شناسهٔ خبر: 46688834 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ثبت سفارش ۲۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: بیش از دو برابر واکسن مورد نیاز کشور حدود ۲۴۰ میلیون دوز واکسن کرونا عقد قرارداد و ثبت سفارش شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
دکتر مصطفی قانعی - رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ با اعلام اینکه ۱۶ شرکت برای تولید واکسن کرونا در داخل کشور پرونده ارائه داده اند، افزود: ۴ شرکت مرتبط با تولید واکسن‌های برکت، رازی، فخرا و تولید مشترک پاستور، تست‌های لازم را انجام داده و مجوز‌ها را گرفته اند و ۳ شرکت هم در انتظار گرفتن مجوز هستند.

او ادامه داد: واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور و کوبا نیز هفته آینده مجوز فاز ۳ را اخذ خواهد کرد و این محصول به صورت دو دُزی و تک دُزی است.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین از آغاز تولید صنعتی واکسن برکت با پذیرش ریسک خبر داد و گفت: این واکسن هم اکنون درحال ذخیره شدن است و بعد از اتمام فاز ۳، با دریافت مجوز عرضه آن آغاز می‌شود.

او ادامه داد: اگر تولید واکسن به حدود ۳ میلیون دُز برسد، می‌توانیم واکسیناسیون سراسری را آغاز کنیم.

قانعی در ادامه اعلام کرد: آغاز واکسیناسیون عمومی با واکسن داخلی انجام می‌شود.

رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه پوشش سراسری واکسیناسیون تا مهرماه با استفاده از واکسن‌های داخلی و خارجی صورت می‌گیرد، افزود: با واکسینه کردن ۱۶.۵ میلیون نفر، احتمال مرگِ حدود ۲۰ درصد از افراد در معرض خطر، کاهش می‌یابد، ولی آمار ابتلا تغییری نمی‌کند.

او ادامه داد: زنجیره کرونا وقتی قطع می‌شود که بیش از ۷۰ درصد مردم واکسینه شوند.

قانعی گفت: در صورتی به این نتیجه می‌رسیم که ۱۶۰ میلیون دُز واکسن ذخیره کرده باشیم.

او با اعلام اینکه ابتدا باید کادر درمان، بیماران خاص و سالمندان که حدود ۲۰ درصد جمعیت هستند واکسینه شوند، تاکید کرد: پس از آن، بیماران و در آخر هم افراد عادی واکسینه می‌شوند.

قانعی گفت: قرار است واکسیناسیون کادر درمان در کشور ادامه پیدا کند و تا هفته آینده هم به اتمام برسد.

دکتر کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در ادامه برنامه اعلام کرد: به دلیل استقبال افراد از واکسن اسپوتنیک، برای تامین ۶۰ میلیون دزُ از این واکسن با طرف‌های روسی مذاکره شده است.

او گفت: این ۶۰ میلیون دُز، با واکسن‌هایی که از محل تولیدات مشترک ایران و موسسه گامالیا روسیه تامین می‌شود، متفاوت است.

جهانپور تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌های تولید واکسن، بیش از دو برابر واکسن مورد نیاز کشور یعنی حدود ۲۴۰ میلیون دُز عقد قرارداد و ثبت سفارش شده است.

او ادامه داد: اگر ۱۶۰ میلیون دُز واکسن تامین شود تا پایان سال ۱۴۰۰ واکسیناسیون سراسری در کشور انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: البته اگر همه موارد به درستی پیش برود و واکسن‌های داخلی هم به موقع تولید شود، ممکن است تا پایان سال میلادی ۲۰۲۱ موفق به انجام واکسیناسیون سراسری شویم.

جهانپور گفت: از ظرفیت بخش خصوصی، مازاد بر ظرفیت موجود که بتواند در خرید واکسن فعال کند استقبال می‌کنیم.

وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو آماده همکاری با شرکت‌های تامین کننده واکسن مورد تائید و اصیل است.
 
<div id="video-display-embed-code_374491" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/814860/374491?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما