شناسهٔ خبر: 46708449 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

معاون وزیر نفت:

بهره‌مندی ۹۶ درصدی ایران از گاز طبیعی آمار بی‌نظیری در دنیاست

اکنون با برخورداری ۹۶ درصدی جمعیت کشور از نعمت گاز که آمار بی‌نظیری در دنیاست، باید بیشتر به فکر پایداری شبکه و ایجاد و استفاده از فرآیندها بود تا سازمانی بهتر و پویاتر را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در جلسه افتتاحیه ممیزی مدیریت نظام یکپارچه ( IMS)، ضمن آرزوی قبولی طاعات و تشکر از دست‌اندرکاران استقرار این نظام، با بیان این مطلب، اظهار داشت: در سازمان ما هم به همین نحو است؛ در واقع، مدیران ما هم آن‌قدر که به تولید علاقه دارند، شاید به کارهای ستادی و سازوکاری علاقه نداشته باشند.

وی ادامه داد: شاید هم در سازمان‌ها، چندان به مدیران سازوکاری اهمیت داده نمی‌شود و این در حالی است که برعکس تصور آنان، سازوکار است که اهمیت دارد و کمک می‌کند تا بتوان وقت خود را مدیریت کرده و سراغ کارهایی که «نباید» انجام داد، نرفت!

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که ما معمولاً با تغییر مدیرانی که نمی‌توانیم با آن‌ها کار کنیم، بیشتر از آن که به فکر «مدیریت تغییر» باشیم، به فکر «تغییر مدیریت» ‌ها هستیم، گفت: این فرهنگ چندان با سازوکار جور نیست و بیشتر با مدل تغییر مدیریتی همراه است، ولی من چون در بخش‌های مختلف شرکت ملی گاز ایران بودم، یعنی هم در بخش ساخت‌وساز و فرآیندی و هم در ستاد، می‌دانم که اگر ستاد ما ستاد تسهیل‌گری باشد و بتواند سازوکارها و فرآیندهای مناسبی را اتخاذ کند، چقدر این امر می‌تواند در کار ساخت‌وسازها و بهبود فرآیندها مؤثر باشد و به ما کمک کند.

تربتی در ادامه، افزود: این مهم به ما کمک می‌کند تا سازوکارهای خود را به خوبی تبیین و فرآیندهای مناسبی را اتخاذ کرده تا کمک حال شرکت‌های تابعه خود باشیم.

مدیرعامل شرکت گاز ایران با مغتنم شمردن فرصت پیش‌آمده، اظهار داشت: من همین‌جا از تمامی مدیران شرکت و دست‌اندرکاران تقاضا دارم تا از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند؛ چراکه فرصت ممیزی، فرصتی است برای یافتن نقاط ضعف و نقاط بهبود سازمان و اصلاح نقاط ضعف.

وی تصریح کرد: اتفاقاً یکی از این فرآیندها که توجه مرا بسیار جلب کرد، همان روش اجرایی مدیریتی و در واقع، «مدیریت تغییر» بود. ما باید بتوانیم نتایج ممیزی را به درون فرآیند «مدیریت تغییر» ببریم و از دل آن، نقاط بهبود را کشف کنیم، در غیر این صورت، باز هم به همان ساخت‌وساز می‌رسیم؛ تولید یک سری فرآیند بدون رسیدن به نقاط بهبود!

تربتی ادامه داد: خوشبختانه شرکت ملی گاز ایران به دلیل نوع ساختار و خدمتی که به مردم ارایه می‌دهد، در درون خود، یک اصلاح فرآیند و اقدامات را شاهد بوده، به بیان دیگر، این ساختار به‌نوعی، خودممیزی داشته و مردم، ناخودآگاه، همیشه در حال ممیزی کردن سازمان بوده‌اند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، با بیان این که این ممیزی مردمی باعث شده تا نگاه به شرکت ملی گاز ایران، نگاه به یک سازمان خدمتگزار باشد، تصریح کرد: اکنون که همه شرکت گاز را به‌عنوان یک سازمان پیشرو می‌شناسند، وظیفه ما بسیار سنگین‌تر است؛ چراکه اکنون با برخورداری ۹۶ درصدی جمعیت کشور از نعمت گاز که آمار بی‌نظیری در دنیاست، باید بیشتر به فکر پایداری شبکه و ایجاد و استفاده از فرآیندها بود تا سازمانی بهتر و پویاتر را شاهد باشیم.