شناسهٔ خبر: 46742337 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

استفاده از سیستم خودران "تسلا" جان ۲ نفر را گرفت

هستی وفایی

در روز شنبه، در شمال شهر هوستون(Houston)، یکی از خودروهای شرکت تسلا(Tesla) به درختی برخورد کرد و شعله‌ور شد، هر دو مسافر آن جان خود را از دست دادند. مقامات معتقدند هیچ کدام بر روی صندلی راننده ننشسته بودند و ماشین در حالت خودران بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمودو، شبکه‌ی محلی "KPRC" گزارش داد که به گفته‌ی مقامات، این خودرو که مدل ۲۰۱۹ تسلا بوده است با سرعت زیادی در حال حرکت بوده و نتوانسته در انتهای مسیر به درستی بپیچد، در نتیجه از جاده خارج شده و به درختی برخورد کرده است. یک نفر در صندلی سرنشین جلو و یک نفر نیز در صندلی عقب آن بوده است.

مارک هرمان(Mark Herman) افسر بخش چهار استان هریس به وال‌استریت ژورنال گفت: مقامات همچنان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا کیسه‌ی هوای صندلی نفر جلویی باز شده است یا خیر. آن‌ها همچنین می‌خواهند بفهمند که در زمان تصادف سیستم "دستیار راننده" فعال بوده است و یا "راننده‌ی خودکار".

هرمان می‌گوید: نتیجه‌ی تحقیقات تاکنون نشان می‌دهد که هیچ کس هدایت خودرو را بر عهده نداشته است. تحقیقات مقدماتی ما نشان می‌دهد که هیچ کس در حال رانندگی نبوده است. ما تقریبا ۹۹.۹ درصد مطمئن هستیم.

طبق گزارش شبکه‌ی محلی KPRC، خودرو تسلا برای مدت طولانی شعله‌ور بود و مسئولین برای خاموش کردن آن از ۳۲ هزار گالن آب استفاده کردند زیرا باتری‌های خودرو دائما شعله‌ور می‌شدند. اداره پلیس برای خاموش کردن آتش با شرکت تسلا نیز تماس گرفت تا بپرسد چگونه می‌توان آتش ناشی از باتری‌ها را خاموش کرد.

این حادثه، محدودیت‌های کنونی سیستم خودران تسلا را بیشتر نمایان می‌کند و بر سردرگمی‌ها می‌افزاید.

در صفحه‌ی پشتیبانی وب‌سایت تسلا بیان شده که خودروهای این شرکت تماما خودکار نیستند و ویژگی‌های "راننده خودکار" و "سیستم تماما خودران" این خودرو نیازمند نظارت دائمی راننده است.

این شرکت بیان می‌کند هر دوی این ویژگی‌ها باید تحت نظارت کامل راننده استفاده شوند، اگرچه این ویژگی‌ها در طول زمان بهبود خواهند یافت اما در حال حاضر باعث نمی‌شوند که خودروهای تسلا تماما خودکار باشند.

با این وجود، طبق گفته‌ی سایت Jalopnik، انتخاب اسم‌هایی مثل "سیستم تماما خودکار" می‌تواند باعث ایجاد این تصور غلط شود که خودروهای تسلا می‌توانند کاملا مستقل عمل کنند و راننده می‌تواند بخوابد، جایش را عوض کند و یا دست‌هایش را برای مدتی طولانی از روی فرمان بردارد.

در سال ۲۰۱۸ پلیس خودروی تسلا مدل S فردی را متوقف کرد که مست کرده و خوابیده بود و خودرو در حالت خودران با سرعت ۷۰ مایل بر ساعت(۱۱۰ کیلومتر) در حال حرکت بود.

در همان سال راننده‌ی دیگری با خودروی مشابه که سیستم خودران را فعال کرده بود و با موبایلش کار می‌کرد به یک خودروی فورد بدون سرنشین برخورد کرد. این فرد از شرکت تسلا شکایت کرد زیرا معتقد بود این شرکت او را گمراه کرده و این تصور غلط را به وجود آورده است که می‌توان با حداقل نظارت با تسلا رانندگی کرد.

موارد دیگری نیز وجود دارد، در اوایل سال ۲۰۲۰، اداره‌ی امنیت رفت‌وآمد در بزرگراه‌ها(NHTSA) تحقیق در مورد ۱۴ مورد از تصادفات خودروهای تسلا که در حالت خودران بوده‌اند را آغاز کرد.

منتقدان می‌گویند که تسلا به اندازه‌ی کافی به این موضوع که رانندگان بیش از اندازه به سیستم خودران اتکا می‌کنند، توجه نمی‌کند و اداره‌ امنیت رفت و آمد در بزرگراه‌ها نیز قانونی مشخص نکرده که میزان توجه رانندگان توسط شرکت تولید کننده سنجیده شود.

انتهای پیام

نظر شما