شناسهٔ خبر: 46687594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اصلاح طلبان و انتخابات ۱۴۰۰؛ اولین اظهارات سیدحسن خمینی پس از عدم کاندیداتوری در انتخابات/ حزب کارگزاران: هاشمی، ظریف و جهانگیری کاندیدای مطرح هستند

صاحب‌خبر -

شفقنا- پس از اعلام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی مبنی بر عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری در سخنانی، ضمن تشریح وضعیت کنونی کشور به مسأله حضور خود در انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت. در شرایطی که عدم نامزدی سیدحسن خمینی در انتخابات قطعی است، یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بیان کرد که محسن هاشمی و سپس محمد جواد ظریف و اسحاق جهانگیری شانس بیشتری برای تبدیل شدن به گزینه نهایی اصلاح طلبان دارند.

به گزارش شفقنا، در ادامه آخرین اخبار، نظرات و تحلیل های اصلاح طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۰ را می خوانید:

اولین اظهارات سیدحسن خمینی پس از عدم کاندیداتوری در انتخابات

جمله مهم رهبر انقلاب به سیدحسن خمینی درباره کاندیداتوری فرزندانشان /جزئیات  جدید از دیدار نوه امام با رهبری - خبرآنلاین جمله مهم رهبر انقلاب به سیدحسن خمینی درباره کاندیداتوری فرزندانشان /جزئیات  جدید از دیدار نوه امام با رهبری - خبرآنلاین

جماران نوشت: حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در سخنان مهمی، ضمن تشریح وضعیت کنونی کشور به مسأله حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و تأکید کرد: همه نسبت به مملکت، آینده، فرزندانمان و گذشته تاریخی مان مسئولیت داریم؛ تلقی من هم این بود که شاید بتوانیم کاری کنیم که این امر در مورد شخص بنده دیگر امکانش فراهم نیست، اما نه به این معنا که به عنوان یک کنش گر، فعال، توصیه کننده و همدل حضور نداشته باشم؛ بلکه در عرصه حضور خواهم داشت.

مشروح سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب اعتمادملی در پی می آید:

به نظرم، ما در برهه بسیار مهمی از کشور هستیم؛ نه از این باب که همیشه می گویند، «برهه حساس کنونی»! بلکه واقعیت این است که امروز وضع معیشت مردم در دوره بسیار سختی است. البته ما هنوز به فقر نسلی بر نخورده و به فقر فرهنگی هم نرسیده ایم، ولی اگر فقر اقتصادی تا یکی دو نسل ادامه یاید، کار ممکن است به فقر فرهنگی کشد.

مشکل اصلی ما اقتصادی است، ولی راه حل سیاسی دارد

در چنین شرایطی طبقه متوسط ما مدام ضعیف تر می شود و در این شرایط هر شعار پوپولیستی می تواند موج ایجاد کند و این امر برای کشور بسیار خطرناک است. قبلا عرض کرده ام و لابد شنیده اید که راه حل مشکل اقتصادی کشور اقتصادی نیست. یعنی مشکل اصلی ما اقتصادی است، ولی راه حل سیاسی دارد. به این جهت که ما ۱۲۰ سال است – از سال ۱۲۸۸ که نفت در کشور پیدا شده – نفت را استخراج کرده و مصرف کرده ایم. کشوری که در آن نفت را می فروشند و پول می گیرند و حقوق می دهند و از حقوق بگیران مالیات جمع می کنند.

تا وقتی نتوانیم بر تحریم ها فائق بیاییم وضع همین است. دوستان اقتصاددان همواره گفته اند که اگر در ایران کالای استراتژیک «نفت» از گردونه خارج شود، تفاوت بین بهترین دولت و بدترین دولت، فقط ۲۰ درصد است. پس برای حل مشکل ما باید عزت مندانه مشکلمان را با دنیا حل کنیم. امروز غربی ها ما را گیر انداخته اند و خوب هم از وضع ما اطلاع دارند. از این طرف خودمان هم بعضا در داخل اشتباهات مهمی را مرتکب می شویم و مثلا به اشتباه در واقعه ای مثل رخداد اخیر در نطنز، اطلاعات سرّی را در رسانه ها می گوییم.

از سوی دیگر، در مملکتی که وضع مرغ آن اینگونه است و نمی تواند مشکل را جمع کند، ادامه وضع فعلی هر چه قدر هم با مدیریت همراه باشد، به معنای توزیع فقر است. باید تحریم ها برطرف شود و بطور اساسی اقتصاد ساماندهی و بازسازی شود.

نکته مهمتری که وجود دارد، این است که وضع موجود به شدت به نارضایتی اجتماعی می انجامد و بحران های اجتماعی از جمله طلاق و اعتیاد را در پی می آورد. خدا رحمت کند آقای هاشمی را که می گفت تا وقتی کار و اشتغال نباشد و مردم درآمد نداشته باشند همه شعارها و بحث های اجتماعی و فرهنگی، بازی است. اگر می خواهید همه اینها اصلاح شود باید شغل ایجاد کنید تا وضع مردم خوب شود. ایجاد شغل هم نیازمند سرمایه گذاری است و سرمایه گذاری هم امنیت و آرامش می خواهد.

وظیفه رئیس جمهور «تغییر دادن ریل» است. کار رئیس جمهور صرفا اقتصادی نیست. بلکه مدیریت همه جهات کشور است. مگر هر رئیس جمهوری در همه حوزه ها توان تخصصی دارد؟ قاعدتا او با همه حوزه های فرهنگ، اقتصاد، اجتماع، نفت، پتروشیمی و… آشنا نیست، بلکه وظیفه او این است که سیاستگذاری های کلان، ریل ها را عوض کند. مثلا آقای خاتمی متخصص اقتصاد نبود، ولی در پی ریلی که عوض می کند اقتصاد دوره اش بسیار خوب می شود.

گاهی خود جامعه به هر علتی تصمیم می گیرد که ایستادگی کند. در این صورت کار خیلی راحت است؛ چون خودش تصمیم گرفته است. لذا محکم می ایستد و مثل سال های اول انقلاب به صف نفت هم می رود و مانند دوران جنگ در صف همه کالاها هم می ایستد؛ در واقع چون خودش تصمیم می گیرد، احساس سختی نمی کند و یا احساس سختی اش را تحمل می کند. ولی وقتی احساس کند دیگران برایش تصمیم می گیرند و در فرآیند تصمیم گیری، تصمیم سازی و عمل مدخلیت ندارد، «اینِرسی سکون» پدید می آید و جامعه به یک مقاومت به شدت منفی روی می آورد.

نتیجه بعدی، دودستگی شدیدی است که در مسائل حاکمیتی پیش می آید و دست هیچ مدیری به کار نمی رود. یکی از استانداران به من می گفت اگر دولت به من پول داد کار می کنم و اگر نداد هیچ! نه سرمایه گذار می آورم و نه تلاش می کنم که کسی بیاید! او گفت، «من می روم با مصیبت سرمایه گذار می آورم و ال سی های او باز نمی شود و می ترسم این وسط ما را هم به یک بهانه بگیرند! دردسر دارد. پس اگر پول دادند کار می کنم و اگر هم ندادند دعا می کنم. آقای خودم هستم و تلویزیون استانی می روم و این طرف و آن طرف سخنرانی می کنم؛ چهار سال هستیم و بعد هم می رویم!»

فرآیند شورای نگهبان هم خیلی برایم مهم نبود؛ اگر رد می کردند اتفاق مهمی نمی افتاد

اما در مورد حضور خودم در انتخابات ریاست جمهوری، نکته ای را باید بیان کنم. واقعیت این است که اصلا خودم بنای حضور نداشتم؛ برای اینکه احساس مسئولیت نمی کردم و معتقد بودم افراد زیادی برای تصدی این مسئولیت حضور دارند. این تصمیم پابرجا بود تا اینکه با پیش بینی ها و ارزیابی های قابل توجهی مواجه شدیم. این را بگویم که بیش از اقبال افراد و جریانات خاص که به نوبه خود بسیار ارزشمند است، اقبال مردمی برای من مهم بود و از همین رو بود که ارزیابی ها برای من مهم بود.

تنها عاملی که من را در تصمیم گیری مردّد کرده بود – البته تصمیم هم نگرفته بودم – این بود که نکند فردای قیامت پیش خدا، روح امام، شهدا و آیندگان بگویند یک موقعی کاری از شما می آمد و نکردید. فرآیند شورای نگهبان هم خیلی برایم مهم نبود. اگر هم رد می کردند اتفاق مهمی نمی افتاد.

توجه کنید که امثال ما اگر گوشت و پوستمان هم برود نمی خواهیم جمهوری اسلامی از بین برود و هیچ کس نباید چنین توقعی را داشته باشد و اگر کسی روزی می خواهد به بنده اقبال کند بداند که ما تا آخرین لحظه هیچ وقت هیچ کاری نمی کنیم که جمهوری اسلامی بخواهد لطمه ببیند و اگر هم احیانا کاری انجام می دهیم برای این نکته (حفظ جمهوری اسلامی) است. لذا اگر فکر کنیم یک کار به فرآیندی می رسد که نتیجه اش تضعیف کلان مملکت و جمهوری اسلامی است، به نظر من مصلحتی بر آن مترتب نیست. البته هرگز از اصول خود عدول نمی کنیم و صلاح کشور را هم در همین می دانیم.

آینده ایران و مردم کشورمان را هم چندان متفاوت از آینده جمهوری اسلامی نمی دانم. یعنی معتقدم به هر حال این دو با هم پیوند دارد. بالأخره ما عرق دینی، شیعی و اسلامی داریم و نمی توانیم نسبت به تاریخ بزرگی هم که پشت سرمان هست بی تفاوت باشیم.

اما به هر حال وقتی در مورد یک تصمیم گیری صلاح دیده نمی شود، مسئولیتی حاصل نخواهد شد و در صورتی که آن تصمیم عملی شود، در آینده مسأله ای پیش نرفته و مشکل مردم حل نمی شود. این در حالی است که قرار است آمدن امثال من مشکل گشا باشد.

مهم این است که باید «مردم» انتخاب کنند

البته در جامعه ما حتما اشخاص مؤثر هستند ولی بیش از اینکه چه کسی انتخاب شود، مهم این است که باید «مردم» انتخاب کنند. یعنی من در مورد مسأله حضور مردم، واقعا معتقدم خود مردم باید بیایند و تصمیم بگیرند و اگر بیایند و تصمیم بگیرند، ما نمی گوییم هرچه تصمیم بگیرند حتما درست است ولی بسیار به درستی نزدیک تر است از تصمیماتی که ممکن است مخالفینشان و جریان خاصی بگیرند.

جریان افراطی در کشور ما تصمیم های بسیار خطرناک ایدئولوژیک می گیرد

این را هم اضافه کنید که واقعیت این است که جریان افراطی در کشور ما بعضا تصمیم های بسیار خطرناک ایدئولوژیک می گیرد. البته من معتقد نیستم همه این افراد ایدئولوژیک هستند، بلکه خیلی از آنها کاسب هستند ولی به هر حال تصمیماتی با پایه های ایدئولوژیکی می گیرند که غلط و خطرناک است.

من اصلا بنا ندارم که بگویم در این شرایط (دیگر در میدان) نیستم و دیگر کار نمی کنم. بالأخره تا حالا می گفتم همه باید باشند و از مردم دعوت کنیم. و الان هم می گویم حضور مردم از هر عنصری واجب تر است.

اما این نکته را هم اضافه کنم. در کارهای انسانی یک به علاوه یک، مساوی با دو نیست. در جبر و ریاضی یک به علاوه یک مساوی با دو است ولی در مسائل انسانی بعضا یک به علاوه یک منفی سه می دهد؛ یعنی همدیگر را خنثی می کنند. بعضی وقت ها هم شش یا هفت می دهد. واقعا اگر ۱۰ نفر همدل پیدا شوند می توانند خیلی نقش بزرگی داشته باشند.

در مرحله فعلی به نظر من در میان دوستان شما نهاد اجماع ساز حداقل برای یک گروه سیاسی اتفاق مبارکی است. به هر حال این مجموعه، مجموعه ای است که در شرایطی که فعلا کسی توان کار فردی ندارد، باید آن را مبنایی برای کار گرفت و به تصمیم آن که مبتنی بر خرد جمعی است، احترام گذاشت. اما به مردم صادقانه مشکلات را بگویید؛ حداقل این است که فردا اگر هدفمان محقق نشد می گوییم ما از قبل حرف هایمان را گفته ایم و در حدّ وسع خود کارمان را انجام داده ایم.

برای یک جریان سیاسی از نظر حیات سیاسی خودش بعضی وقت ها شکست ها زمینه پیروزی های بعدی است. آقای هاشمی اگر سال ۸۴ نمی آمد و شکست نمی خورد، ۹۲ نمی بُرد. یعنی خیلی وقت ها این گونه است که فرد باید از شکست این مرحله برای گام بعدی توشه ای بردارد.

شرط موفقیت این است که صادقانه به مردم بگویید مسیری که قرار است طی شود اشتباه است و به نتیجه نمی رسد. لزومی هم ندارد همه حرف بنده و شما را قبول کنند، کما اینکه هیچ تضمینی هم وجود ندارد که همه باید من را دوست داشته باشند و یا قبول داشته باشند. همیشه عده ای هستند که از بنده خوششان می آید و عده ای هم هستند که بدشان می آید؛ یک عده هستند که حرف من را قبول می کنند و یک عده هم هستند که حرف من را قبول نمی کنند ولی معنایش این نیست که ما حرف خودمان را نزنیم. یعنی نه مرعوب موج افراطی مهاجم فحاش شوید و نه مرعوب موجی که مقابل است و می گوید شما چرا این حرف را می زنید.

یکی از بزرگان هم گفته بود، «من همه تلاشم را می کنم که شما من را دوست داشته باشید و واقعا هم خیلی برای من مهم است که شما من را دوست داشته باشید ولی نه به قیمت اینکه از عقیده خودم دست بردارم؛ عقیده ام را می گویم و ان شاء الله شما هم من را دوست داشته باشید». در این مسأله هم همین جور است.

حکومت «یکدست افراطی» برای کشور خطرناک است

باید عقیده و مشرب سیاسی خودمان و خطری که پیش رو است را بگوییم. به نظر من واقعا حکومت یکدست افراطی برای کشور خطرناک است. همه نسبت به مملکت، آینده، فرزندانمان و گذشته تاریخی مان مسئولیت داریم؛ تلقی من هم این بود که شاید بتوانیم کاری کنیم که این امر در مورد شخص بنده دیگر امکانش فراهم نیست، اما نه به این معنا که به عنوان یک کنش گر، فعال، توصیه کننده و همدل حضور نداشته باشم؛ بلکه در عرصه حضور خواهم داشت.

باید به خدا امید داشت و حرکت کرد؛ خداوند تفضّل می کند. باید به فهم مردم امید داشت، با هر امکاناتی که هست باید با مردم صادقانه صحبت کرد و سخن را گفت. ان شا الله وقتی ما کار درستی انجام دهیم و صادق باشیم آنها هم می آیند. اگر هم (مردم) نیامدند، دست کم کار خود را انجام داده ایم و کنار ننشسته ایم. به نظرم اگر کار انسانی متشکلی شکل گیرد، بسیار خوب است. نهاد اجماع ساز تا اینجا کار مبارکی است، البته خیلی خبر ندارم که از این به بعد چه نتیجه ای از آن بیرون می آید، اما باید به آن به دیده ی فرصت نگاه شود. ان شاء الله از آن نتیجه ای هم بگیرید.

مردم خیلی ناامید و قهر هستند و حق هم دارند

به هر حال اولین مسأله این است که باید سعی کنید امید را به جامعه برگردانید. مردم خیلی ناامید و قهر هستند و حق هم دارند. چرا که در این سال ها روش های درستی در مواجهه با جامعه انجام نگرفت. نمی گویم «فرد» در فرایند اجتماعی تأثیر ندارد ولی بیش از کار فردی، «کار جمعی» مهم است. اگر بنده نبودم و زید و عمروا نبود، یکی دیگر می آید و همین مسأله را انجام می دهد و پیش می برد. ممکن بود به عللی -مثلا عامل مهم «ارادت مردم به امام»-نسبت به بنده نگاه دیگری موجود باشد ولی به نظر من می توان با مردم صحبت کرد و ان شاء الله شما هم به نتیجه ای که مطلوبتان است برسید.

من به سبب ارادت به آقای کروبی، نوع دیگری از تلقی را نسبت به حزب اعتماد ملی دارم. برای آقای حضرتی هم آرزوی موفقیت در مسئولیت دبیرکلی حزب را آرزومندم.

سید حسن خمینی در ابتدای سخن، یاد آقای کروبی را گرامی داشت و گفت که انشاالله با حاکم شدن خرد جمعی در تصمیمات، مسأله حصر خاتمه یابد و بتوانیم ایشان و سایر محصورین به خصوص آقای مهندس موسوی و خانم دکتر رهنورد را از نزدیک ببینیم.

حسین مرعشی: کارگزاران نامزدهای خود را به جبهه اصلاحات معرفی می‌کند / هیچ ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو اتفاق نمی‌افتد

فرارو | حسین مرعشی: وقت حرف‌های قشنگ گذشته است فرارو | حسین مرعشی: وقت حرف‌های قشنگ گذشته است

ایلنا نوشت: سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی گفت: گزینه‌های ما هنوز جدی هستند و امیدوار هستیم که ثبت‌‌نام کنند. ما به عنوان حزب از شخصیت‌های موردنظر خودمان برای ثبت‌نام دعوت خواهیم کرد و بعد آن‌ها را به جبهه اصلاحات معرفی می‌کنیم.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی، درخصوص معرفی کاندیداهای حزب کارگزاران در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به سازوکار معرفی کاندیدا در جبهه اصلاحات، گفت: گزینه‌های ما هنوز جدی هستند و امیدوار هستیم که ثبت‌‌نام کنند. ما به عنوان حزب از شخصیت‌های موردنظر خودمان برای ثبت‌نام دعوت خواهیم کرد و بعد آن‌ها را به جبهه اصلاحات معرفی می‌کنیم، به این علت که ممکن است ظرفیت بعضی‌شان این باشد که کاندیدای جبهه اصلاحات باشند.

مرعشی در پاسخ به این سوال که «با توجه به عدم کاندیداتوری سید حسن خمینی، آیا لاریجانی شانسی برای جلب حمایت اصلاح‌طلبان خواهد داشت؟» گفت: اصلاح‌طلبان یک جبهه‌ دارای ظرفیت‌های فراوان انسانی هستند و پتانسیل بسیار بالایی دارند. در انتخابات پیش‌رو قرار نیست هیچ ائتلافی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو اتفاق بیفتد. قرار است اصلاح‌طلبان کاندیدای خودشان را داشته باشند و در میان افرادی که برای کاندیداتوری اسم برده می‌شوند یک الی سه نفر هستند که ممکن است کاندیدای اجماعی باشند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی در خصوص فعالیت یک کمیته در دولت با عضویت اسحاق جهانگیری، بیژن زنگنه و محمدجواد ظریف درباره انتخابات و بررسی شرایط کشور، اظهار داشت: تا آنجاکه من مطلع هستم این کمیته هنوز به فعالیت خود ادامه می‌دهد به این علت که نسبت به آینده ایران حساس هستند.

وی در پایان در خصوص کاندیداتوری محمدجواد ظریف، گفت: من سخنگوی ایشان نیستم، ولی پیش‌بینی من این است که آقای ظریف ثبت‌نام نمی‌کند.

حزب کارگزاران اعلام کرد: محسن هاشمی، ظریف و جهانگیری کاندیداهای مطرح باقیمانده برای اصلاح طلبان

انتخابات 1400 انتخابات 1400

ایسنا نوشت: یک عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: محسن هاشمی و سپس محمد جواد ظریف و اسحاق جهانگیری شانس بیشتری برای تبدیل شدن به گزینه نهایی اصلاح طلبان دارند.

علی محمد نمازی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری امسال در شرایط ویژه تری برگزار می شود، اظهار کرد: شرایط کشور سخت شده و مردم هم نارضایتی داشته و علایمی از حضور پرشور در انتخابات و تغییر شرایط در برگزاری انتخابات هم دیده نمی شود. مطالبات و انتظارات مردم از رییس جمهور آینده هم زیاد است، زیرا حملات اصولگرایان به دولت روحانی با هدف نهایی کوبیدن اصلاح طلبان، انتظارات را بالا برده است.

وی با اشاره به اینکه به نتیجه نرسیدن برجام می تواند شرایط کشور را سخت تر کند، تصریح کرد: هرکس می خواهد رییس جمهور شود باید بداند چه شرایط سختی در انتظارش هست. از سویی برخی معتقد هستند که رییس جمهور اختیار کافی ندارد، اما می بینیم از همین حالا چه رقابت ها و حتی تخریب هایی برای انتخابات به راه افتاده است. سوال این است اگر رییس جمهور اختیار کافی ندارد، چرا این همه رقابت وجود دارد و اگر اختیار کافی دارد چرا برای مردم به اندازه کافی کار نمی شود؟

این فعال سیاسی درباره تبعات کاندید نشدن سیدحسن خمینی در انتخابات، اظهار کرد: با آمدن سیدحسن خمینی و ابراهیم رئیسی یک انتخابات رقابتی و در راستای فرمایشات مکرر رهبری شکل می گرفت، اما الان یک طرف موازنه به هم خورده است. البته تحلیل من این است که احتمالا به ابراهیم رئیسی هم گفته شود که وارد انتخابات نشود، ولی به هر حال کار برای اصلاح طلبان سخت می شود زیرا آنها با مطرح کردن نام سیدحسن خمینی در واقع این پیام را داده بودند که کاندیدایی از خود ندارند و حالا در نبود او، دست آنها خالی می شود. از سویی دیگر در نبود سیدحسن خمینی، دستیابی به اجماع میان اصلاح طلبان راحت نخواهد بود.

نمازی در پایان گفت: من نمی دانم نهاد اجماع ساز چگونه به گزینه نهایی خواهد رسید و این کار به کجا می رسد اما نظر شخصی من این است که در شرایط موجود ابتدا محسن هاشمی و سپس محمد جواد ظریف و اسحاق جهانگیری شانس بیشتری برای تبدیل شدن به گزینه نهایی اصلاح طلبان دارند. محسن هاشمی استعداد و کارایی لازم برای ریاست جمهوری را دارد، اما ظریف کاندیدی استیجاری خواهد بود و سبد رای جهانگیری هم به دلیل حضور در دولت روحانی ضعیف شده است.شاید هم اصلاح طلبان گزینه های جدیدی را مطرح کنند.

غلامعلی رجایی: اصلاحات به سمت حمایت از گزینه‌ غیراصلاح‌طلب نمی‌رود / رییسی نامزد اصلی اصولگرایان است

اصلاحات به سمت حمایت از گزینه‌ غیراصلاح‌طلب نمی‌رود / رییسی نامزد اصلی اصولگرایان است اصلاحات به سمت حمایت از گزینه‌ غیراصلاح‌طلب نمی‌رود / رییسی نامزد اصلی اصولگرایان است

ایلنا نوشت: مشاور مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسجانی گفت: درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از نامزد غیراصلاح‌طلب در شرایط خاص، گفت: تا جایی که اطلاع دارم جبهه اصلاحات ایران به سمت حمایت از گزینه‌ غیراصلاح‌طلب نمی‌رود.

«غلامعلی رجایی» روز جمعه درباره احتمال نامزدی برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب و آخرین تحولات جبهه اصلاحات، گفت: تا جایی که اطلاع دارم جبهه اصلاحات ایران هنوز به مصداق [برای انتخاب نامزد اجماعی] نرسیده‌ است. البته خبرهایی وجود دارد که نشان می‌دهد مثلا محمدرضا عارف برای انتخابات ریاست‌جمهوری ستاد مرکزی و استان‌های خود را تشکیل داده و بحث مسعود پزشکیان هم تا حدودی مطرح است.

به گزارش ایلنا مشاور رسانه‌ای شهردار تهران، درباره گزینه‌ اجماعی که بتواند کفه را به نفع اصلاحات تغییر دهد، گفت: اگر از ایده‌های رویایی عبور کنیم به نظر من دیر شده و اصلاح‌طلبان باید گزینه خود را مشخص و در چانه‌زنی با حاکمیت آن را نهایی کنند.

رجایی درباره فرایند تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری که قرار است از خرداد آغاز شود، گفت: این شیوه تبلیغات یک ماه مانده به برگزاری انتخابات از نظر من اشتباه است. اقتضای ایران پهناور و با جمعیتی نزدیک به ۹۰ میلیون نفر این نیست که برای انتخابات مهمی چون ریاست جمهوری زمان یک ماهه برای تبلیغات در نظر گرفته شود که نهایتا به چند مناظره فینال‌گونه اکتفا شود. اگرچه برخی داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری تبلیغات غیررسمی خود را آغاز کرده‌اند.

وی با ذکر مثال‌هایی از نحوه اطلاع‌رسانی برخی رسانه‌ها از فعالیت سید ابراهیم رییسی، او را نامزد اصلی جناح اصولگرا در انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری دانست و گفت: اگر چهره‌های موجه و رای‌آور اصلاح‌طلبان به هر دلیل فرصت رقابت پیدا نکنند و چهره‌هایی حاضر شوند که مناسب باختن هستند، با سکوت آرای خاکستری – که معمولا از ۷۶ به بعد متعلق به سبد اصلاحات بود- سید ابراهیم رییسی در صورت حضور بدون زحمت رییس جمهوری ایران می‌شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه داوطلبان مطرح اصولگرا مقابل رییسی رقبای جدی محسوب نمی‌شوند، با برشمردن نامزدهای اصولگرا، برخی از آنها را حتی در اندازه وزارت هم ندانست و یادآور شد: تعجب می‌کنم چه اتفاقی در ایران افتاده است؟ کسانی که واقعا رجل سیاسی نیستند قرار است هیات دولت را اداره کنند. به نظرم این اشکال از وقتی ایجاد شد که یک حزب خلق‌الساعه و بدون سابقه، شهردار پیشین تهران و رییس دولت نهم و دهم را مطرح کرد و هرگز پاسخگوی تخریب‌ها و خسارت‌های دولت‌ او نبود.

رجایی نظرسنجی‌های قبل از انتخابات را غیرمستند توصیف کرد و گفت: حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ در نظرسنجی‌ها پنجم شد اما رای نخست را از آن خود کرد. به هر حال اردوگاه اصولگرایان «پرگزینه» است و این شرایط ممکن است اختلافات را میان آنها بیشتر کند.

مشاور رسانه‌ای شهردار تهران پیش‌بینی کرد که رییسی با تفاوت زیادی از سایر گزینه‌های اصولگرا با گزینه نخست اصلاح‌طلبان که گزینه اصلی و حداکثری آنها نخواهد بود، رقابت خواهد کرد.

رجایی درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از نامزد غیراصلاح‌طلب در شرایط خاص، گفت: تا جایی که اطلاع دارم جبهه اصلاحات ایران به سمت حمایت از گزینه‌ غیراصلاح‌طلب نمی‌رود. اصلاح‌طلبان چند طیف هستند برخی از نامزدی شخصیت‌هایی چون علی لاریجانی حمایت می‌کنند. لاریجانی هم از جمله افراد پخته و مطرح در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است و در حال بررسی شرایط برای مطرح کردن خود است.

مشاور مرحوم هاشمی با منتفی دانستن حمایت اصلاح‌طلبان از نامزد استیجاری و غیر اصلاح‌طلب، گفت: محسن رهامی و مسعود پزشکیان اعلام نامزدی کرده‌اند. شنیده شده محسن مهرعلیزاده و عباس آخوندی برای حضور در انتخابات آماده می‌شوند.

رجایی اضافه کرد: محمدرضا عارف و محسن هاشمی در حال سبک و سنگین کردن و سنجش شرایط هستند. نشانه‌ آشکاری از سوی اسحاق جهانگیری دال بر ورود قطعی به انتخابات وجود ندارد ولی می‌تواند یکی از گزینه‌های جدی جریان اصلاحات باشد. برای محسن هاشمی بحث احراز صلاحیت و اجماع مهم است بنابراین بحث درباره او فعلا زود است.

این فعال اصلاح‌طلب، احراز صلاحیت را در شرایط فعلی مقدم بر اجماع دانست و ادامه داد: نظر دیگری هم وجود دارد و آن اینکه روی یک گزینه اجماع انجام شود و بعد چانه‌زنی کنند. اگرچه اصلاح‌طلبان برای اجماع شرایط سختی در پیش دارند.

رجایی در پاسخ به پرسشی درباره اجماع اصلاح‌طلبان روی شخصیت جوان و شناخته نشده اما دارای سبد رای و مورد حمایت چهره‌های کاریزماتیک در دقیقه آخر، گفت: مثلا چه کسی؟ از آسمان که نمی‌توان داوطلب آورد! فکر نکنم اصلاح‌طلبان گزینه جوانی در آستین داشته باشند. به نظر من تمرکز روی بحث جوان‌گرایی و سپردن دولت به یک جوان بی‌تجربه، اشتباه استراتژیک است. رییس جمهوری باید پختگی لازم را داشته باشد و جهان را بشناسد.

این فعال سیاسی اضافه کرد: شانس اصلاح‌طلبان در این است که نخست گزینه اصلی آنها تایید شود و دیگر اینکه دولت بتواند در مذاکرات موفق شود و برجام را احیا و تحریم‌ها را لغو کند. در این صورت فکر می‌کنم اردوگاه اصولگرایی پیروزی راحتی نخواهد داشت و اصلاح‌طلبان می‌توانند از این موضوع به عنوان برگ برنده استفاده کنند.

رجایی، رقیب جدی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا را قشر خاکستری جامعه عنوان کرد و گفت: این سازمان رای نقش تعیین کننده‌ای در هر انتخابات دارد و پذیرفتنی نیست وجاهت و مشروعیت در حد نرخ مشارکت در مجلس یازدهم کاهش یابد.

این فعال سیاسی درباره اعلام انصراف سید حسن خمینی از انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: علاوه بر نفوذ کلام نوه امام (ره)، او دارای شخصیتی قابل اتکا و اجماع‌ساز میان اصلاح‌طلبان است. او به عنوان فقیهی نواندیش، سرمایه ارزشمندی برای آینده کشور است. اما شرایط به گونه ای نبود که در این دوره وارد عرصه ریاست جمهوری شود.

وی افزود: هر کسی رییس جمهوری ایران شود باید تبعات تخریب‌ها و تهمت‌ها را بپذیرد. مثلا یکی از نمایندگان مجلس یازدهم مدعی شده بود رییس‌جمهوری در تعطیلات نوروزی، به عمد مردم را به سفر ترغیب کرد که با ایجاد موج چهارم شیوع ویروس کرونا، مشارکت در انتخابات کاهش یابد! این گونه اظهارات ریشه در توهم توطئه دارد و راهی نمی‌ماند جز اینکه انسان برای چنین افرادی دعا کند.

رجایی درباره خلا حضور مرحوم هاشمی در این دوره از انتخابات گفت: جابجایی منزلت و جایگاه‌ها امکان ناپذیر است. کسی نمی‌تواند خلا مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی را پر کند؛ همچنانکه اگر کشتی‌گیری ظهور کند، حتی اگر بهتر و موفق‌تر از جهان‌پهلوان غلامرضا تختی باشد نمی‌تواند جایگاه او را در افکار جامعه بگیرد.

مشاور مرحوم آیت الله هاشمی، افزود: تصورم این است که مرحوم هاشمی جایگزینی ندارد. این مطلب را نه از این نظر که از نزدیک با آن مرحوم کار کرده‌ام بلکه این رای و نظر را از جنبه تاریخی و مطالعاتی، عرض می‌کنم. او شخصیتی آبدیده بود و در مسیر مبارزه و آشنایی با حضرت امام (ره) و اعتماد ایشان به او و نقشی که در اداره کشور داشت شخصیتش شکل گرفته بود.

رجایی ادامه داد: مرحوم هاشمی رییس مجلس، رییس جمهوری، رییس مجلس خبرگان رهبری و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. مثلا همیشه تفکرات مختلفی در مجمع تشخیص مصلحت حضور داشتند ولی مرحوم هاشمی با وجود تنوعات فکری که در این نهاد وجود داشت، آن را با اقتدار اداره می‌کرد.

قاسم میرزایی نکو: انتخابات نیازمند تغییر رویه در شورای نگهبان است / فقط رده سومی‌های اصلاح‌طلبان تاییدصلاحیت می‌شوند

انتخابات نیازمند تغییر رویه در شورای نگهبان است / فقط رده سومی‌های اصلاح‌طلبان تاییدصلاحیت می‌شوند انتخابات نیازمند تغییر رویه در شورای نگهبان است / فقط رده سومی‌های اصلاح‌طلبان تاییدصلاحیت می‌شوند

برنا نوشت: یک نماینده مجلس دهم گفت: اگر به برگشت مردم به صندوق رای نیاز دارند باید از شیوه و روشی که شورای نگهبان تاکنون داشته صرف‌نظر کنند. انتخابات نیازمند تغییر روحیه و رویه در شورای نگهبان است.
اعتمادآنلاین| «قاسم میرزایی نکو»، نماینده مجلس دهم، در رابطه با عواملی که در بازگشت مردم به صندوق های رای تاثیر دارد، گفت: اگر به برگشت مردم به صندوق رای نیاز دارند باید از شیوه و روشی که شورای نگهبان تاکنون داشته صرف نظر کنند. انتخابات نیازمند تغییر روحیه و رویه در شورای نگهبان است اگر این اتفاق نیفتد در بر همان پاشنه قبلی خواهد چرخید.

به گزارش برنا او افزود: با حذف عده ای در مرحله تایید صلاحیت ها، مردم نیز که هشیار و آگاه هستند متوجه خواهند بود که انتخاب آنها چیز دیگری است و نتیجه، مطلوب نخواهد بود.

میرزایی نکو تاکید کرد: نباید پیش داوری کرد انشاالله رویه ها را تغییر بدهند و قطعا گفتگوهایی صورت می گیرد. شخصیت های مختلف اصلاح طلب و دبیران احزاب در شبکه کلاب هاوس صحبت می کنند و گفتگوهایی در جریان است و همه به نحوی مستقیم و غیرمستقیم گفتگو دارند؛ امیدواریم این گفتگوها پاسخ قابل قبولی به همراه داشته باشد.

این نماینده اصلاح طلب مجلس دهم در پایان گفت: من فکر نمی کنم رد صلاحیت به شکلی خاص باشد رده اول و دوم اصلاح طلبان را رد صلاحیت می کنند و رده سومی ها باقی می مانند و اگر رویه به همین شکل باشد، اتفاق ویژه ای نمی افتد.

فعال اصلاح‌طلب: گروه های سیاسی برنامه‌های خود درباره زنان را نشان دهند

آذر منصوری آذر منصوری

ایرنا نوشت: قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: دوره سردادن شعارهای زیبا در حمایت از زنان گذشته است و گروههای سیاسی به‌ویژه دربزنگاه‌های انتخابات باید نشان دهند چه برنامه‌ای برای زنان دارند و آیا آنها را رجل سیاسی می‌دانند؟

به گزارش ایرنا، چهارمین کنگره سراسری و ششمین مجمع عادی جمعیت زنان مسلمان نواندیش پیش از ظهر جمعه با مشارکت فعال ۲۶ شعبه استانی این تشکل اصلاح‌طلب و با حضور بیش از ۷۵۰ تن از اعضا به شکل آنلاین برگزار شد.

در ادامه، آذر منصوری با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، گفت: سال ۱۴۰۰ را در حالی آغاز می‌کنیم که بحران شیوع ویروس کرونا جامعه جهانی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به شمار مبتلایان و جان‌باختگان پاندمی کرونا به مسوولان توصیه کرد که با اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه و جدی‌تر و تسریع در واکسیناسیون با موج چهارم کرونا مقابله کنند.

منصوری پس از کرونا، دومین بحران را تحریم‌های ظالمانه آمریکا عنوان کرد که همه ابعاد زندگی شهروندان به‌ویژه سفره‌های مردم را به گروگان گرفته است.

وی ادامه داد: هر چند دولت ترامپ و همراهان او با اعمال این تحریم‌های ظالمانه به دنبال فروپاشی ایران بودند اما در عمل دریافتند که این مسیر شکست خورده ای است چرا که از پایبندی به توافق هسته‌ای، هوشیاری دستگاه دیپلماسی و حمایت رهبر انقلاب و صبوری مردم ایران ثابت کرد که سیاست فشار حداکثری و یکجانبه‌گرایی آمریکا، شکست خورده است و جامعه جهانی هم برابر این یکجانبه‌گرایی نمی‌تواند طرف کشوری را بگیرد که توافق‌های بین المللی را نقض می‌کند.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: در جهان امروز آنچه که اساس و مبنای تعامل بین کشورها را تعیین می‌کند، فقط و فقط منافع ملی کشورها است که باید سیاست خارجی را خادم منافع ملی و در خدمت رفاه و رضایت‌مندی مردم کشورها به کار گیرد و در این چهارچوب فقط و فقط تعامل برد-برد است که دوام و بقا خواهد یافت.

منصوری یادآور شد: بحران پاندمی کرونا در آینده ای نه چندان دور ثابت خواهد کرد که زین پس دردهای بشر مشترک است و علم و دانش بشری نمی‌تواند محدود و محصور در مرزهای جغرافیایی بماند و این دردهای مشترک اگر درمان مشترک نداشته باشد، پایانی بر آن مترتب نخواهد بود.

وی با اشاره به انتخابات پیش‌رو، گفت: تجربه نشان داده آنجا که مشارکت ملی و حداکثری در انتخابات شکل گرفته است، جامعه گامی بلند در مسیر اعتماد و امید به آینده و کاستن از تهدیدهای خارجی برداشته است.

منصوری، لازمه بهبود اقتصاد و اصلاح سیاست کشور را توجه به ملازمت قدرت جامعه و قدرت نظام سیاسی عنوان کرد و گفت: واقعیت آن است که نابرابری فرصتها هم با بحران کرونا تشدید شده است. این به‌رغم آن است که زنان نشان دادند از آمادگی و توانایی بیشتری برای اداره کشورهای خود در بحران کرونا برخوردارند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: مجمع جهانی اقتصاد در آخرین گزارش سالانه شکاف جنسیتی خود اعلام کرده است که بر اثر شیوع ویروس مرگبار کرونا شکاف جنسیتی در جهان عمیق‌تر شده است. زنان بیش از مردان در معرض بیکاری قرار گرفته اند و ناچار شده اند برای نگهداری از بچه‌ها در خانه بمانند.

منصوری یادآور شد: در این گزارش تاکید شده است که برابری جنسیتی تا حدود ۱۳۶ سال دیگر محقق نخواهد شد. این در حالی است که درگزارش سال گذشته این نهاد بین المللی این رقم حدود یکصد سال ذکر شده بود. براساس این مطالعه پیشرفت در زمینه برابری جنسیتی در سیاست در کشورهای غربی در یک پروسه ۵۲ ساله محقق خواهد شد. ولی این مدت برای کشورهای شمال افریقا و خاورمیانه بیش از ۱۴۲ سال طول خواهد کشید.

وی، توسعه پایدار، همه جانبه، متوازن و همه جانبه بدون ایجاد فرصت‌های برابربرای زنان را امکان پذیر ندانست و تاکید کرد: گروهها و احزاب سیاسی باید قبول کنند که دوره سردادن شعارهای زیبا در حمایت از زنان گذشته است و هر جریان سیاسی به‌ویژه دربزنگاههای انتخابات باید نشان دهد چه برنامه ای برای زنان دارد؟ آیا زنان را رجل سیاسی می‌دانند یا نه و آیا حاضرند همه توان خود را به کار گیرند تا راه زنان را برای حضور در رقابت های سیاسی باز کنند؟

راکعی: هنوز جای زنان در مدیریت کلان کلیدی خالی است

انتقادهای فاطمه راکعی از نبودن عزم کافی برای تحقق مطالبات بحق زنان در گفت‌وگو با شفقنا | خبرگزاری بین المللی شفقنا انتقادهای فاطمه راکعی از نبودن عزم کافی برای تحقق مطالبات بحق زنان در گفت‌وگو با شفقنا | خبرگزاری بین المللی شفقنا
ایسنا نوشت: دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: برخلاف تلاش‌های چندین ساله برای حضور ۳۰ درصدی زنان در مدیرّیت کشور، جز در سطح اجتماعی میانی، در مدیریّت‌های کلان کلیدی، هنوز جای زنان خالی است.

به گزارش ایسنا، فاطمه راکعی در چهارمین کنگره جمعیّت زنان مسلمان نواندیش با بیان اینکه کشور در تحریم اقتصادی است و مسئله‌ی بازگشت به برجام هنوز به نتیجه نرسیده است، اظهار کرد: دولت جدید آمریکا و دست هایی از داخل و خارج با مانع تراشی های گوناگون درصددند که این تلاش‌ها بی‌فرجام بماند که نمونه بارز آن، اقدام تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته ای نطنز است.

وی با بیان اینکه به دلیل اقدامات رژیم صهیونیستی و حکومت آل سعود رابطه ایران با برخی کشورهای منطقه در وضعیّت مطلوبی قرار ندارد، یادآور شد: به همین دلیل، امکان استفاده از ظرفیّت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای رفع معضلات کشور، به آسانی مقدور نیست.

راکعی ادامه داد: وجود برخی نهادهای موازی که فراتر از قانون عمل می‌کنند، در کنار آن، مدیریّت ضعیف برخی مسئولانی که عموماً توانایی، و ثبات قدم لازم را در دفاع از حقوق کشور و ملّت ندارند، موجب عدم رعایت حقوق اساسی ملت، محدودیّت آزادی‌های سیاسی و مدنی، تحدید مشارکت طبیعی و قانونی مردم در امور اجتماعی و سیاسی شده همچنین منجر به یأس و سرخوردگی، فرار مغزها و بی انگیزگی برای هرگونه همکاری جهت رفع این معضلات شده و مشکلات معیشتی جدّی، زندگی را عمیقاً برای مردم غیرقابل تحّمل ساخته است.

دبیرکل جمعیت زنان مسلمان نواندیش با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور، اظهار کرد: متأسّفانه به خاطر چندگانگی در مدیریّت و شرایط نامساعد اقتصادی نه تنها به تولید واکسن در سطح فراگیر در کشور نرسیدیم، بلکه با توزیع نادرست و غیراصولی واکسن های دریافتی از دیگر کشورها، روزبه‌روز بر نگرانی مردم در این زمینه افزوده شده و به جای مدیریّت و مهار کرونا، این روزها شیوع مجّدد آن با قدرت و وسعت بیشتر، زندگی مردم را تهدید می‌کند.

وی ادامه داد: مطالبات زنان، که سال هاست حضور در مدیریّت های کلان سیاسی را به عنوان فرصتی برای کاستن از معضلات کشور و ملت دنبال می‌کنند، جّدی انگاشته نمی‌شود و برخلاف تلاش‌های چندین ساله آنان برای حضور ۳۰ درصدی در کلیّه مدیرّیت های کشور، جز در سطح مدیرّیت‌های اجتماعی میانی که تا حدودی به این درصد نزدیک شده ایم اما در مدیریّت های کلان کلیدی، هنوز جای زنان خالی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به شعارها و اهداف انقلاب و تاکید بر جایگاه زنان در حکومت، تصریح کرد: هنوز نگاه جنس دوّمی به زنان وجود دارد و هنوز بسیاری از مشکلات حقوقی آن ها در قوانین مدنی، استخدامی، مجازات اسلامی و حتّی مقرّرات درون نهادهای دولتی و غیر دولتی حّل نشده است.

راکعی گفت: اسفناک‌تر اینکه دیدگاه‌های تمامیّت‌خواه مخالف قرائت امام راحل از اسلام، با دیدگاه‌های لذّت‌جویان و هوس‌رانان و آنان که زنان را فقط برای کام‌جویی و انجام صرف امور خانگی می‌خواهند، گره خورده و این دیدگاه با همه توان هنوز، به خانه‌نشین‌کردن زنان و تبعیض‌های مختلف در قبال آنان منجر می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: همین تعارض‌ها و نامتوازن‌بودن‌ها و پاسخگونبودن‌ها نهادهای مسئول و قوانین است که آمار خودکشی، گریز از خانواده و ابتلا به انواع بیماری‌ها و مشکلات روانی را در میان زنان و دختران بالا برده و کیان خانواده ها و جامعه را به خطر انداخته است.

ابتکار: زنان شایسته، داوطلب ریاست‌جمهوری شوند

ابتکار در گفت‌وگو با شفقنا: باید مشکلاتی که سبب ناامیدی جوانان می‌شود را حل کنیم | خبرگزاری بین المللی شفقنا ابتکار در گفت‌وگو با شفقنا: باید مشکلاتی که سبب ناامیدی جوانان می‌شود را حل کنیم | خبرگزاری بین المللی شفقنا

ایرنا نوشت: معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری از زنان شایسته و توانمند خواست تا از حق دخالت در سرنوشت خود در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کرده و داوطلب شوند.

«معصومه ابتکار» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری، گفت: امیدواریم زنان با قدرت از حق رای و حق تعیین سرنوشت خود استفاده کنند و بتوانند در این عرصه مانند همیشه تاثیرگذار باشند.

وی افزود: نیمی از آرای ماخوذه در انتخابات مربوط به آرای زنان بوده و حتی در انتخابات سال ۹۶ درصد حضور زنان و رایی که به آقای روحانی داده‌اند، بیشتر از مردان بوده است.

این فعال سیاسی درباره تعریف واژه رجل سیاسی اظهار کرد: در قانون اساسی واژه رجل را به این دلیل انتخاب کرده‌اند که فراتر از بحث جنسیت باشد و تلقی بسیاری از صاحبنظران و مفسران این است که رجل به معنای جنسیت نیست و زنان هم می‌توانند برای ریاست جمهوری کاندیدا شوند.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان هم تاکنون خلاف این مطلب را اعلام نکرده و نگفته است که زنان نمی‌توانند نامزد شوند؛ پس کلمه رجل محدودیتی از نظر جنسیت ندارد.

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری ابراز امیدواری کرد: زنان شایسته و توانمند هم در انتخاب و دخالت در سرنوشت خود و استفاده از این حقی که با فداکاری، ایثار و خون شهدا به دست آمده، بهره ببرند که اگر چنین نکنند بعدها برای ما فقط شرمندگی و سرخوردگی می‌ماند.

وی ادامه داد: سال‌ها قبل در هر دوره شاهد حضور اعظم طالقانی بوده‌ایم و برای این هم می‌آمد که اثبات کند زنان می‌توانند شرکت کنند امروز هم هستند بانوانی که می‌توانند راه او را ادامه دهند.

ابتکار در پاسخ به این پرسش که آیا شما هم در انتخابات ریاست جمهوری داوطلب می‌شوید یا نه، گفت که کاندیدا نمی‌شوم.

کواکبیان: گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان قبل از ثبت‌نام داوطلبان انتخاب نشود

کواکبیان در گفت وگو با شفقنا: خدا سرنوشت آقای روحانی را ختم به خیر کند/ سرنوشت هر یک از رؤسای جمهور نشان از منفی نگری در کشور است/ در دولت دفاع مقدس کواکبیان در گفت وگو با شفقنا: خدا سرنوشت آقای روحانی را ختم به خیر کند/ سرنوشت هر یک از رؤسای جمهور نشان از منفی نگری در کشور است/ در دولت دفاع مقدس
ایرنا نوشت: داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری، با دعوت به مناظره نامزدهای اصولگرا و مستقل برای بحث در موضوعات مختلف، انتخاب گزینه اجماعی اصلاح‌طلبان قبل از ثبت‌نام داوطلبان را بحث‌برانگیز عنوان کرد.

مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با ایرنا درباره علت نامزدی خود برای انتخابات ۲۸ خرداد ریاست‌جمهوری گفت: در کنگره نوزدهم، اعضای حزب مردم سالاری بالاتفاق تصویب کردند تا نامزد اختصاصی حزب باشم و پذیرفتم.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری بر عزم خود برای نام‌نویسی در انتخابات تاکید کرد و افزود: شاید در فرصت کمتر از یک ماه تا زمان نام‌نویسی بحث‌هایی پیش بیاید تا منصرف شوم اما فعلا قصد دارم ثبت نام کنم.

کواکبیان درباره تردید خود برای حضور در انتخابات، گفت: اگر یخ مردم باز نشود و شور و هیجان انتخاباتی احساس نکنم، حضور و عدم حضور خیلی فایده ندارد؛ مگر اینکه اتفاقی بیفتد و دست‌کم مقداری شور و رغبت در جامعه ایجاد شود و در فرصت باقی مانده تا انتخابات، گشایش حداقلی در معیشت مردم ایجاد شود.

وی ادامه داد: باید با مشوق‌ها، مقداری اعتماد مردم افزایش داد به گونه‌ای که حرف‌هایی که از مسوولان و نامزدها می‌شنوند برای آنها باورپذیر باشد بطوریکه مردم ببینند که انتخابات در تعیین سرنوشت آنها تحول ایجاد می‌کند.

داوطلب نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری رفتار نهاد نظارت و اجرا را در ایجاد انگیزه موثر دانست و درباره برنامه‌های خود برای حضور در انتخابات یادآور شد: برای ریاست جمهوری ۵ برنامه اساسی، ۱۵ برنامه اقتصادی، ۱۰ برنامه سیاست خارجی، ۱۰ برنامه سیاست داخلی و ۱۰ برنامه در مباحث فرهنگی و اجتماعی در مجموع ۵۰ برنامه محوری دارم.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: موضوع جمهوریت سوم و بازنگری در قانون اساسی را بارها تاکید کرده‌ایم. آخرین بازنگری در قانون اساسی مربوط به ۳۲ سال پیش است. در کنگره نوزدهم حزب مصوب کردیم از ۱۴۰۰ باید وارد جمهوریت سوم شویم تا بن‌بست‌های پیش‌رو در بسیاری از زمینه‌ها گشوده شود.

کواکبیان به اظهارات رییس‌جمهوری درباره لزوم برپایی همه‌پرسی بر سر موضوعات بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و اضافه کرد: اصل ۵۹ قانون اساسی می‌گوید باید دو سوم نمایندگان مجلس تصویب کنند و فرمان همه پرسی از سوی رهبری صادر شود. ۴۲ سال است که مجلس شورای اسلامی چنین کاری نکرده است.

این فعال اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی در رهنمودهای خودشان، نظامی‌ها را از حضور در عرصه سیاست و جناح بندی‌ها منع کرده‌اند بنابراین می‌توان این موضوع را در قانون آورد. البته اگر فرد نظامی از سمت خود استعفا دهد و به فعالیت حزبی و سیاسی بپردازد حضور آنها منعی ندارد.

وی یادآور شد: در طرح جمهوریت سوم ۱۵ مورد وجود دارد که به موقع در کمیته‌های پنجگانه که تشکیل دادیم این موضوعات را مطرح می کنیم.

نامزد اجماعی اصلاح‌طلبان بعد از نام‌نویسی انتخاب شود

کواکبیان درباره احراز صلاحیتش از سوی نهاد نظارت گفت: بحث تایید صلاحیت از الان زود است. ما ابتدا نام‌نویسی و سپس روی یک داوطلب در جبهه اصلاحات ایران اجماع می‌کنیم اما اگر قبل از ثبت‌نام تصمیماتی گرفته شود این جای بحث دارد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اعلام مخالفت با تعدد نامزدها در جبهه اصلاحات ایران، تقسیم‌بندی اعضای این جبهه به دو گروه طرفداران نامزدی ظریف و جهانگیری را گمانه زنی رسانه‌ای توصیف کرد و گفت: ظریف گفته که نمی‌آید مگر اینکه شرایط خاصی پیش بیاد. اگر او حضور داشته باشد موضوع متفاوت می‌شود. «بنده خدا نیامده این هجمه علیه او ایجاد می کنند.»

کواکبیان صحنه انتخابات ریاست جمهوری را وابسته به سه عامل عملکرد نهاد نظارت و اجرا، تصمیم‌گیری مردم برای مشارکت و جریان‌های سیاسی عنوان کرد و گفت: برای بالا بردن نرخ مشارکت، بهبود معیشت، رای غیرحضوری به دلیل شیوع ویروس کرونا و افزایش زمان برگزاری انتخابات اهمیت دارد.

وی ادامه داد: پیش ‌بینی می‌کنم طیف مستقلین، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برای انتخابات نامزد معرفی کنند اما در حالت بدبینانه رقابت جدی نخواهد بود و رقابت درون جریانی، میان اصولگرایان و اصولگرایان مستقل خواهد بود. در حالت خیلی بدبینانه هم ممکن است چون اسفند ۹۸ رقابت درون خانگی باشد.

کواکبیان، نام‌نویسی نامزدهای متعدد اصلاح‌طلب برای انتخابان ریاست جمهوری را دستور تشکیلاتی جبهه اصلاحات ندانست و گفت: از سوی تشکیلات خود دستور دارم اما اینکه یک جایی بگوید این کار را بکنید همچین چیزی نیست. قبلا بحث کردیم که نامزدهای اصلاح طلب ثبت نام کنند و بعد از احراز صلاحیت، اجماع انجام شود.

وی درباره اعلام نامزدی احتمالی سید ابراهیم رییسی و اجماع اصولگرایان گفت: اینکه رییسی تکذیب می‌کند ولی دوستان او مایل هستند حضور داشته باشد خوب نیست و باید زودتر اعلام نامزدی کند چون مردم نمی‌پسندند. در عین حال حضور او تکلیف اصولگرایانی که می‌گویند اگر رییسی بیاید ما نمی‌آییم را مشخص می‌کند.

نامزدهای اصولگرا و مستقل را به مناظره دعوت می‌کنم

کواکبیان درباره فعالیت‌های سیاسی خود قبل از نام‌نویسی در انتخابات، گفت: از این تریبون اعلام می‌کنم غیر از دوستان اصلاح‌طلب، همه نامزدهای اصولگرا و مستقل را در هر جایی که تعیین می‌کنند حتی قبل از نام‌نویسی، به شکل حضوری و مجازی به مناظره دعوت می‌کنم. این موضوع را غیرمستقیم به ستادهای آنها گفته‌ایم. حتی محسن رضایی را در توییتر به مناظره دعوت کردم که پاسخی نداد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال نامزدی ظریف و رایزنی اصلاح طلبان با سید محمد صدر و علی اکبر صالحی برای روز مبادا، گفت: بعید می‌دانم چون ظریف و صالحی تکذیب کردند. درباره صدر تاکنون او چیزی اعلام نکرده است. البته هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم احساس تکلیف‌ها بیشتر می‌شود.

این فعال اصلاح‌طلب درباره رضایت حداقلی اصلاح‌طلبان به نامزد نیابتی تحت شرایط خاص، افزود: قبلاً اعلام کردم که با بحث نامزد نیابتی رابطه خوبی ندارم. بهتر است اصلاح‌طلبان در پی نامزدی بروند که بعد بتوانند پاسخگوی عملکرد او باشند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نظام انتخابات حزبی نداریم. نامزدها در نظام‌های سیاسی در حزب پالایش و معرفی می‌شوند و ائتلاف‌ها بعد از انتخابات شکل می‌گیرد نه قبل از آن.

بیشتر مستقلین سابقه قوی اصولگرایی دارند

کواکبیان درباره اصالت جناح مستقل در فضای سیاسی کشور، خاطرنشان کرد: مستقلین را به سه دسته تقسیم می‌کنم. عده‌ای از آنها می‌خواهند نان به نرخ روز بخورند. گروهی دیگر به این نتیجه رسیده‌اند که در جناح اصولگرایی و اصلاح‌طلبی حضور نداشته باشند.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی رییس موقت خانه احزاب بودم و سه فراکسیون ۷-۷-۷ (هرجناح ۷ نماینده) را ایجاد کردم و بعد معلوم شد برخی از مستقل‌ها خیلی هم مستقل نبودند.

کواکبیان خاطرنشان کرد: دسته سوم مستقلین عده‌ای هستند که وابستگی به دو جناح اصلی را حلال مشکلات کشور نمی‌دانند و به این نتیجه رسیده‌اند باید جریان سومی ورود کند. اما در کل بیشتر مستقلین سابقه قوی اصولگرایی دارند.

عضو جبهه اصلاحات ایران درباره برخی خبرسازی‌ها درباره مشاجره انتخاباتی میان محسن رهامی نامزد داوطلبی ریاست جمهوری و غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران، این ادعا را من‌درآوردی عنوان و برگزاری چنین نشستی را رد کرد.

کواکبیان بار دیگر توصیه کرد که برای برگزاری انتخابات پرشور و در جهت حفظ منافع ملی دست به دست هم دهیم و بر نقش جناح‌های سیاسی، مجریان و ناظران انتخابات در برگزاری پرشور انتخابات با حفظ سلامتی مردم تاکید کرد.

برخی تمایل دارند در موضوع هسته‌ای تا مرداد اتفاقی نیفتد

کواکبیان درباره ارزیابی خود از مذاکرات وین، گفت: فکر می‌کنم تا اینجا، وزارت خارجه در این مذاکرات با توجه به منویات رهبری، مصوبه اقدام راهبردی مجلس و سیاست دولت، خوب عمل کرده است. بحث اینجاست که به دلیل خروج از برجام از سوی فرد غیرمتعادلی چون ترامپ، دولت آمریکا شرط جدید نگذارد و تحریم‌ها را برطرف کند که ما هم به شکل متناسب اقداماتی را انجام می‌دهیم. تا اینجا بحث این بوده است کدام طرف گام نخست را بر می‌دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم ادامه داد: برخی دوستان به‌ویژه پس از خروج ترامپ خیلی تمایل دارند تا مرداد این اتفاق نیفتد. می‌گویم اگر حتی یک روز نگذاریم تحریم‌ها برطرف شود به منافع ملی خیانت کرده‌ایم. بنابراین باید تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا تحریم‌ها رفع شود. بهتر است اجازه داده شود وزارت امور خارجه مذاکرات را براساس عزت، مصلحت و حکمت انجام دهد.

نباید سرنوشت انتخابات را به زلف روابط خارجی گره زد

کواکبیان درباره احیای برجام و تاثیر آن در نتایج انتخابات ریاست جمهوری، گفت: همه چیز برهم تاثیر می‌گذارند اما این موضوع علت تامه نیست. نباید سرنوشت انتخابات را به زلف کشورهای دیگر گره زد اما این موضوع بی‌تاثیر هم نیست خود را به غفلت نزنیم اما با این فکر، که این موضوع خیلی تاثیرگذار است مخالفم. بگذاریم کار به روال عادی دیپلماسی پیش برود. اگر این موضوع به مشارکت کمک کرد چه بهتر.

کرباسچی: حرفی در حمایت از لاریجانی برای انتخابات ریاست‌جمهوری نزده‌ام

شرق نوشت/ کرباسچی: با روی کار آمدن مجلس آینده هم مشکلی حل نمی شود | خبرگزاری بین المللی شفقنا شرق نوشت/ کرباسچی: با روی کار آمدن مجلس آینده هم مشکلی حل نمی شود | خبرگزاری بین المللی شفقنا
ایسنا نوشت: دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران حمایت خود از علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین کرباسچی در دیدار مجازی با اعضای این حزب در استان گلستان در پاسخ به پرسشی درباره حمایت از نامزدی لاریجانی برای انتخابات پیش رو، اظهار کرد: این مسأله دروغ یا انحراف در گفته‌هایم هست. در انتخابات مجلس دهم، من در قم از آقای لاریجانی در برابر جناح تندرو حمایت کردم و گفتم که ما باید تا می‌توانیم از جناح مقابل یارگیری کنیم اما برای انتخابات اخیر حرفی در حمایت خودم یا حزب یا اصلاحات از ایشان نزده‌ام. ممکن است سوءبرداشتی نسبت به صحبت‌های من در دفاع از عملکرد آقای لاریجانی در مجلس وجود داشته که به موجب انتشار این شایعات شده است.

وی با تاکید بر اینکه معتقد به ترک صحنه سیاسی نیست، افزود: البته این سناریو وجود دارد که در انتخاب بین آقای لاریجانی و یک فرد تندرو، جمیع اصلاح‌طلبان به آن سو حرکت کنند. این انتخاب بر مبنای یک انتخاب است. بالاخره نیروی سیاسی باید در همه صحنه‌ها حضور داشته باشد و انتقادات و اشکالات نباید جلوی این امر را بگیرد.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در پاسخ به کسانی که می‌گویند عدم شرکت هم راهی برای تأثیرگذاری در انتخابات است، گفت: بلوغ سیاسی این است که تا زمان تأثیرگذاری، در انتخابات شرکت کنیم. در همین انتخابات اخیر آمریکا هواداران آقای سندرز، پس از حذف نامزدشان با کمپین آقای بایدن همکاری کردند و موفق شدند از انتخاب مجدد ترامپ جلوگیری کنند.

کرباسچی گفت: قدرت از نظر ما وسیله است. همه ما مدعی هستیم که برای آبادانی و توسعه کشورمان می‌خواهیم تلاش کنیم. لذا اینکه چه کسی قدرت را در دست می‌گیرد نباید برای ما اولویت داشته باشد. اولویت، سرنوشت کشور است. پس اگر نیروی ما را رد صلاحیت کردند هم باید از انتخاب کسانی که کشور را به ورطه سقوط می‌کشانند، جلوگیری کنیم.

تاکید جمعیت زنان مسلمان نواندیش به ارائه تعریف شورای نگهبان از «رجل سیاسی»

تاکید جمعیت زنان مسلمان نواندیش به ارائه تعریف شورای نگهبان از «رجل سیاسی» | خبرگزاری بین المللی شفقنا تاکید جمعیت زنان مسلمان نواندیش به ارائه تعریف شورای نگهبان از «رجل سیاسی» | خبرگزاری بین المللی شفقنا

چهارمین کنگره جمعیت زنان مسلمان نواندیش که جمعه (۲۷ فروردین) به صورت مجازی برگزار شد، با انتشار بیانیه‌ای پایان یافت.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این بیانیه آمده است: تلاش های گسترده و مداوم زنان و مردان آگاه در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل توجهی را در زمینه حضور زنان در مدیریت های میانی داشته‌ است به خصوص که در حال حاضر، حضور هشت هزار زن که نود و اندی تن از آنان در تراز معاون وزیر و تعداد قابل توجهّی از آنان در سمت معاونین استانداران هستند، حضور تقریباً ۲۷ درصدی زنان در مدیریت‌های اجرایی را تضمین کرده‌اند و این البته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای است که خوشبختانه جمعیت زنان در نهادینه شدن آن، در طول سال‌ها نقشی شایان توجّه ایفا کرده است امّا این در حالی است که متاسفانه در مدیریت سیاسی کشور، یعنی حضور زنان در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان، روندی رو به رشد نمی‌بینیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: جمعیّت زنان مسلمان نواندیش تا تحقق حضور ۳۰ درصدی در مدیریت‌های سیاسی کشور، بی هیچ مسامحه، بر این امر پافشاری خواهد کرد و از تمامی احزاب مترّقی کشور، به ویژه جبهه فراگیر اصلاحات ایران انتظار دارد با توجه به رشد علمی، تخصصی و مدیریتی فزاینده زنان، برای نهادینه شدن حضور ۵۰ درصدی زنان توان‌مند و متخصّص در کلّیه مدیریّت‌های کشور، اهتمام جدی داشته باشند. در این رابطه جمعیّت بار دیگر به کلّیه شعب و حوزه‌های خود اعلام می کند که تمامی تلاش خود را در انتخابات شوراهای شهر و روستا بر حضور ۳۰ درصدی زنان توان‌مند و متخصّص در لیست های انتخاباتی معطوف کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده است: جمعیت زنان مسلمان از تمامی زنان متخصص آگاه، مدیر و مدبّر کشور، به ویژه زنان شاخصی که در جایگاه های مدیریّت‌های کلان سیاسی در سطح معاونین رئیس جمهور، نمایندگان مجالس شورای اسلامی یا دبیران کل احزاب قرار داشته و بی‌شک مصادیق «رجل سیاسی» هستند، انتظار دارد که به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند.

این بیانیه یادآور شده است: جمعیت زنان مسلمان نواندیش، در ادامه پیگیری پاسخ برای سؤالات چندین ساله مطرح شده از شورای نگهبان در ارتباط با واژه «رجل سیاسی»، بار دیگر از این شورا می خواهد که تفسیر شفّاف خود را از عبارت «رجل سیاسی» هر چه سریع‌تر به صورت رسمی اعلام کند. از رئیس جمهور انتظار می رود طی مکاتبه‌ای سریعا و صریحاً خواستار تعریف شورای نگهبان از «رجل سیاسی» شوند، و نتیجه را به اطلاع عموم برسانند.

در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به تصویب لایحه “حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت”، آمده است: این لایحه بعد از گذشت ماه ها از ارسال آن، از طرف مجلس اعلام وصول نشده است؛ این در حالی است که این لایحه، مشخصاً فرا جناحی و در راستای دفاع از حقوق انسانی و اجتماعی زنان است و می تواند در کاهش بخش مهمی از آلام ناشی از ستم ها و بی عدالتی های تاریخی در مورد زنان و دختران این مرز و بوم نقش ایفا کند. جمعیت زنان مسلمان نواندیش از مجلس، به ویژه نمایندگان زن و فراکسیون زنان، انتظار دارد که در جهت پیشبرد مراحل اعلام وصول لایحه، طرح آن در کمیسیون تخصصی و نهایتاً رأی آوردن آن در صحن علنی مجلس اهتمام لازم را داشته باشند.

در این بیانیه همچنین آمده است: جمعیت ضمن اظهار خوش‌وقتی از تشکیل “جبهه ‌اصلاحات ایران”، این نهاد با تکیه بر قانون اساسی، می‌تواند قوی‌ترین تکیه‌گاه مردم در جهت پرسشگری و پاسخ‌گو قراردادن نهادها و مسئولین قانونی در برابر فساد باشد.

نظر شما