شناسهٔ خبر: 46693981 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

در وعده‌های افطار و سحری "پرُخوری" نکنید

خبرگزاری ایسنا

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه روزه داری فرصت مناسبی برای کاهش وزن و از بین بردن چربی های مضر است، نسبت به پرخوری در وعده های سحر و افطار هشدار داد و گفت: این پرخوری ضمن آسیب رساندن به دستگاه گوارش موجب اضافه وزن در پایان ماه مبارک می شود.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر هادی عبدالله زاد با بیان اینکه اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان تفاوتی با دیگر ایام سال ندارد، گفت: در وعده های غذایی این ماه هم مانند دیگر روزهای سال افراد باید تعادل و تنوع را در برنامه غذایی خود لحاظ کنند.

وی افزود: در وعده های غذایی روزانه لازم است افراد هر پنج گروه مواد غذایی شامل نان و غلات، لبنیات، میوه، سبزیجات و گوشت و مغزها را لحاظ کنند.

وی با بیان اینکه وعده های سحری، افطار و شام به نحوی جایگزین سه وعده اصلی غذایی می شوند، گفت: در ماه مبارک رمضان وعده سحری معادل وعده نهار است و افراد باید یک وعده کامل و مفصل داشته تا در طول مدت روزه داری انرژی کافی برای انجام کارهای روزانه را داشته باشند.

عبدالله زاد گفت: در این وعده استفاده از غذاهای شور، چرب و سنگین توصیه نمی شود و بهتر است افراد از غذاهای مقوی و سبک استفاده کنند.

این متخصص تغذیه گفت: پرخوری در هیچ وعده غذایی توصیه نمی شود، چرا که این کار تنها موجب آسیب رساندن به دستگاه گوارش و اضافه وزن افراد می شود.

عبدالله زاد گفت: ماه رمضان فرصت خوبی برای کاهش وزن و از بین بردن چربی های مضر بدن است و افراد باید تلاش کنند در کنار بهره معنوی، بهره سلامت جسمانی را هم از این ماه مبارک ببرند و این کار تنها با تغذیه درست و پرهیز از پرخوری میسر می شود.

وی در ادامه نوع و سبک تغذیه در وعده افطار را نیز مهم دانست و افزود: وعده افطار پس از ساعات گرسنگی بدن است، بنابراین بسیار ضروری است که در این وعده برای شروع از آب ولرم، شیر گرم و یا یک نوشیدنی ولرم استفاده شود تا دستگاه گوارش که ساعت ها فعالیتی نداشته به اصطلاح آماده کار شود.

عبدالله زاد گفت: در این وعده همچنین مصرف چند عدد خرما، آش آبکی و نه غلیظ و سوپ هم توصیه می شود.

این متخصص تغذیه بر فاصله انداختن بین وعده افطار و شام تاکید کرد و افزود: توصیه می شود بین این دو وعده نیم تا یک ساعت فاصله باشد تا دستگاه گوارش برای وعده بعدی آماده شود.

وی افزود: در وعده شام هم نباید از غذاهای شور و چرب استفاده شود و نباید پرخوری در این وعده که وعده قبل از خواب محسوب می شود، صورت گیرد.

عبدالله زاد تصریح کرد: مقداری گرسنگی و تشنگی در طول روزه داری طبیعی است و نباید افراد برای اینکه به هیچ عنوان گرسنه یا تشنه نشوند مقادیر زیادی غذا و آب مصرف کرده، طوری که در پایان ماه مبارک رمضان به جای اینکه مقداری وزن کم کرده باشند، دچار اضافه وزن شوند.

نظر شما