شناسهٔ خبر: 46673732 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بازتاب بیانات رهبر انقلاب درباره مذاکرات وین

انتقاد از حرف‎های باطل دولت بایدن/آمریکا برای احیای توافق تحریم‌ها را لغو کند

رسانه‌های خارجی در مطالب خود به انعکاس بیانات روز گذشته رهبر انقلاب اسلامی درباره مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای و تاکید ایشان بر «فرسایشی» نشدن مذاکرات پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، مذاکرات هسته ای در سال جاری با جدیت بیشتری در حال ادامه است تا جایی که امروز (پنجشنبه 26 فروردین) نشست کمیسیون مشترک برجام به صورت حضوری ساعت ۱۵ به وقت تهران در گراند هتل وین آغاز می‌شود. سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها به عهده دارد. نمایندگانی از سایر دستگاه‌ها از جمله بانک مرکزی، وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی نیز در این نشست حضور دارند.

 

بنابراین گزارش، در راستای برگزاری این نشست و با ادامه دار شدن مذاکرات هسته ای رهبر معظم انقلاب تاکیدات دوباره ای را در بیانات روز گذشته شان در محفل انس با قرآن که به مناسبت اولین روز از ماه مبارک رمضان برگزار شد داشتند. ایشان تاکید داشتند که سیاست کشور را در خصوص برجام و تحریم‌ها در سخنان عمومی اعلام و در جلسات با مسئولان یا به صورت مکتوب نیز به آنها بیان کرده‌ایم بنابراین سیاست کشور معلوم است که باید چه کاری انجام بدهند . تشخیص مسئولان این است که بروند مذاکره کنند تا همین سیاست را اِعمال کنند که در این زمینه بحثی نداریم اما باید مراقبت شود که مذاکره فراسایشی نشود چرا که برای کشور ضرر دارد .

 

رهبر انقلاب اسلامی هدف آمریکایی‌ها از تأکید و اصرار بر مذاکره را تلاش برای تحمیل یک حرف باطل دانستند و افزودند: منطق جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه که اول باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد زیرا به آنها اطمینانی وجود ندارد و قبلاً بارها نقض عهد کرده‌اند، به‌گونه‌ای است که حتی بعضی مذاکره‌کنندگان اروپایی نیز قبول دارند و در جلسات خصوصی آن را تصدیق می‌کنند اگرچه در مقام تصمیم‌گیری تسلیم آمریکایی‌ها هستند و از خود استقلالی ندارند. غالب پیشنهادهای آمریکایی‌ها، متکبرانه و تحقیرآمیز است و حتی قابل نگاه کردن هم نیست.

 

این در حالی است که سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ایران در گفت‌وگوهای وین، پس از بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با مذاکرات، یک پست اینستاگرامی منتشر کرد و نوشت: «حسبنا الله و نعم الوکیل»

https://static4.donya-e-eqtesad.com/thumbnail/u9IF5HS3UINO/vXJwwA1o8rIoZ7wrPHPV-QYqssTF6UH1BwhMCHO9O4SdbVkfXsgGzqUk79EhONFxlBH-hXHgenSPkchyUb3fFQ8Bvzddp2ShnXvnsUz0geUlutx0cIbLkA,,/c2epwSlPMcSx.jpg

این گزارش می افزاید: بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات وین و تحریم‌ها از سوی بسیاری از رسانه های خارجی منتشر شد و بازتاب گسترده ای داشت.

 

خبرگزاری اسپوتنیک:

تیتر «رهبر ایران می‌گوید پیشنهادهای آمریکا در برجام قابل ملاحظه نیستند» برای درج سخنان رهبر انقلاب در این خبرگزاری انتخاب شده بود و در ذیل آن آمده است: رهبر ایران در یک سخنرانی در تلویزیون این کشور درباره مذاکرات وین گفت: پیشنهادهای آن‌ها متکبرانه و تحقیرآمیز است و قابل نگاه کردن نیست. طبق سخنان مقام معظم رهبری ایران، فرسایشی شدن مذاکرات برای ایران ضرر خواهد داشت.

 

نشریه نیوزویک:

سخنان رهبر انقلاب در این نشریه با تیتر «رهبر ایران از حرفهای باطل دولت بایدن در مذاکرات هسته‌ای شدیدا انتقاد کرد» درج شده و آورده است: بیانات دیروز رهبر انقلاب را بازتاب داد که هدف آمریکایی‌ها از تاکید و اصرار  بر مذاکره را تلاش برای تحمیل یک حرف باطل تلقی کرده بودند.

 

خبرگزاری رویترز:

این خبرگزاری با انتشار سخنان رهبر انقلاب درباره مذاکرات وین آورده است: آمریکا به دنبال پذیرفتن حقیقت در مذاکرات نیست. هدف آن تحمیل حرف‌های باطلش است. شرکای اروپایی توافق دنباله‌رو سیاست‌های آمریکایی‌ها در مذاکرات هستند، اگرچه حقوق ایران را تایید می‌کنند.

 

شبکه ان.بی.سی نیوز:

« آیت‌الله خامنه‌ای گفت مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نباید فرسایشی شود» عنوان انتخابی این شبکه براب بیانات روز گذشته رهبر انقلاب است که در ذیل این تیتر آمده است: پیشنهادهای آمریکایی‌ها غالبا متکبرانه و تحقیرآمیز است و قابل نگاه کردن هم نیست.

 

روزنامه گلوبال تایمز چین:

این روزنامه سخنان رهبر انقلاب را با عنوان «رهبر ایران تاکید دارد آمریکا اول برای احیای توافق تحریم‌ها را لغو کند» منتشر کرده و آورده است: درباره بیانات روز گذشته ایشان نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری ایران روز چهارشنبه موضع تهران را مبنی بر این که تحریم‌های آمریکا باید پیش از بازگشت ایران به پایبندی به توافق هسته‌ای لغو شوند، تکرار کرد. مقام معظم رهبری ایران اظهار کرد که ابراز آمادگی مقامات آمریکا برای مذاکره به این معنا نیست که واشنگتن آماده «شنیدن و پذیرفتن آن‌چه درست است» می‌باشد، بلکه نشان‌دهنده قصدشان برای «تحمیل یک حرف باطل» است و آمریکا قبلا «بارها نقض عهد کرده‌ است».

 

یادآور می شود: انریکه مورا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عهده‌دار ریاست جلسه نشست امروز کمیسیون مشترک برجام است و نمایندگان روسیه، چین، فرانسه، آلمان و انگلستان در این نشست شرکت دارند. در این دور از گفت‌وگوها نیز رایزنی‌های فنی در قالب نشست‌های کارشناسی در دو حوزه رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای انجام می گیرد. در حاشیه این نشست، دیدارهایی به صورت دوجانبه با روسای دیگر هیأت‌های حاضر در گفت‌وگوها برگزار می‌شود و این مذاکرات صرفا در چارچوب برجام و با شرکت نمایندگان ایران و ۱+۴ برگزار می‌شود

 

چنانکه پیش از این هم اعلام شده بود، در هیچ‌یک از نشست‌های کمیسیون مشترک یا نشست‌های کارشناسی مرتبط، نماینده‌ای از آمریکا مشارکت نداشته و هیچ‌گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیمی با آمریکا در دستور کار هیأت مذاکره‌کننده کشورمان قرار ندارد.

 

قرار بود نشست کمیسیون مشترک برجام روز گذشته - چهارشنبه- آغاز شود، که این امر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اروپایی به بیماری کرونا، با یک روز تعویق، به امروز موکول شد.

 

 

پایان پیام/50

نظر شما