شناسهٔ خبر: 46736823 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اصول تغذیه روزه داران در ایام کرونا/خوردنی‌های افطار تا سحر

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بر پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان بویژه در شرایط کنونی شیوع کرونا تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عنایت الله کلیج رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در تشریح اصول تغذیه در ماه مبارک رمضان بویژه در شرایط شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: در ساعات روزه داری که در سال جاری مدت آن حدود ۱۶ ساعت می‌باشد، گرسنگی ناشی از رعایت نکردن اصول تغذیه صحیح در وعده سحر و افطار و یا حذف یکی از وعده‌ها به ویژه وعده سحری، می‌تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ را افزایش دهد.

او افزود: مصرف مقادیر کافی گروه سبزیجات و میوه جات برای تامین ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C منبع پیش ساز ویتامین A، به تقویت سیستم ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ کمک می‌کند.

کلیج در تشریح وعده‌های غذایی در ایام روز داری اضافه کرد: وعده غذایی در سحر و دو وعده افطار و شام، وعده‌های اصلی در ماه مبارک رمضان می‌باشد به ویژه برای افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند.

او ادامه داد: نوع غذا‌هایی که در وعده سحری خورده می‌شود در تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدن همچنین در حفظ سلامتی، کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی نقش مهمی ایفا می‌کند.

کلیج با توصیه به مصرف غذا‌های کم حجم و غنی از مواد مغذی، کم نمک، کم چرب و کم شیرین در این ایام خاطرنشان کرد: مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

او با تاکید بر مصرف مقدار مناسبی از سبزی‌های مختلف (سبزی خوردن و سالاد) در ماه رمضان افزود: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری موجب گرسنگی زودرس شده، همچنین مصرف نوشیدنی‌های خیلی شیرین مثل نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها و چای خیلی شیرین و پررنگ باعث تشنگی و خشکی دهان و گلو در طول روز می‌شود از این رو مصرف این مواد غذایی در وعده سحری توصیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد توصیه کرد: به طور کلی غذا‌های ساده و سبک مانند انواع پلو و خورشت در حجم کم و یا غذا‌های سبک‌تر شبیه وعده صبحانه برای افرادی که در طول روز فعالیت کمی دارند برای وعده سحری می‌تواند مناسب باشد.

او اضافه کرد: همچنین در وعده افطار باید ضمن پرهیز از پرخوری از غذا‌های سبک و در عین حال پر انرژی استفاده شود.

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: در هنگام افطار بدن نیاز به یک منبع انرژی به شکل گلوکز دارد که کاهش قند خون در ساعات روزه‌داری را جبران کند.

کلیج توصیه کرد: برای وعده افطار از یک لیوان آب گرم، چای کمرنگ و یک لیوان شیر گرم همراه با خرما یا عسل در شروع افطار و استفاده از غذا‌های سبک مثل فرنی، شیربرنج، نان و سبزی، انواع سوپ کم چرب، آش کم حبوبات و سبک و حلیم بدون روغن (حلیم منبع خوبی از مواد نشاسته‌ای، فیبر، پتاسیم و منیزیم است) استفاده شود.

او یادآور شد: سیب زمینی آب پز، سبزی‌های پخته مثل کدو، کلم، گل کلم، هویج و نخودفرنگی، تخم مرغ آب پز، کره و عسل مصرف بامیه و زولبیا که دارای مقادیر زیادی قند و چربی و اسید چرب اشباع و ترانس است بسیار محدود شود و به طور کلی زیاده روی در مصرف مواد قندی و شیرین از جمله حلوا، شله زرد خیلی شیرینی و ... در وعده افطار علاوه بر این که منجر به اضافه دریافت انرژی و چاقی می‌شود سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام/خ

نظر شما