شناسهٔ خبر: 46732469 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته خبری سلامت ایمنا:

گوشت گاو بدون چربی برای قلب مفید است

فواید خوردن خرما در رمضان، آشنایی با خواص درمانی گیاه شاهی، ۱۴ توصیه برای روز داری، جگر سیاه سرشار از ویتامین‌ها، مهم‌ترین تاثیر خوردن روزانه کیوی و مفید بودن گوشت گاو بدون چربی برای قلب در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، خرما یکی از متداول‌ترین خوراک‌های ماه مبارک رمضان است، خرما حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای مهمی است، آنتی اکسیدان زیادی دارد و بدن را در برابر بیماری‌های مختلفی محافظت می‌کند.

با توجه به سطح بالای فروکتوز، قند طبیعی موجود در آن، خرما منبع خوبی از انرژی است و برای روزه‌داری طولانی مدت در نیمه اول سال انتخابی مناسب است. این میوه با بیش از ۲۰۰ شکل و اندازه و طعم مختلف در دنیا دیده شده که البته از نظر تغذیه‌ای تفاوت چندانی ندارند.

گوشت گاو بدون چربی برای قلب مفید است

مصرف گوشت قرمز برای قلب مضر است، اما تحقیقات جدید نشان داد که گوشت گاو بدون چربی ممکن است جایی در رژیم‌های غذایی سالم داشته باشد. «جنیفر فلمینگ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، در این خصوص، اظهار کرد: «این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی سالم می‌توانند هم حاوی انواع مختلفی از مواد غذایی مانند گوشت قرمز باشند و هم برای سلامت قلب خوب باشند.»

وی افزود: «هنگامی که شما یک رژیم غذایی سالم بر اساس میوه‌ها، سبزیجات و سایر غذاهای گیاهی داشته باشید، مقادیر متوسطی از مواد غذایی دیگر مانند گوشت گاو بدون چربی را نیز می‌توانید در آن بگنجانید. مواد مغذی مهمی در گوشت گاو وجود دارد که می‌توانید با خوردن بخش‌های بدون چربی آن، از آنها بهره مند شوید.»

محققان معتقدند گنجاندن گوشت گاو بدون چربی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند برای قلب مفید باشد. فلمینگ اظهار کرد: «رژیم غذایی مدیترانه‌ای به طور سنتی دارای میزان کم گوشت قرمز است، اما ما بررسی کردیم که چگونه ترکیب گوشت گاو بدون چربی با رژیم مدیترانه‌ای بر نشانگرهای خطر قلب و عروق تأثیر می‌گذارد.»

گوشت گاو بدون چربی برای قلب مفید است

مهم‌ترین تأثیر خوردن روزانه کیوی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کیوی این میوهٔ پرز دار ممکن است مجموعه‌ای از فواید سلامتی را داشته باشد که یکی از مهم‌ترین آنها برای بهبودی از صدمات ورزشی شدید است. طبق تحقیق صورت گرفته دوندگان حرفه‌ای که به مدت یک ماه روزانه دو عدد کیوی می‌خورند، آسیب اکسیداتیو ناشی از تمرینات بدنی شدید در آن‌ها کاهش می‌یابد.

با وجود بسیاری از عوامل بالقوه در افزایش رادیکال‌های آزاد، خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان برای کمک به برقراری تعادل ضروری است. با توجه به اینکه کیوی یک میوه کم مصرف است کم‌تر کسی فکر می‌کند که با خوردن کیوی بتواند سطح آنتی اکسیدان خود را تقویت کند.

برای این مطالعه، محققان در ژاپن ۳۰ دونده مرد مسافت میانه و طولانی در سن دانشگاه را که به طور منظم در معرض استرس اکسیداتیو ناشی از آموزش قرار داشتند، بررسی کردند. به نیمی از شرکت کنندگان دستور داده شده بود که به مدت دو ماه روزانه دو عدد کیوی بخورند و هیچ تغییری در رژیم غذایی آنها ایجاد نشود و نیمی دیگر نیز هیچ گونه کیوی مصرف نکردند. در پایان این مطالعه، محققان دریافتند کسانی که دو بار در روز این میوه را می‌خورند با افزایش سطح آنتی اکسیدان اثرات مخرب آموزش ناشی از استرس اکسیداتیو بر بدن خود را کاهش می‌دهند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که کیوی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند با آسیب اکسیداتیو DNA مقابله کند. حتی یک مطالعه نشان می‌دهد که آنتی اکسیدان و ویتامین C موجود در کیوی می‌تواند به درمان آسم کمک کند.

آشنایی با خواص درمانی گیاه شاهی

گیاه شاهی دارای نشاسته و روغن است با فرا رسیدن بهار در دسترس قرار می‌گیرد و به عنوان غذا و دارو کاربرد زیادی دارد، طبع گرم و خشک، باز کننده عروق، شستشو دهنده مجاری کبد و طحال و خرد کننده سنگ کلیه برای افراد کهنسال است.

تحقیقات نشان داده ویتامین C ویتامین K موجود در شاهی نقش مهمی در سلامت قلب و عروق ایفا کرده و از تجمع کلسیم اضافی روی دیواره شریان‌ها یا دریچه‌های قلب جلوگیری می‌کند.
شاهی حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A است که آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد روی بافت‌ها و سلول‌های بدن را کاهش داده و از انسداد سلول‌ها جلوگیری می‌کند. منگنز موجود در شاهی از بروز پوکی استخوان و آرتروز (استئوآرتریت) جلوگیری کرده و برای حفظ و افزایش تراکم استخوانی ضروری است.

گوشت گاو بدون چربی برای قلب مفید است

ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین موجود در شاهی به درمان مشکلات سیستم عصبی مانند آلزایمر، ام اس، بی حسی، صرع و اضطراب کمک می‌کند. خواص ضد التهابی شاهی نیز احتمال ابتلاء به بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی مثل آلزایمر و پارکینسون را نیز کاهش می‌دهد.

شاهی حاوی ویتامین B۶ است که به تولید هموگلوبین در خون کمک کرده و باعث افزایش اکسیژن رسانی به اندام‌های مختلف بدن می‌شود. مانند اغلب سبزیجات تازه شاهی نیز منبع غنی ویتامین A و آنتی اکسیدان هایی مثل کارتنوئید است که نقش مهمی در سلامت چشم، بهبود بینایی و درمان شب کوری ایفا می‌کنند.

شاهی به دلیل دارا بودن ویتامین C و A به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، ویتامین‌های آنتی اکسیدانی شاهی بخصوص ویتامین C به دلیل خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی از بدن در برابر عوامل سرطان زا محافظت می‌کنند.

جگر سیاه سرشار از ویتامین‌ها

جگر سرشار از اسید فولیک و آهن است، پروتئین موجود در جگر سیاه در رده پروتئین گوشت قرمز است ولی آهن آن دو تا سه برابر آهن گوشت گاو بوده و سرشار از چربی است. خواص جگر و فواید مصرف آن شامل تأمین ویتامین‌ها و عناصر غذایی مورد نیاز بدن، تقویت کننده قلب و کمک به رفع خفقان یا تپش قلب و بسیار مفید برای درمان کم خونی است.

جگر سیاه منبع بسیار غنی از انواع ویتامین به ویژه ویتامین A محسوب می‌شود که از گروه ویتامین‌های محلول در چربی است و مصرف آن در سلامت پوست و بالا رفتن مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها نقش بسزایی دارد. از فواید مصرف جگر به دلیل میزان بالای ویتامین A موجود در آن بهبود و تقویت بینایی است.

مصرف متعادل جگر سیاه در حفظ سلامتی مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و گوش داخلی بسیار مؤثر است، یکی از مهمترین خواص جگر و موارد مصرف آن کمک به درمان کم خونی و رفع آن، به ویژه برای زنان و دختران نوجوان است، به طور کلی جگر سیاه یا همان کبد خون نسبتاً زیادی تولید می‌کند؛ بنابراین برای مبتلایان به کم‌خونی توصیه می‌شود.

گوشت گاو بدون چربی برای قلب مفید است

۱۴ توصیه برای روزه داری

روزه‌داران با پیروی از تغذیه درست می‌توانند به افزایش سلامت خود و افزایش سوخت‌وساز چربی‌ها و حتی درمان بیماری‌های دستگاه گوارش و کاهش کلسترول خون کمک کنند.
کم‌آبی و تشنگی، باعث اختلال در تعادل الکترولیت‌های بدن می‌شود، همین آب یا هر نوشیدنی سرد دیگر را هیچ زمانی و در ماه رمضان بین وعده‌های غذایی مصرف نکنیم، چون باعث بروز نفخ و اختلال در هضم غذا می‌شود.

برای رفع تشنگی پس از افطار نباید به یک‌باره آب بنوشید بلکه باید مزمزه کنید و به آرامی بنوشید، برای کاهش تعریق روزه‌داران، توصیه می‌شود از ورزش‌های سخت که منجر به عرق‌کردن زیاد می‌شود، خودداری کنند.

مصرف چای پررنگ و داغ، مشکل دیگر روزه‌داران است، کاری که آب زیادی از بدن آن‌ها خارج می‌کند، روزه‌داران باید آب کافی در فاصله افطار تا سحر بنوشند تا از بروز عوارض احتمالی بر کلیه‌ها پیشگیری شود.

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند، در ماه رمضان، افطار در دو وعده صرف شود، روزه‌داران باید از تمام گروه‌های غذایی، یعنی نان و غلات، میوه‌ها و سبزی‌ها، گوشت و حبوبات، تخم‌مرغ و لبنیات استفاده کنند.

خوردن غذاهای پروتئینی (گوشت و تخم‌مرغ) در وعده سحری به دلیل افزایش هورمون‌های القاکننده سیری باید مورد توجه قرار بگیرد، مصرف کافی کربوهیدرات‌ها (برنج، ماکارونی و نان) برای تأمین ذخایر گلیکوژنی در این وعده غذایی توصیه می‌شود.

مصرف دو تا سه واحد میوه در وعده سحری برای تأمین آب و مواد مغذی مورد نیاز بدن ضروری است، نوشیدنی‌های گازدار توانایی بدن در جذب کلسیم را به‌شدت کاهش می‌دهند. توصیه می‌شود، روزه‌داران حداقل دو تا سه بار، بعد از افطار و پیش از خواب، مسواک بزنند.

نظر شما