شناسهٔ خبر: 46706625 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران:

بهره‌مندی 96 درصدی ایران از گاز طبیعی آمار بی‌نظیری در دنیاست

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر لزوم توجه به پایداری شبکه و ایجاد و استفاده از فرآیندها گفت: بهره‌مندی 96 درصدی ایران از گاز طبیعی آمار بی‌نظیری در دنیاست.
به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی در نشست گشایش ممیزی مدیریت نظام یکپارچه ( IMS)، اظهار کرد: واقعیت مهمی که در سازمان‌ها و در نگاه کلان‌تر در فرهنگ کشور ما وجود دارد، آن است که متأسفانه آن‌قدر که به «ساخت‌وساز» اهمیت می‌دهیم، به «سازوکار» اهمیت نمی‌دهیم، شاید از این روست که در کشور، بیشتر با مدیران ساخت‌وساز روبه‌رو هستیم تا مدیران سازوکار!‌ در سازمان ما هم به همین نحو است؛ در واقع، مدیران ما هم آن‌قدر که به تولید علاقه دارند، شاید به کارهای ستادی و سازوکاری علاقه نداشته باشند.
وی ادامه داد: شاید هم در سازمان‌ها، چندان به مدیران سازوکاری اهمیت داده نمی‌شود و این در حالی است که برعکس تصور آنان، سازوکار است که اهمیت دارد و کمک می‌کند تا بتوان وقت خود را مدیریت کرد و سراغ کارهایی که «نباید» انجام داد، نرفت.
معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه ما به‌طور معمول با تغییر مدیرانی که نمی‌توانیم با آنها کار کنیم، بیشتر از آکه به فکر «مدیریت تغییر» باشیم، به فکر «تغییر مدیریت»‌ها هستیم، گفت: این فرهنگ چندان با سازوکار جور نیست و بیشتر با مدل تغییر مدیریتی همراه است، اما من به دلیل اینکه در بخش‌های مختلف شرکت ملی گاز ایران بودم، یعنی هم در بخش ساخت‌وساز و فرآیندی و هم در ستاد، می‌دانم اگر ستاد ما ستاد تسهیل‌گری باشد و بتواند سازوکارها و فرآیندهای مناسبی را اتخاذ کند، چقدر می‌تواند در کار ساخت‌وسازها و بهبود فرآیندها مؤثر واقع شود و به ما کمک کند.
تربتی افزود: این موضوع به ما کمک می‌کند سازوکارهای خود را به‌خوبی تبیین و فرآیندهای مناسبی را اتخاذ کنیم تا کمک‌حال شرکت‌های تابع باشد.
وی تصریح کرد: من همین‌جا از همه مدیران شرکت و دست‌اندرکاران تقاضا دارم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند، چراکه فرصت ممیزی، فرصتی است برای یافتن نقاط ضعف و نقاط بهبود سازمان و اصلاح نقاط ضعف.
مدیرعامل شرکت گاز ایران تأکید کرد: یکی از این فرآیندها که توجه مرا بسیار جلب کرد، همان روش اجرایی مدیریتی و در واقع، «مدیریت تغییر» بود. ما باید بتوانیم نتایج ممیزی را به درون فرآیند «مدیریت تغییر» ببریم و از دل آن نقاط بهبود را کشف کنیم، در غیر این صورت باز هم به همان ساخت‌وساز می‌رسیم؛ تولید یک‌سری فرآیند بدون رسیدن به نقاط بهبود.
تربتی ادامه داد: خوشبختانه شرکت ملی گاز ایران به‌دلیل نوع ساختار و خدمتی که به مردم ارائه می‌دهد، در درون یک اصلاح فرآیند و اقدام‌ها را داشته است. به بیان دیگر، این ساختار به‌نوعی خودممیزی داشته و مردم، ناخودآگاه همواره در حال ممیزی کردن سازمان بوده‌اند.
وی در پایان با بیان اینکه این ممیزی مردمی سبب شده تا نگاه به شرکت ملی گاز ایران، نگاه به یک سازمان خدمتگزار باشد، گفت: اکنون که همه شرکت گاز را به‌عنوان یک سازمان پیشرو می‌شناسند، وظیفه ما بسیار سنگین‌تر است، زیرا اکنون با بهره‌مندی 96 درصدی جمعیت کشور از نعمت گاز که آمار بی‌نظیری در دنیاست، باید بیشتر به فکر پایداری شبکه و ایجاد و استفاده از فرآیندها بود تا سازمانی بهتر و پویاتر را شاهد باشیم.