شناسهٔ خبر: 46743549 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

متکی: رییس‌ شورای وحدت شاید به نامزدهای بیشتری نامه بنویسد

تهران- ایرنا- سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان درباره نامه‌نگاری آیت الله علی موحدی کرمانی به ۱۰ نامزد اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت که ممکن است افراد بیشتری به این لیست اضافه شوند.

صاحب‌خبر -

منوچهر متکی روز دوشنبه در نشست خبری در محل باشگاه خبرنگاران، در رابطه با کسانی که برای آنان نامه نوشته شده، گفت: کسانی که در معرض نامزد شدن قراردارند با گفت وگو حول دو محور برنامه‌ها و تیم، از سوی کارگروهی درباره آنها ارزیابی صورت می‌گیرد.

سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به ارسال نامه ای مبنی بر اعلام حضور در انتخابات ریاست جمهوری به ابراهیم رییسی،  گفت: او هنوز پاسخی مبنی بر حضور یا عدم حضور در انتخابات ریاست جمهوری به ما نداده و به نظر می‌رسد که نظر او مطلوب است.  

متکی در پاسخ به این پرسش که برخی به مقام معظم رهبری نامه زده‌اند تا رییسی در انتخابات شرکت کند یا حتی در انتخابات حضور نیابد، گفت: در جریان این موضوع نیستم اما از سوی اقشار مختلف و جای جای کشور درخواست‌هایی مبنی بر حضور رییسی داریم.

وی یادآور شد: برخی این نگاه را دارند که بهتر است رییسی وارد انتخابات نشود، آنها که چنین نظری دارند معمولا خود از نامزدی حمایت می‌کنند یا معتقدند که رییسی با عملکرد بسیار مثبت و امیدوار کننده ای که در قوه قضاییه داشته است، چشم انداز قوه قضاییه بعد از واو خیلی روشن نیست و لذا خوب است تا در قوه قضاییه بماند.

متکی با اشاره به اینکه از فهرست جداگانه شورای ائتلاف اطلاعی ندارم، گفت: اما ما هم منحصر به ۱۰ نفر نیستیم و ممکن است افرادی به این جمع اضافه شوند و همچنین ما از نظر ارزشی و انقلابی شورای وحدت اصولگرایان نیستیم ما شورای وحدت هستیم.

سخنگوی شورای وحدت درباره ضرغامی تصریح کرد: ما براساس پاسخ هایی که به دبیرخانه شورای وحدت برسد برنامه ای را در دستور کار خود عملیاتی می کنیم و باید گفت که نامه نوشتم اما وقتی جواب نامه ما را ندهند همان جواب محسوب می‌شود. افراد می‌توانند جواب اینگونه هم بدهند. اشکالی ندارد و اقدام ما در طراحی شورای وحدت موکول به کسانی است که به رییس شورای وحدت پاسخ می‌دهند.

متکی ادامه داد: در رابطه با کسانی که برای آنان نامه نوشته شد، جمله کلیدی در نامه هست مبنی بر اینکه کسانی که در معرض نامزد شدن قرار دارند و سعی شد تا این در نامه بیاید و این به معنای ارزیابی نسبت به خود افراد نیست و این ارزیابی بعد از گفت و گو با آنها به عمل می‌آید. این گفت و گو حول دو محور در نامه است که رئوس برنامه‌های آنان حداقل ۱۰ نفر از تیم آنان باشد و ما در خود هیات عالی شورای عالی وحدت هم دو کارگروه برنامه و تیم تشکیل دادیم. در واقع برنامه ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم و افرادی که معرفی می‌کنند را مورد بررسی قرار می‌دهند و این دو کارگروه سوال‌ها را در جلسه سوالات و چالش‌ها را نسبت به موارد مطرح شده نامزد اعلام می‌کنند و بعد از آن نسبت به توانمندی آنان و اولویت اعلام نظر می‌کنیم.

سخنگوی شورای وحدت تصریح کرد: با توجه به چند روز باقی مانده به انتخابات مجالی برای بررسی قانون انتخابات در شورای وحدت نداشتیم و این امر جزو اولویت کاری ما نیست اما مسیری که طی شده و اشکالاتی دارد و امروز کدخدایی هم درباره آن صحبت کرد، اگر این سازو کارها براساس قانون سامان یابد و نهایت به برخی تغییرات در قانون فعلی انتخابات منجر شود ما تابع قانون هستم.

متکی درباره گفتمان پیروز انتخابات عنوان کرد: گفتمان مناسب از دو ماخذ و یک ارزیابی شرایط نشات می گیرد و منبع آن گفتمان باید انقلابی و جهادی باشد و مبتنی به توجه به مطالبات مردم و رهبری باشد و باید کارگشای بازکردن قفل‌های حوزه اقتصاد کشور باشد. گفتمان ما باید اتصالش را به دو حوزه انقلاب و مردم حفظ کند و دوم درک درستی از واقعیت جاری در جامعه داشته باشد. گفتمان جدید باید تحول اساسی در تغییر وضع مطلوب ایجاد کند و باید اصولگرایانه، واقع بینانه، انقلابی و معطوف به مشکلات مردم از یک سو و مقاومت و ایستادگی در برابر اجحاف‌ها در حوزه داخلی و و بین المللی باشد زیرا هزینه ایستادگی کمتر از هزینه سازش است.

سخنگوی شورای وحدت درباره گزینه نهایی انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در انتخابات ۹۶ دو عملکرد داشتیم.  در مدل سال ۹۲ تعدد نامزدهای اصولگرایان دلیل محوری و اصلی شکست آنها در انتخابات بود. انتخاباتی را باختند که برده بودند. در ۹۶ نیروهای ارزشی و اصولگرا نشان دادند می‌توانند با هم به یک نامزد برسند و این مدل اگرچه حرف و حدیث‌هایی دارد اما اگر چه منتهی به انتخاب نامزد واحد نشد اما ۱۶ میلیون رای قابل اعتنا بود که مدل مورد تایید مدل ۹۶ است.  

وی ادامه داد: معتقدیم اگر با قرارگاه‌های مختلف انتخاباتی و نامزدهای مختلف وارد انتخابات شویم، قطعا انتخابات به رقیب واگذار می‌شود و شورای وحدت به یکپارچه عمل کردن قرارگاه‌های انتخاباتی و رسیدن به یک نامزد را شرط لازم برای موفقیت در انتخابات می‌داند.  

متکی با اشاره به اینکه شورای وحدت مقابل شورای ائتلاف نیست، گفت: دو ظرفیتی هستند که می‌توانند با هم تجمیع شوند و آیت الله موحدی کرمانی دو محور را به عنوان استراتژی کار شورای وحدت بیان کرد که یک، ادامه تلاش برای یکی شدن و دوم پرهیز از اختلاف. بنابراین اختلافی نیست و با شورای ائتلاف و پایداری در مقوله انتخابات اشتراکات زیادی داریم و این امر می‌تواند به ما کمک کند تا اردوگاه واحد برای ورود به انتخابات طراحی کنیم و نامزد واحدی برسیم.

سخنگوی شورای وحدت یادآور شد: رییسی برای ورود به انتخابات در حال بررسی است تاکنون درباره حضور یا عدم حضور صحبتی نکرده است.  رییسی به دلیل دو ویژگی بارز اگر وارد کارزار انتخابات شود در حوزه نیروهای ارزشی شرایط انتخابات تسهیل می‌شود.  یکی به دلیل شخصیت او  و دیگر اینکه رییسی چهره جدیدی از خود در انتخابات ۹۶ نشان داد که این چهره شامل عدالت خواهی و عزم او برای ورود به انتخابات است.

وی ادامه داد: در آن انتخابات، شخصیت و مبانی فکری رییسی مورد توجه همگان قرار گرفت و مردم ما نشان دادند که بیهود به سمت کسی نمی‌روند. رییسی در ۹۶ ظرفیت دیگری از خود نشان داد و آن قدرت تجمیع نیروها بود. در آخرین روزها آخرین نامزد باقی مانده به نفع او کنار رفت. الان هم تصور می‌کنیم بسیاری از نامزدها در لیست ما هستند یا نیستند، گفتند اگر رییسی بیاید در صحنه نمی‌مانند. الان این مطالبه در جاهای مختلف کشور در حال شکل گیری است و از او درخواست می‌کنند تا وارد صحنه شوند.

سخنگوی شورای وحدت تصریح کرد: از اهداف دراز مدت شورای وحدت بعد از انتخابات این است تا مجموعه جریان‌های سیاسی را در موضوعات اساسی کشورداری به یک اجماع نظر برساند و این اجماع نظر را تدوین کند و هر وقت این موضوعات مطرح می‌شود از زبان ۴۰ حزب این نگاه واحد فریاد زده شود. باید نگاه‌ها در مساله اقتصاد متحول شود و  نقشه راه مناسب تدوین شود و  عزم جدی و باورمندانه برای حل کردن آن در شکل گیری یک دولت معتقد و پایبند فراهم شود.

وی ادامه داد: بعد از تشکیل شورای وحدت، هیات اجرایی را تعریف کردیم که مسوول آن هستم و در آن تا الان ۲۰ کمیته شکل دادیم. کمیته‌های اقشاری و موضوعی و در حوزه صنعت، کشاورزی، نفت و انرژی و سیستم بانکی کارگروه‌هایی را تشکیل دادیم که وظیفه تولید محتوا را دارند که آن تولید محتوا وظیفه یافتن پاسخ برای سه سوال درباره وضعیت موجود است. و اینکه آسیب‌ها و چالش‌ها کدامند و راهکارهای ارائه شده برای برون رفت از وضعیت موجود چیست. هر کمیته در پایان ماموریت تا یکماه دیگر باید یک مانیفستی را مبتنی بر پاسخ آن سوالها تدوین کند که این امر محور سخنان نامزدهای ما در انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد. تجمیع آن برنامه ای است که تقدیم نامزدها می‌شود تا در دولت آینده از آن استفاده کنیم.

سخنگوی شورای وحدت عنوان کرد: ما در حوزه صنعت با صدها هزار نفر از صاحب نظران در ارتباط هستیم و نقطه نظرات آنان را جویا می‌شویم تا در دولت آینده این موانع را برطرف کنیم. محصول کمیته‌ها هنوز به صورت مدون خارج نشده است. زمانی که آماده شود، بیان می‌کنیم.  

متکی با اشاره به اینکه اکنون آیت الله موحدی کرمانی در جایگاه رییس شورای وحدت هستند نه جامعه روحانیت مبارز، گفت: وی نامه ای را نوشتند و افرادی که در معرض انتخابات هستند، نامه نوشتند، قاعدتا اینکه فردی نامزد مستقل می‌شود و نامزد فلان جریان سیاسی باشد موضوع ما این است اگر به نامزدی که می‌خواهد مستقل باشد اما ما در بررسی‌های خود به آن برسیم حتما از او حمایت می کنیم. بنابراین انتخاب اصلح مهم است. انتخاب فردی جهادی که محورهای رهبری را داشته و از مقبولیت برخوردار باشد، رای آور باشند، شورای وحدت در حمایت از او تردید نخواهد کرد حالا هر نگاهی که برای نحوه ورود به انتخابات داشته باشند.

نظر شما