شناسهٔ خبر: 46738664 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

متخصص تغذیه از رژیم‌های غذایی ورزشکاران روزه‌دار می‌گوید

تهران- ایرنا- یک متخصص تغذیه با اشاره به رژیم غذایی ورزشکاران در ماه رمضان گفت: تامین مایعات یکی از مهمترین نیازهای بدن ورزشکار است و لبنیات نیز باید در رژیم غذایی آنان به صورت روزانه باشد.

صاحب‌خبر -

«زهرا محمدیان» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به ساعات طولانی روز برای ورزشکارانی که در ماه رمضان روزه می‌گیرند یکی از اصولی که باید رعایت شود برنامه برای تنظیم میزان مصرف مایعات است که باید در ساعات آزاد یعنی بین افطار تا سحر باشد؛ مایعات که شامل چای، دمنوش، شیر و آب است به گونه‌ای تنظیم شود که بتواند در طول روز نیاز بدن را تامین کند.  

او ادامه داد: البته یکی از مشکلاتی که ورزشکاران با آن مواجه هستند میزان تحرک زیاد و تمرین است که موجب خواهد شد تا نیاز بدن به آب بیشتر باشد. ورزشکارانی که در ایام ماه مبارک رمضان روزه هستند باید میزات تمرینات خود را کم یا آن را به ساعات بعد از افطار موکول کنند. با این روش می‌شود میزان مایعات مورد نیاز بدن را کنترل کرد. البته برخی آن را به ساعات قبل یا بعد از سحر موکول کرده که این اشتباه و سیستم خواب ورزشکار را به هم می‌ریزد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اقدام برخی ورزشکاران در گرفتن روزه بدون خوردن سحری افزود: این یک کار اشتباه است.  اگر می‌خواهد رژیم سخت هم داشته باشد باید چند لقمه را در زمان سحری بخورد تا میزان انرژی بدن او تامین شود. پرخوری یکی دیگر از مشکلاتی است که گریبان برخی از ورزشکاران را خواهد گرفت چون بعد از ساعت طولانی روزه‌داری ممکن است که آنان در افطار به نوعی میزان غذای خود را افزایش دهند و این آسیب است و چاقی را به دنبال دارد.  

او با بیان اینکه تمرینات سنگین در روز ممکن است موجب نوسان قند و از دست رفتن مایعات شود عنوان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در زمان شیوع کرونا باید انجام داد افزایش میزان ایمنی بدن است. اگر در نتیجه تمرین زیاد در ماه رمضان بدن فرد دچار کاهش مایعات یا اُفت قند شود ممکن است سیستم ایمنی وی در برابر ویروس کرونا آسیب ببیند. یکی از مهمترین لازمه‌های تقویت سیستم ایمنی مصرف ویتامین D است.  

محمدیان در تبیین میزان مصرف ویتامین D نیز افزود: یکی از مهمترین راهکارها استفاده از قرص‌های ویتامین D است که هفتگی یا ماهیانه مصرف شود. اما اگر بخواهیم از طریق مصرف مواد غذایی این ویتامین را تامین کنیم باید مصرف ماهی و لبنایت را افزایش دهیم. مصرف این ۲ موجب خواهد شد تا هم میزان ایمنی بدن بالا باشد و هم از مشکلاتی مانند پوکی استخوان جلوگیری شود.  

این متخصص تغذیه در پایان تصریح کرد: شاید ورزشکار هر روز نتواند ماهی مصرف کند و هفته‌ای ۲ بار به سمت آن برود اما میزان مصرف لبنیات باید روزانه باشد. این موجب خواهد شد تا بدن هم مایعات مورد نیاز را تامین و هم در برابر خطرات ویروس کرونا تا حدودی ایمن باشد.  

نظر شما