شناسهٔ خبر: 46660411 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بیماران دیابتی با نظر پزشک می‌توانند روزه بگیرند

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل از امکان روزه داری برای بیماران دیابتی با نظر پزشک خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،دکتر مفتاح فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه بیماران دیابتی با نظر پزشک می‌توانند روزه بگیرند، گفت: تمام بیماران دیابتی که تمایل به روزه داری دارند حداقل از ۱ الی ۲ ماه قبل از شروع ماه مبارک رمضان باید با مشورت و نظارت پزشک معالج خود برنامه درمانی و رژیم غذایی خود را تنظیم کنند.

او افزود:در طول ماه مبارک رمضان، تغییرات عمده‌ای در الگوی تغذیه‌ای افراد ایجاد می‌شود و اکثر مشکلاتی که برای سلامت فرد روزه دار بروز می‌کند نتیجه رژیم غذایی نامناسب یا پرخوری و کم خوابی است.

دکتر مفتاح گفت:در صورتیکه تغییر در رژیم غذایی، فعالیت بدنی و دارویی بلافاصله قبل از اقدام به روزه داری انجام شود، قند خون به خوبی کنترل نشده و خطر بروز افزایش قند وجود دارد.

او با اشاره به اینکه قند خون در طول روزه داری در چندین نوبت باید با گلوکومتر اندازه گیری شود، افزود:این اندازه گیری‌ها بخصوص برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و یا دیابتی نوع ۲ که تحت درمان با انسولین هستند بسیار ضروری است.

دکتر مفتاح گفت:چنانچه قند خون کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر و یا بیش از ۳۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، بلافاصله باید به روزه داری خاتمه داده شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه رژیم غذایی بیماران دیابتی که اقدام به روزه گرفتن در این ماه می‌کنند با یک رژیم غذایی سالم و متعادل تفاوتی ندارد، افزود: رژیم غذایی باید به گونه‌ای باشد که تغییرات بارزی در وزن بیمار ایجاد نکند.

دکتر مفتاح گفت:کاهش دریافت کالری و تغییر شیوه زندگی در ماه مبارک رمضان بخصوص در افراد دیابتی دارای اضافه وزن می‌تواند بسیار مفید واقع شده و با کاهش وزن آن‌ها کنترل دیابت بیمار نیز آسانتر شود.

رژیم غذایی فرد روزه دار

او با بیان اینکه با استفاده از هرم راهنمای غذایی، پنج گروه اصلی شامل نان و غلات، میوه، سبزیها، گوشت و لبنیات باید در برنامه غذایی فرد روزه دار گنجانده شوند، گفت: استفاده از یک رژیم غذایی سبک حاوی مواد غذایی با اندکس گلیسمیک پایین که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهند از جمله مواد غذایی حاوی پروتئین، نان سبوسدار، غلات کامل، حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها بهنگام سحر توصیه می‌شود.

دکتر مفتاح با اشاره به اینکه میوه‌ها و سبزی‌ها علاوه بر تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن به علت دارابودن فیبر فراوان و ذخیره کردن آب در خود، مانع بروز یبوست گردیده و احساس تشنگی در طول روز را نیز از بین می‌برند، افزود: نوشیدن حداکثر ۱ تا ۲ لیوان آب بهنگام سحر کافی بوده و از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه‌های گازدار باید اجتناب شود.

او گفت:مصرف غذا‌های سرخ شده و پرچرب، ادویه‌ها و ترشیجات به علت ایجاد اختلال در هضم و سوزش سر دل باید محدود شوند.

دکتر مفتاح با ذکر این نکته که بطور کلی اجتناب از پرخوری در وعده غذایی سحری، مانع بروز کسالت و خواب آلودگی در طول روز می‌شود، گفت: افطار نیز ابتدا با مصرف چای کمرنگ، شیر و حداکثر ۱ تا ۲ عدد خرما شروع شده و پس از آن مواد غذایی کم چرب، سبزی‌های آب پز، حلیم بدون روغن، انواع سوپ، تخم مرغ آب پز که زودتر هضم می‌شوند، توصیه شده، ولی مصرف غذا‌های پرچرب، آش رشته و ماکارونی توصیه نمی‌شوند.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم با اشاره به اینکه نوشیدن مایعات، خوردن میوه و مصرف آجیل در فاصله بین افطار تا سحر مفید می‌باشند، افزود: به منظور اجتناب از افزایش وزن و افزایش قند، مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا، بامیه، شله زرد، حلوا، نوشابه‌های شیرین و ... که در ماه مبارک رمضان مرسوم می‌باشند بهنگام سحر و افطار جایز نیست.

دکتر ندا مفتاح گفت: نکته اساسی در این خصوص آن است که برنامه ریزی برای کنترل دیابت و عوارض احتمالی در طی روزه داری برای تمام افراد دیابتی یکسان نبوده و بر حسب شرایط بیمار میتواند متغیر باشد.
انتهای پیام/س

نظر شما