی شد.

 

ایشان در سال ۱۳۶۲ به عضویت سپاه درآمد و به همراه تیپ قدس گیلان در قامت فرمانده گروهان عمار در عملیات‌های متعدد پاکسازی کردستان و چند مأموریت برون مرزی حضور داشت. از سال ۱۳۶۴ تا ابتدای سال ۱۳۶۷ جانشین فرماندهان گردان کمیل شهید حسن رضوان خواه و محمد اصغری خواه و پس از شهادت این دو شهید با حکم فرمانده لشکر قدس، فرمانده گردان کمیل شد که تا سال ۷۶ این مسئولیت را برعهده داشت.

 

حق‌بین پس از آن مسئولیت عملیات تیم دو لشکر و چندی بعد مسئول ستاد تیپ شد؛ مسئولیت‌هایی که تا سال ۸۰ ادامه داشت. او از سال ۱۳۸۲ تا سال ۸۶ به ترتیب مسئولیت‌های لجستیکی لشکر، جانشینی و فرماندهی تیپ را برعهده داشت. در سال ۱۳۸۶ با ارتقا تیپ به لشکر به سمت فرمانده لشکر پیاده قدس گیلان منصوب و ۱۰ سال این مسئولیت را برعهده داشت. از سال ۱۳۹۱ که گروه پژاک و پ. ک. ک در منطقه شمال غرب ارومیه برخی از روستاهای ایران را تصرف کردند لشکر قدس گیلان به فرماندهی سردار حق بین توانست با استفاده از تجاربی که در دوران جنگ تحمیلی در کردستان به دست آورده بود و در کنار دیگر یگان‌های رزمی و در یک دوره ۵ ساله تحت فرماندهی قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه، پژاک و پ. ک. ک را وادار به عقب نشینی کند.

 

بعد از آغاز فعالیت‌های گروه‌های تروریستی و تکفیری در سوریه و گسترش داعش، لشکر قدس گیلان مأموریت یافت به مصاف نیروهای تروریستی برود. عملیات برجسته ای که این لشکر در تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ تحت عنوان نصر ۲ بود که رزمندگان لشکر توانستند منطقه شیعه نشین نبل و الزهرا را پس از ۴ سال محاصره از دست تروریست‌ها آزاد کردند و ۵۵ هزار شیعه را که در محاصره قرار داشتند آزاد کردند. عملیاتی که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بر صورت سردار حق بین فرمانده لشکر عمل کننده بوسه زد و عملیات آزادی نبل و الزهرا را فتح خیبر نامید و گفت ما ۴ سال پشت این در گیر کرده بودیم.

 

گفتنی است، «سردار حق‌بین» چند سال در جبهه مقاومت تحت نظر حاج قاسم سلیمانی به مقابله با تروریست‌ها پرداخت و با مدیریت و درایتی که داشت موجب پیروزی‌های متعددی در منطقه شد که به همین دلیل در سال ۱۳۹۸ مفتخر به دریافت نشان فتح سه شد.

پایان پیام/164

نظر شما