شناسهٔ خبر: 46742519 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اله‌یاری: موسیقی ابزار مهم دیپلماسی فرهنگی ایران و چین است

تهران- ایرنا- مدیر کل دفتر موسیقی در وبینار پنجاهمین سالگرد اتحاد دوستی ایران و چین گفت: برگزاری هفته مشترک موسیقی ایران و چین گام مهمی در زمینه دیپلماسی فرهنگی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وبینار پنجاهمین سالگرد اتحاد دوستی ایران و چین با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در چین به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار و با حضور مدیران حوزه موسیقی وزارت فرهنگ چین، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی، رایزن چین در ایران، دبیر دوم سفارت چین و کارشناس حوزه فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، زمینه‌ فعالیت‌های فرهنگی میان دو کشور بررسی شد.

در ابتدا مدیرکل دفتر موسیقی با تاکید بر دیپلماسی فرهنگی گفت: فعالیت‌های فرهنگی بین المللی با تعامل کشورها و نهادها محقق می شود و در  این زمینه می‌توان از موسیقی که زبان مشترک به شمار می‌رود، استفاده کرد.
وی درباره توسعه همکاری با چین گفت: این دو کشور می‌توانند با برگزاری هفته مشترک موسیقی به گسترش روابط وسعت ببخشند. عرصه فرهنگ و هنر می تواند نقش بسیار مهمی در تقویت روابط دو ملت و دو کشور ایفا کند.

در ایران جشنواره‌های متفاوتی برگزار می‌شود که یکی از آنها جشنواره بین المللی موسیقی فجر است که هرساله به صورت منظم برگزار شده و میزبان چهره‌های معتبر بین المللی فراوانی تا به امروز بوده و می‌تواند محفل مناسبی برای هنرمندان کشور چین نیز در این بخش باشد.

اله یاری افزود: ایران دارای دو ارکستر ملی و سمفونیک است که این ارکسترها زیر نظر بنیاد رودکی به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی و هنری ایران، اداره می‌شوند. برگزاری اجرای مشترک و یا ساخت سمفونی توسط ارکسترهای دو کشور از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند مورد بررسی کارشناسی قرار گیرد.
او در پایان نیز گفت: نمایش آثار فرهنگی و هنری کمک می‌کند تا مردمان دو کشور بیش از پیش با فرهنگ یکدیگر آشنا شده و در نتیجه تعاملات فرهنگی و هنری نیز بین دو کشور بیشتر شود.


مهدی افضلی مدیرعامل بنیاد رودکی نیز در ادامه گفت: چنانکه که گفته شد بنیاد رودکی از مراکز مهم فرهنگی و هنری و دارای زیر مجموعه‌های متعددی از جمله برج آزادی، تالار وحدت، رودکی و فردوسی است.
او ادامه داد: برج آزادی یکی از دو نماد معروف و اصلی تهران و یکی از جاذبه‌های گردشگری اصلی شهر تهران است که هر سال گردشگران داخلی و خارجی بسیاری برای تماشای آن به میدان آزادی مراجعه می‌کنند. این برج دارای سالنی با ظرفیتی ۳۰۰ نفری برای برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری است.
وی افزود: بنیاد رودکی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در راستای گسترش روابط دو کشور آمادگی دارد.
در پایان این جلسه در حوزه ارتباط هنری  پیشنهادات و نظراتی ارائه و مقرر شد کارگروهی برای پیگیری و بررسی کارشناسی و تخصصی پیشنهادات تشکیل و مقدمات عقد تفاهم نامه هنری بین دو کشور فراهم شود. همکاری مشترک ارکستر سمفونیک دو کشور، حضور هنرمندان موسیقی دو  کشور در جشنواره های موسیقی کشور میزبان، ساخت و اجرای قطعات موسیقایی مشترک از جمله مفاد این تفاهم نامه خواهد بود.

نظر شما